25 lat temu uruchomiono pierwsze maszyny na linii produkcyjnej Renault w Brazylii. W ten sposób rozpoczęła się historia Ayrton Senna Industrial Complex oraz lokalnego montażu jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów spod znaku rombu: Renault Scenic. Z okazji jubileuszu francuska marka udostępniła pierwszy wyprodukowany egzemplarz modelu do jazd testowych.
Jazda testowa pierwszym egzemplarzem Renault Scenic z przebiegiem ok. 2 tys. km to wyjątkowa okazja. Dla niektórych dziennikarzy była wręcz spełnieniem marzeń z dzieciństwa. Egzemplarz z numerem podwozia 001, który marka Renault udostępniła do testów ma znaczenie historyczne, ponieważ zapoczątkował seryjną produkcję Renault w Brazylii. Od kiedy zjechał z linii produkcyjnej jest częścią kolekcji fabryki Ayrton Senna Industrial Complex w Brazylii.
Zobacz także: Duster 4×4 Extreme Concept i inne modele, które kryją się w fabryce Renault w Brazylii
5 mln Renault Scenic w 26 lat
Wprowadzony na rynek w marcu 1999 roku Renault Scenic a właściwie Megane Scenic to pierwszy seryjnie produkowany model marki w Brazylii, który zainaugurował segment minivanów. Popularność zawdzięcza wielu technologicznym innowacjom i funkcjonalności, która stała się receptą na środek transportu dla wielu rodzin.
Renault Scenic odniósł natychmiastowy sukces. W pierwszym roku od wprowadzenia do sprzedaży zarejestrowano 33 tys. sztuk. W ciągu 12 lat obecności na lokalnym rynku sprzedano ponad 142 tys. sztuk w różnych wersjach i konfiguracjach, w tym wersji Sportway o bardziej odważnym wyglądzie. Produkowany na świecie przez 26 lat, w czterech różnych generacjach, Scenic sprzedał się w ponad 5 milionach egzemplarzy.
„Scenic był pierwszym krajowym minivanem i otworzył drzwi do zupełnie nowego segmentu na rynku, łącząc w sobie dużą przestrzeń dla całej rodziny, wyjątkową modułowość wnętrza, bezpieczeństwo i wszechstronność, pozycjonując Renault, od samego początku jego lokalnej produkcji, jako innowacyjną markę oferującą rozwiązania zaprojektowane z myślą o konsumentach” – wyjaśnia Ricardo Gondo, Prezes Renault Brazylia.
Pasażer najważniejszy
Renault Scenic wprowadził szereg innowacji. Konstrukcja zapewniała dużo miejsca we wnętrzu. Samochód miał trzy indywidualne tylne siedzenia i stolik typu lotniczego z tyłu przednich siedzeń, co zapewniało duży komfort wszystkim pasażerom. Bagażnik miał 410 litrów pojemności.
Propozycja uprzywilejowania pasażerów była punktem wyjścia dla projektantów wnętrz zespołu Louisa Morasse’a. Każdy pasażer miał prawo do własnego siedzenia, fundamentalne znaczenie miało oświetlenie, a pozycja za kierownicą była wyższa, aby lepiej widzieć trasę. Wszystko zostało stworzone z myślą o przyjemności podróżowania. Do tego stopnia, że najpierw zaprojektowano wnętrze pojazdu, a dopiero później nadwozie. W ten sposób narodziła się inżynieria wnętrza.
Siedzenie z tyłu to nie kara
Zewnętrzne linie Renault Scenic były zgodne z duchem czasu, z elipsami, zaokrąglonymi i gładkimi kształtami. Pielęgnowano relacje z Megane: „W Scenicu wszyscy pasażerowie mieli priorytet. W Scenicu siedzenie z tyłu nie było karą” – wyjaśnia Louis Morasse.
Produkcja w Brazylii, która rozpoczęła się w 1998 roku, przyniosła również rozwiązania, których nigdy wcześniej nie stosowano na liniach montażowych Grupy Renault. „Scenic nie tylko stworzył bezprecedensowy segment na rynku, ale także wprowadził innowacje w procesach produkcyjnych.
Model produkowany w Brazylii był pierwszym pojazdem Renault na świecie, w którym zastosowano proces lakierowania na bazie wody, technologię uznaną ze względu na mniej generowanych odpadów i obecnie szeroko stosowaną w branży i we wszystkich pojazdach Renault produkowanych w tym kraju” – wyjaśnia Vagner Mansan, dyrektor zakładów samochodowych Renault Brazylia i jeden ze specjalistów, którzy pracowali w Renault na początku produkcji Scenica w Brazylii.
Zobacz także: Renault ujawnia szczegóły nazwy Rafale. Wspaniała historia, obiecująca przyszłość
Scenic w wersji RXE 2.0
Początkowo Renault Scenic MPV w Brazylii został wprowadzony na rynek w wersji RXE z 2-litrowym, czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem benzynowym, który generował 115 KM mocy przy 5400 obr/min i moment obrotowy 171 Nm przy 4250 obr/min. Jednostka współpracowała z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Niedługo po premierze oferowana była również wersja RT, z silnikiem 1.6 16V o mocy 110 KM. Na przestrzeni lat model przeszedł kilka zmian, w tym zmianę stylizacji w 2001 roku, a także otrzymał silnik flex, opcję automatycznej skrzyni biegów i jednostkę 2.0 16V 140 KM.
To już 25 lat
Firma Renault do Brasil, która zajmuje się produkcją pojazdów w Brazylii od 25 lat zatrudnia 6000 pracowników i posiada cztery zakłady w kompleksie Ayrton Senna w São José dos Pinhais (PR): fabrykę samochodów osobowych (CVP), lekkich pojazdów dostawczych, silników, a także odlewnię aluminium. Lokalnie produkowane są tu modele Kwid, Stepway, Logan, Duster, Captur, Oroch i Master.
Źródło: Renault do Brasil
Najnowsze komentarze