W szranki stanęły Ford Focus, Łada Kalina i Renault Logan. Głównym kryterium, jakie badano, była ekonomiczna sensowność zakupu każdego z tych samochodów. Policzono koszt pokonania 1 km każdym z aut w odniesieniu do ceny, jaką trzeba za nie zapłacić, ale wyliczono też faktyczny koszt obsługi podczas testu trwającego 60 tys. km.
Testowany Ford Focus w Rosji kosztował w 2005 roku, kiedy go wyprodukowano, 438.000 rubli. W redakcji „Za ruliem” auto jeździło od lipca 2006 roku. Wydatki eksploatacyjne na pokonanie testowych 60 tys. km wyniosły 177.556 rubli. Daje to średni koszt pokonania kilometra na poziomie 2,96 rubla. Całkiem niezły wynik.
Łada Kalina okazała się najtańszym autem w zakupie – kosztowała w 2005 roku 250.600 rubli, a do redakcji rosyjskiego magazynu trafiła w czerwcu 2006 roku. Eksploatacja na dystansie 60 tys. km kosztowała 194.350 rubli, co było kosztem największym w teście. Dało to średni koszt kilometra na poziomie 3,24 rubla.
Renault Logan kosztował w 2005 roku 258.400 rubli, był więc niewiele droższy od Łady. Koszty jego eksploatacji były najniższe i wyniosły 174.874 ruble. Daje to koszt pokonania kilometra na poziomie 2,69 rubla, ale dlatego, że od sierpnia 2006 roku pokonał 65 tys. km, czyli o 5 tys. km więcej, niż dwa pozostałe samochody.
Z powyższego wynika, że koszty eksploatacji Logana są najniższe w teście. A jak wygląda koszt kilometra po uwzględnieniu ceny zakupu? Różnice są jeszcze większe!
Ford Focus, jako jedyny przekroczył koszt 10 rubli/km. Osiągnął 10,26 rubla. Koszt kilometra w Ładzie Kalinie wyniósł 7,41 rubla, a najekonomiczniejszym zakupem okazał się Logan – 1 kilometr Rosjanie mogą pokonać za 6,67 rubla.
KG
Najnowsze komentarze