Badania wykazują, ze chrapanie podczas snu w nocy może być przyczyną senności w ciągu dnia*. A senność to także opóźnione reakcje i mikrosen, czyli chwilowa utrata świadomości – zjawiska bardzo niebezpieczne dla osoby prowadzącej pojazd. W Polsce w zeszłym roku, w wypadkach spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy, zostało rannych ponad 860 osób, a śmierć poniosło 85 osób**.
Siadanie za kierownicą, gdy jesteśmy senni, jest bardzo ryzykowne. Sytuacja staje się jeszcze bardziej niebezpieczna, gdy okazuje się, że ta senność jest zjawiskiem permanentnym ze względu na przykład na nieodpowiednią jakość snu w nocy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Problem chrapania dotyczy wielu osób – szacuje się, że w grupie 30-latków chrapie 20% mężczyzn i 5% kobiet, ale już powyżej 60 roku życia statystyki te wzrastają do odpowiednio 60% i 40%. Warto pamiętać, że ryzyko wypadku związanego ze zmęczeniem za kierownicą wzrasta w godzinach popołudniowych. Zaśnięcie za kierownicą w godzinach 15:00–16:00 jest trzy razy większe niż np. o godzinie 10.00. Jednocześnie tego rodzaju wypadki są często poważne w skutkach ze względu na brak reakcji kierowcy na niebezpieczeństwo. Statystyki pokazują, że liczba ofiar może być nawet 50% większa niż w przypadku innych wypadków***.
Kierowcy często nieprawidłowo oceniają stopień zmęczenia. Wydaje im się, że są śpiący, ale nie na tyle, aby zasnąć za kierownicą. Natomiast zależność jest prosta. Jeśli kierowca jest śpiący, to znaczy, że istnieje ryzyko zaśnięcia – ostrzegają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Badania laboratoryjne potwierdzają błędne samooceny kierowców. Osoby, które budzono w ciągu kilku minut od zaśnięcia nie miały świadomości, że spały***. Tak samo dzieje się w przypadku wypadków – większość kierowców zaprzecza, że zasnęła.
* Daytime sleepiness relates to snoring/ US National Library of Medicine, National Institutes of Health
** policja.pl
*** Driver fatigue and road accidents/ The Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA)
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50 000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze