Cholera, za trochę ponad tydzień wybory. Strach więc pisać coś na temat gender. Gender, czyli płci. W naszym kraju słowo to zrobiło niedawno kolosalną karierę, choć mam wrażenie, że znacząca część Polaków nie wiedziała, ki diabeł ;-) ale protestowała dla zasady – bo im to sugerowali politycy, księża, albo równie nierozgarnięte sąsiadki. No to do tematu gender, czyli płci, przejdziemy teraz i my.
Okazją ku temu jest fakt, iż zróżnicowanie płci w Aliansie Renault Nissan jest coraz większe. Ale nie, nie stworzono płci trzeciej i kolejnych. Chodzi o najzwyklejsze na świecie zatrudnianie kobiet, w tym także, a może przede wszystkim na stanowiskach menadżerskich. A odsetek pań w kadrze Aliansu Renault Nissan rośnie z roku na rok. Na przykład w Renault w ujęciu globalnym 22% kluczowych stanowisk już zajmują kobiety. Wynik Nissana w dość tradycyjnej kulturowo Japonii jest w tym względzie trzykrotnie wyższy, niż średnia krajowa. A mimo to jest to wciąż za mało – Alians Renault Nissan co trochę uruchamia nowe programu rekrutacyjne, zatrudnieniowe i promujące kobiety, a w efekcie przyciąga też coraz więcej pań w postaci klientów. Pardon, klientek ;-)
Dziś panie stanowią 18,4% kobiet w strukturach załogi Renault, co i tak oznacza wzrost o 0,8 punktu procentowego w stosunku do raportu z 2013 roku. Dla przykładu w roku 2000 było to tylko 10%. Dziś odsetek pań na stanowiskach kierowniczych w Renault sięgnął 22%. W roku 2013 było to 19,6%. Wzrost jest więc wyraźny.
Nic dziwnego, że Renault jest liderem w przemyśle samochodowym pod względem ilości kobiet na kierowniczych stanowiskach. W 11-osobowym komitecie Wykonawczym zasiadają dwie panie – Mouna Sepehri, wiceprezes Biura Dyrektora Generalnego, oraz Marie-Françoise Damesin, wiceprezes ds. zasobów ludzkich. Druga z wymienionych pań jest też wiceprezeską ds. zasobów ludzkich Aliansu Renault Nissan.
Cele jednak są jeszcze bardziej ambitne. W przyszłym roku Renault chce osiągnąć 30% kobiecego zatrudnienia w działach inżynieryjnych i technicznych. Niezależnie od tego połowę handlowców mają stanowić kobiety! Chyba będę odwiedzał salony Renault… Z kolei na kluczowych stanowiskach zarządczych Renault chce mieć 25% stanu kobiet!
W Nissanie jest pod tym względem nieco gorzej, ale trend też jest wyraźny. W roku 2014 panie zajmowały tam 11,7% stanowisk menadżerskich w skali globalnej. W Japonii było to 8,2%, ale w roku 2013 zajmowały tylko 7,1% tych stanowisk, a w roku 2004 było ich pięć razy mniej, niż w ubiegłym.
Celem Nissana jest uzyskanie minimum 10% kadry kierowniczej w postaci kobiet w Japonii i 14% w ujęciu globalnym w roku 2017. Niemniej jednak już teraz Nissan jest w Japonii punktem odniesienia zatrudniając na eksponowanych stanowiskach trzykrotnie więcej kobiet, niż średnia dla innych dużych producentów.
Dla Aliansu Renault Nissan zwiększanie odsetka kobiet w kadrze jest jednym z głównych celów rozwoju. A przecież Alians Renault Nissan jest jednym z największych producentów samochodów na świecie – co dziesiąte sprzedawane na świeci auto pochodzi właśnie z Aliansu.
Zaangażowanie Aliansu Renault Nissan w zróżnicowanie płci potwierdzają działania koncernu:
– Renault było pierwszą firmą produkcyjną, która podpisała zobowiązanie ONZ na rzecz promowania równości płci w Ameryce Łacińskiej; regionie kluczowym dla utrzymania długotrwałego rozwoju gospodarczego. Celem ONZ jest zapewnienie kobietom praw człowieka i pomoc w ich pełnym uczestnictwie w gospodarce, we wszystkich sektorach przemysłu i poziomach hierarchii korporacyjnej.
– Renault uruchomiło program rekrutacji kobiet do algierskiej fabryki, który doprowadził do zatrudnienia 350 nowych pracowników, w tym 40% stanowiły kobiety. To sprawiło, że zakład Renault w Oranie jest jednym z najlepszych w branży motoryzacyjnej na świecie pod względem równości płci.
– Renault ma rosnącą wewnętrzną sieć kobiet o nazwie Women @ Renault, która obecnie liczy ponad 4.500 członków na kluczowych rynkach (Algieria, Argentyna, Brazylia, Kolumbia, Francja, Indie, Korea, Maroko, Rumunia, Rosja, Hiszpania i Turcja).
– W 2014 roku Renault otrzymało prestiżową „Etykietę Równości” od hiszpańskiego rządu. Rząd szczególnie chwalił Renault za jego akcję Women @ Renault służącą wewnętrznemu wsparciu i rozwoju ścieżki kariery.
– Nissan wprowadził oficjalny program mentoringu dla kobiet kandydujących na stanowiska menedżerskie w Japonii. Program prowadzony jest przez dyrektorów generalnych i oferuje wsparcie w kwestiach przywództwa, strategii i rozwoju kariery.
– Nissan rozpoczął warsztaty dla młodych kobiet inżynierów. Odbywają się one dwa razy w roku, oferując kobietom porady na temat tego, jak budować karierę jeszcze przed decyzjami rodzicielskimi.
– Nissan kontynuuje ekspansję „Ladies First” – program detalicznej sprzedaży w Japonii. Powstają już pierwsze salony samochodowe zarządzane i obsadzone głównie przez kobiety. Salon dealerski na przedmieściach Tokio Fuchu oferuje stylowe wnętrza, pokój pielęgnacyjny i przestrzeń, w której mogą bawić się dzieci. Ma to na celu zachęcenie pań do dokonywania zakupów w bardziej przyjaznej kobietom atmosferze. Do lata 2015 roku Nissan miał w Japonii 150 takich dealerstw, wkrótce (na koniec przyszłego roku) chce ich mieć dwukrotnie więcej w samej tylko Japonii. Planowana jest też ekspansja „Ladies First” za granicę Kraju Kwitnącej Wiśni.
– Nissan zwiększa odsetek kobiet sprzedawców. Panie stanowiły 8,5% sprzedawców w Japonii w połowie 2015 roku, w porównaniu z 7% na koniec 2014 roku. Nissan chce, by w roku 2018 było to 10%.
Swoje osiągnięcia na tle zróżnicowania płci w biznesie Renault prezentował właśnie na dorocznym Forum Kobiet dla Ekonomii i Społeczeństwa, które odbyło się po raz kolejny w dniach 14-16 października w Deauville w Francji. Alians Renault Nissan wspiera to wydarzenie od 2006 roku. Forum stawia sobie za cel wyrównanie szans kobiet w branżach przemysłowych, akademickich, politycznych i społecznych. Podczas tegorocznego Forum Alians przygotował trzy sesje, a wśród prelegentek znalazły się Mouna Sepehri oraz Claire Martin, o której pisaliśmy niedawno przy okazji uzyskania przez nią nagrody FEDEPE.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze