Zanim odwiedziliśmy zakład Renault w Brazylii sądziliśmy, że zobaczymy tu wyłącznie roboty, maszyny, linie montażowe i samochody, które są tu produkowane. Okazało się, że Ayrton Senna Complex to jednocześnie fabryka i muzeum, w którym można znaleźć wiele unikatowych pojazdów. Natrafiliśmy m.in. na Renault Duster Extreme Concept, model Kwid w wersji kabriolet oraz ostatni egzemplarz Sandero R.S.
W fabryce Ayrton Senna Complex produkowany jest Renault Kwid, Duster, Oroch, Sandero, a także dostawczy Master, ale w niektórych zakątkach obiektu znajdziemy wiele ciekawych egzemplarzy produkcyjnych, koncepcyjnych, nie brakuje też klasycznej strony Renault. Już przy głównym wejściu do fabryki znajdują się dwa samochody, które przenoszą nas w czasie do korzeni francuskiej marki oraz początków Renault na rynku brazylijskim.
Voiturette (Renault Type A)
Voiturette, czyli po francusku po prostu „mały samochód” powstał w 1989 roku. Louis Renault, założyciel marki, zbudował niewielki, lekki pojazd dla użytku własnego. Lekkość z jaką się prowadził szybko wzbudziła zainteresowanie i model trafił do sprzedaży. Publiczna prezentacja odbyła się w Paryżu w 1899 roku. Voiturette znany także jako Renault Typ A mierzył 1,9 m długości, 1,15 m szerokości i korzystał z jednocylindrowego silnika o pojemności 273 cm3, który generował 1,75 KM mocy. Maksymalna prędkość wynosiła 32 km/h.
W Ayrton Senna Complex w São José dos Pinhais wystawiono replikę Voiturette, która powstała w 1998 roku specjalnie dla uczczenia 100. rocznicy pierwszego Renault.
Gordini
Historia Renault w Brazylii rozpoczęła się od Dauphine produkowanego na licencji przez firmę Willys Overland do Brasil od 1959 roku. Trzy lata później na linie montażowe wprowadzono model Gordini, który powstawał w oparciu o Dauphine, ale miał nieznacznie zmodyfikowany wygląd i mocniejszy silnik, który generował 40 KM. W ofercie znajdowała się również wersja sportowa 1093.
Po wprowadzeniu przez rząd brazylijski programu zachęcającego obywateli do zakupu nowego samochodu, na rynek wprowadzono również wariant „Teimoso”. Nazwa oznacza „nieustraszony” i odnosi się do pokonania przez Gordini 50.000 km podczas testów wytrzymałościowych. Gordini Teimoso został pozbawiony niektórych elementów wyposażenia, aby uzyskać cenę dopasowaną do rządowego projektu.
Produkcja modelu w Brazylii zakończyła się w 1968 roku.
Renault Sandero R.S Finale – ostatni egzemplarz
Sandero R.S. to lekko usportowiona wersja hatchbacka, która nigdy nie była dostępna w Europie w salonach Dacii. Pod maską znajduje się 2-litrowy silnik flex fuel, który generuje 150 KM mocy na etanolu oraz 148 KM na benzynie. Sandero R.S zadebiutował w 2015 roku i znajdował się w ofercie przez 7 lat. Nowe normy emisji spalin, które weszły w życie w 2022 roku, zmusiły Renault do wycofania modelu z oferty. Na pożegnanie powstała specjalna edycja Sandero R.S. Finale limitowana do 100 sztuk. Ostatni egzemplarz można oglądać w fabryce Ayrton Senna Complex.
Renault R30
Obok ostatniego Sandero R.S. znajduje się przeznaczony do wyścigów Formuły 1 model R30 w żółto czarnych barwach. Opracowany przez Renault Sport bolid został zaprezentowany po raz pierwszy 31 stycznia 2010 roku w Walencji na torze Ricardo Tormo. Za kierownicą zasiadali Robert Kubica i Witalij Pietrow.
Renault Kwid z autografami
Fabryka Renault w Brazylii rozpoczęła produkcję modelu Kwid w 2017 roku. Jeden z pierwszych egzemplarzy został ozdobiony autografami pracowników zakładu. Jeśli wpatrzymy się bliżej w podpisy na karoserii Kwida znajdziemy kilka polskich nazwisk: Machanoski, Pavelski, czy Marpinski. Zakład, w którym produkowany jest model, znajduje się w pobliżu Kurytyby, do której przed ponad 150 laty przybyli pierwsi emigranci z Polski. Można tu znaleźć wiele odniesień do polskiej historii i kultury.
Zobacz test: Renault Kwid E-Tech 65 KM w zatłoczonym Sao Paulo, czyli jeździmy kuzynem Dacii Spring
Renault Duster 4×4 Extreme Concept
Na terenie tłoczni elementów nadwozia dostrzegliśmy model Duster 4×4 Extreme Concept, który jak sama nazwa wskazuje jest ekstremalną wersją SUV-a Renault. Podniesione zawieszenie, terenowe opony BF Goodrich oraz zestaw akcesoriów mają ułatwić jazdę z dala od utwardzonego asfaltu. W samochodzie zainstalowano belkę oświetleniową na dachu, snorkel, oraz wyciągarkę. Renault Duster 4×4 Extreme jest napędzany jednostką 2.0 flex o mocy 141 KM, która pracuje na benzynie i etanolu. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną oraz napędem 4×4.
Debiut konceptu odbył się podczas targów motoryzacyjnych w Sao Paulo w 2016 roku. Renault Duster 4×4 Extreme z pewnością przypadłby do gustu sympatykom off-roadowych wrażeń, ale niestety nigdy nie doczekał się wersji seryjnej.
Renault Kwid Cabrio
Ayrton Senna Complex ma bardzo wielu wizytatorów, którzy pragną poznać tajniki produkcji Kwida i Dustera, ale zakład organizuje zwiedzanie nie tylko dla dziennikarzy, czy gości z branży, ale również dla pracowników i ich rodzin. Specjalnie na potrzeby dni otwartych oraz rodzinnych wycieczek po fabryce powstał Renault Kwid w wersji kabriolet, z którego przyjemniej ogląda się otoczenie. Samochód zobaczymy wyłącznie zakładach w São José dos Pinhais.
Renault 4CV
Renault 4CV zadebiutował w 1946 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu, gdzie wzbudził ogromne zainteresowanie odwiedzających. Niewielki model zasilał umieszczony z tyłu 4-cylindrowy motor o pojemności 747 cm3 i mocy 21 KM. Napęd był przekazywany na koła za pomocą 3-biegowej przekładni. 4CV rozwijał prędkość ok. 100 km/h. Małe Renault cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, do tego stopnia, że sprzedaż przekroczyła poziom 1 miliona egzemplarzy.
Renault Megane R.S.
Niedaleko linii montażowej Dustera ustawiono Renault Megane R.S. z 2013 roku, który był jednym z najszybszych hatchbacków w swoim czasie. Przygotowany przez Renault Sport model otrzymał silnik 2.0 turbo o mocy 265 KM, który umożliwiał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6 sekund. Maksymalna prędkość wynosi 254 km/h. Jest to jeden z trzech egzemplarzy Megane R.S należących do Renault do Brasil.
Najnowsze komentarze