Nowa Alfa Romeo Tonale w barwach Policji Państwowej wyjeżdża na włoskie drogi. Oto „Pantera” o sportowym i urzekającym stylu, która już wkrótce będzie wykorzystywana przez Komendę Główną Policji do kontroli terytorialnej.
Zobacz też nasz test Alfy Romeo Tonale
Nowy samochód noszący tradycyjnie nazwę Pantera został symbolicznie przekazany w środę 29. listopada Policji Państwowej w Turynie. Wydarzenie odbyło się w Centrum Stylu Alfa Romeo w obecności Ministra Spraw Wewnętrznych Matteo Piantedosiego, szefa policji Vittorio Pisaniego, dyrektora generalnego Alfa Romeo Jean-Philippe Imparato oraz dyrektora zarządzającego Stellantis Italia Santo Ficiliego.
Wyposażony w hybrydowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 dm³ i mocy 163 KM, z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów, zabezpieczeniem balistycznym i nietłukącymi szybami oraz wyposażony w technologiczny system „Mercurio Extended”, służący do przyspieszenia kontroli podczas interwencji operacyjnych, samochód będzie dystrybuowany do oddziałów prewencji i pomocy publicznej wszystkich komend i komisariatów policji, począwszy od miesiąca grudnia. Łącznie we flocie samochodowej Policji Państwowej w pierwszej połowie 2024 roku znajdzie się 850 samochodów, w ramach wygranego przez Stellantis przetargu Consip 2022 skierowanego do organów ścigania.
W ten sposób zostaje odnowiona współpraca Policji i marki Alfa Romeo, która rozpoczęła się w latach pięćdziesiątych XX wieku specjalnym modelem Super TI 1900 i była kontynuowana w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych z kultowymi Giuliettą 1300 i Giulią super 1600, aż do pojawienia się na włoskich drogach biało-niebieskich modeli na początku lat 80-tych z Alfą Romeo 33, z czasem zastąpioną przez Alfy Romeo 155, 159 i Giulia.
Zobacz też: Alfa Romeo Giulia: nowe samochody Policji Państwowej
Alfa Romeo i Policja Państwowa
Alfa Romeo zawsze odgrywała fundamentalną rolę dla policji, a na wizerunek Policji Państwowej duży wpływ miała także obecność mediolańskich samochodów.
Lata pięćdziesiąte (1900, 1900M, Giulietta)
Nawet jeśli symbol na bokach samochodów Flying Squad pojawił się dopiero na początku lat sześćdziesiątych, to nazwa „Pantera” narodziła się już w 1952 roku wraz z wejściem do służby tego samochodu, zamawianego w około 400 egzemplarzach spośród 1900 TI (Turismo Internazionale) i 1900 TI Super, w tym przypadku z silnikiem zwiększonym do dwóch litrów i rozwijającym prędkość maksymalną prawie 180 km/h.
Pomalowane na czarno auta nie są przygotowywane mechanicznie, ale poddawane pewnym modyfikacjom: ciężki pancerz (nieobecny w modelach Stradale) chroni silnik i kokpit, ten ostatni wyposażony jest także w kuloodporną przednią szybę w dwóch sekcjach.
Przednie koła są chronione przez dwie metalowe osłony łańcuchowe, dodano też światła przeciwmgielne i regulowane reflektory.
Aby załoga mogła strzelać w pozycji wyprostowanej, zastosowano wówczas otwierany szyberdach, a wśród wyposażenia specjalnego znalazł się także system radiowy, pozwalający patrolowi na utrzymywanie kontaktu z centralą. Kolory i wyposażenie obowiązywały do 1964 roku, ale niektóre egzemplarze były używane także później jako samochody służbowe.
W dalszej kolejności Policja będzie korzystać z niemal wszystkich samochodów wyprodukowanych przez Alfa Romeo. W latach pięćdziesiątych oprócz 1900 M „Matta” – słynących z czerwonych barw Celere – pojawi się wiele Giuliett i Giuliett TI, ponownie wybranych ze względu na ich osiągi. W tym samym czasie do służby wejdą także niektóre samochody dostawcze Romeo i Romeo 2., które później zostaną zastąpione przez F12.
Lata sześćdziesiąte (2600 Sprint, Giulia)
W następnej dekadzie 2600 Sprint nosił szaro-zielone barwy: z wyjątkiem Ferrari 250 GTE był to najmocniejszy i najszybszy samochód dostarczony Policji.
Następnie pojawi się Giulia, absolutny bohater swojej epoki: w wersjach przeznaczonych dla policji był nie tylko jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów, ale także dał początek prawdziwemu gatunkowi filmowemu, który narodził się jako film klasy B i w kolejnych latach stał się „kultowy”: „Poliziottesco”, charakteryzujące się zapierającymi dech w piersiach pościgami na ulicach dużych włoskich miast.
Pierwsza „Pantera” weszła do służby w Turynie w 1963 roku, ale część samochodów w innych barwach została zakupiona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych już w poprzednich miesiącach. Był to pierwszy zakup z długiej serii, w ramach której później nastąpiło przejście na Giulię Super, chociaż do służby trafiły także niektóre egzemplarze 1300, 1300 TI i 1300 Super, a także kilka bardzo rzadkich TI Super.
Główne zmiany obejmą przód, w którym (podobnie jak w TI Super) dwa środkowe reflektory zastąpiono prostymi osłonami chłodnicy, za którymi kryje się syrena. Do tego doszły lampa błyskowa i antena radiowa. W niektórych przypadkach dostępny jest także obrotowy reflektor. Akumulator został przeniesiony do bagażnika, a wnętrze kabiny otrzymało brązową skórzaną tapicerką i zostało wyposażone w standardowe radio, natomiast specyficzne wyposażenie umieszczono w bagażniku.
Giulie „w mundurze” naznaczyły epokę modernizacji Policji: centra operacyjne wyposażone w elektroniczne panele sterowania, stały kontakt radiowy, szkolenie kierowców, rozwój floty samochodowej i warsztaty utrzymania ruchu. W różnych wersjach i aktualizacjach Giulia służyła do wczesnych lat 80-tych.
Giulia Combinata z nadwoziem kombi także była wykorzystywana przez policję drogową.
Zobacz też: Alfa Romeo Tonale oficjalnie we flocie Carabinieri. Pierwsza z 400 egzemplarzy!
Lata siedemdziesiąte (Alfetta, Alfasud, Nuova Giulietta)
W latach siedemdziesiątych do służby weszła Alfetta, która nawet w powszechnym mniemaniu miała przejąć dziedzictwo Giulii, która jednak pozostała we flocie. W przypadku Alfetty zakupione zostały wszystkie serie, głównie z silnikami 1.8. Jednocześnie „Nowa” Giulietta, zaprezentowana w 1977 roku, od razu odnalazła swoją rolę w barwach Policji, która wybrała ją do Lotnej Brygady, która preferowała zwinność Giulietty, bardziej adekwatną od mocy Alfetty, wykorzystywanej przez Policję Drogową, do kontroli terytorium i usług w ruchu miejskim.
W połowie lat siedemdziesiątych policja porzuciła szaro-zielone barwy na rzecz nadal obowiązujących biało-niebieskich. Obok mocniejszych Alfetty i Giulietty, wiodącą rolę w policji będzie odgrywać także „mała” Alfasud, pierwsza Alfa Romeo z napędem na przednie koła i przodek genealogii samochodów kompaktowych. Już w 1972 roku, niedługo po prezentacji z poprzedniego roku, do służby weszły pierwsze samochody z 4-cylindrowym silnikiem typu bokser 1.2. Prym wiodły jednak auta z drugiej serii, w której większość egzemplarzy napędzały silniki 1,3 i 1,5.
Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte (33, 75, 155)
Lata osiemdziesiąte przyniosły modernizację floty policyjnej o nowe modele: Alfasud ustąpiła miejsca modelowi 33, nawet w swojej flagowej wersji Quadrifoglio Verde, podczas gdy Nuova Giulietta została zastąpiona jej ewolucją, Alfą 75, wciąż z silnikiem 1.8. W następnej dekadzie pojawił się model 155, tym razem z napędem na przednie koła. W tych latach Policja zaczęła także wystawiać oficjalne załogi w różnych kategoriach sportów motorowych: w biało-niebieskim barwach. W wyścigach brały udział modele Alfasud 1300 Group N, Alfa 33 i 75 w kategorii Turismo, a także 155 V6 TI.
Nowy wiek (156, 159, Giulietta)
Napęd na przednie koła posiadał także model 156, który jako radiowóz drogowy był stosowany zarówno w wersji sedan, jak i kombi, a później także z silnikiem wysokoprężnym JTD. Podobnie model 159 był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi, a także z napędem na wszystkie koła Q4. W tych latach samochody powróciły do wyposażenia obejmującego opancerzenie kabiny.
Z kolei Giulietta była używana przez Policję zarówno z silnikiem 1,6 JTDm-2, jak i z dwulitrową jednostką wysokoprężną. Specjalna konfiguracja dla policji miała dwa warianty: ze standardowymi tylnymi siedzeniami oraz z przegrodą dzielącą kabinę pasażerską i zmywalną plastikową kanapą tylną.
Sprawdź ofertę na samochody Alfa Romeo w Polsce
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze