Do Chorwacji rokrocznie wyjeżdżają tysiące Polaków, zdecydowana większość jeździ tam zresztą samochodami. Zapewne wśród naszych Czytelników znajdziemy też takich, którzy choć raz spędzili tam wakacje. A czy zwracaliście uwagę na zarejestrowane tam samochody francuskie?
Chorwacja, to kraj stosunkowo niewielki. Jego powierzchnia jest mniej więcej 5,5 raza mniejsza od powierzchni Polski. Liczba ludności, to raptem nieco ponad 11% populacji zamieszkującej nasz kraj. Nic więc dziwnego, że i samochodów sprzedaje się tam dużo mniej, niż w Polsce, a my przecież też nie jesteśmy jakimś przeogromnym rynkiem na nowe auta.
W roku 2013 mieszkańcy Chorwacji zarejestrowali niespełna 28.000 nowych aut (Polacy 331.655) i prognozy na rok bieżący mówią o podobnej ilości. Francuskie marki mają większy udział w chorwackim rynku, niż w Polsce. Ale nie mniej ciekawie wygląda różnorodność geograficzna – w przypadku Chorwacji duże znaczenie ma region, w którym sprzedaje się samochody. Postanowiliśmy więc napisać na ten temat kilka słów.
Ku naszemu ubolewaniu również w tym pięknym kraju nad Adriatykiem króluje Volkswagen, który w minionym roku sprzedał w Chorwacji 4.701 samochodów. Drugie miejsce zajmuje Opel (2.693 auta), a trzeci jest Peugeot z wynikiem 2.047 samochodów. Kolejne miejsca zajmują Hyundai, Škoda, Renault, Citroën, Kia, Ford, i zamykająca pierwszą dziesiątkę Toyota. Peugeot na przykład jest najpopularniejszy na Istrii i w Varaždinskoj županiji.
W dużej mierze wpływ na taką sytuację ma oczywiście gęstość sieci sprzedaży i serwisu określonych marek, różna w różnych regionach. Ale nie bez znaczenia są także kwestie kulturowe. Po samochody francuskich marek sięgają mieszkańcy regionów uznawanych za liberalne, a za taki uważa się na przykład Istrię. Nic więc dziwnego, że króluje tam Peugeot (139 sprzedanych aut), Citroën zajmuje miejsce trzecie (106), a Renault wraz z Volkswagenem zajmuje ex aequo czwartą pozycję z wynikiem 102 samochodów.
Francuskie marki z koncernu PSA doskonale radzą sobie w Zagrzebiu. Citroën jest czwarty dzięki sprzedaniu 525 samochodów, a Peugeot piąty z wynikiem 509 aut.
W regionie Split Dalmacja świetnie poczyna sobie Peugeot – sprzedano tam w ubiegłym roku 172 samochody tej marki, ustępując jedynie Volkswagenowi.
W Żupanii Bielowarsko-Bilogorskiej położonej w pobliżu granicy z Węgrami Peugeot był piątą marką z wynikiem 91 samochodów.
Widać więc wyraźnie, że upodobania mieszkańców Chorwacji są bardzo różne i są regiony, w których Francuzi radzą sobie naprawdę dobrze, a wcale nie wszędzie wygrywają marki niemieckie ;-) Kiedy więc wybierzecie się do Chorwacji, popatrzcie czym jeżdżą tubylcy i pozdrówcie tych, którzy okazują się nowocześni i odważni ;-)
KG
Najnowsze komentarze