Aktualny MOTOR opublikował wielki test kompaktowych SUV-ów. W szranki stanęło dziewięć modeli, w tym trzy z koncernu VAG, trzy z Grupy PSA i trzy modele od innych producentów. Ale zanim przejdziemy do tego porównania sprawdźmy co o samochodach francuskich (i ewentualnie Oplu) napisano w aktualnym wydaniu tygodnika.
MOTOR nr 30 (3448) z 22.VII.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Ami 8, C3, C4, C5, C5 Aircross, 207, 3008, 407, 508, Captur, Clio, Kadjar, Koleos, Laguna, Megane, Talisman, Dokker, Duster, Lodgy, Sandero, Astra, Grandland X, Insignia, Mokka X
Dacia Sandero okazuje się bardzo tanim samochodem w zakupie i codziennej eksploatacji, ale także w ubezpieczeniu. Wspomina o tym Redaktor Burmajster we „wstępniaku”, który znalazł się tradycyjnie na stronie 3. Wspomniano tam też markę Renault.
O szykowanych premierach Volkswagenów i Opli, zwłaszcza niby nowego Passata i nowej Insigni, traktuje artykuł zamieszczony na stronach 6-9. Passat pewnie taki nowy nie będzie, dlatego napisałem o nim tak, jak napisałem ;-) Insignia będzie zaś miała sporo wspólnego z Nowym Peugeotem 508, którego MOTOR też pokazał. W wersji SW.
Na stronach 10-11 MOTOR przedstawił najważniejszych graczy na polskim rynku w pierwszym półroczu br. Na trzecim miejscu uplasowała się Dacia Duster. Pięć oczek niżej sklasyfikowano Renault Clio, model schodzący już z oferty, bo przecież pod bramy salonów dealerskich lada chwila podjedzie Clio V. Na miejscu szesnastym znalazła się Dacia Sandero, na dwudziestym trzeciem Renault Megane, a na trzydziestym pierwszym Citroën C3. W połowie czwartej dziesiątki są dwie kolejne Dacie – Lodgy (35.) i Dokker (36.). Piątą dziesiątkę otwiera Renault Captur. Peugeot 308 był 45. najchętniej wybieranym autem osobowym w Polsc i o dwa oczka wyprzedził Renault Kadjara.
Na stronie 11. znajdziecie dział Przyszłe premiery. Wspomniano w nim Peugeota 308, Dacię Sandero oraz Opla Mokkę X. Znalazły się tam też wzmianki o liftingach Astry i Insigni.
O testach poliftingowego Renault Megane Grandtour MOTOR wspomina na stronie 13.
Na tej samej stronie w dziale Motorynek natkniecie się na króciutką informacje o modernizacji Renault Koleosa.
No i teraz czas zobaczyć, jakim cudem Citroën pokonał Volkswagena. Na stronach 18-29 znajdziecie megatest SUV-ów. Porównano dziewięć modeli napędzanych silnikami wysokoprężnymi o mocy z przedziału 150-190 KM. Najmocniejsze silniki miały auta z Grupy Volkswagena (Seat, Škoda i Volkswagen), najsłabsza jednostka napędzała Nissana Qashqaia. Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X i Peugeot 3008 dysponowały mocą 177 KM, Ford pełnymi 180 KM, a Hyundai generował aż 185 KM. Ale zerknijmy na Citroëna.
C5 Aircrossa pochwalono za nietuzinkowy projekt jego nadwozia. Stwierdzono wprost, Że ten samochód nie ma w sobie za grosz sportu. A kto powiedział, że SUV, to auto sportowe? Akronim ten tłumaczy się jako Sport Utility Vehicle, ale nie jest samochodem sportowo użytkowym, tylko używanym do aktywności sportowej. Czyli ma pozwolić przewieźć rower, rolki, narty, deskę snowboardową, spadochron, kajak, ponton i inne przyrządy używane podczas aktywności sportowej poza samochodem! Inne zarzuty (a może tylko cechy), to niezbyt bezpośredni układ kierowniczy, unoszenie przodu podczas przyspieszania i nurkowanie podczas hamowania. Ale to przecież to, czego oczekuje się od Citroëna – komfortu przy jednocześnie sporej pewności prowadzenia. Tu nie musisz dojechać do celu pierwszy. Masz dojechać wypoczęty i zrelaksowany!
MOTOR twierdzi, że w zakrętach Citroën wyraźnie się przechyla, natomiast na pofałdowanej nawierzchni – trochę buja. W moim odczuciu to MOTOR trochę buja, ale niech tam ;-) Rację chyba mam, bo w tekście napisano, że przy wysokich prędkościach francuski SUV prowadzi się stabilnie, a na krętej drodze długo pozostaje neutralny. To podobno zasługa bardzo dobrze zestrojonego ESP. Nawet MOTOR dostrzegł, że zawieszenie C5 Aircross pracuje cicho i świetnie niweluje nierówności, a wnętrze jest znakomicie wyciszone. Auto jest przy tym bardzo przestronne i ma duży bagażnik.
Pochwalono rozplanowanie i montaż kokpitu oraz jego przyjemne wykończenie. Nawet ergonomia i funkcjonalność zdobyły wysokie noty! Owszem, skrytykowano obsługę klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu i rzekomo konieczność długiego przytrzymywania włącznika silnika. A to wszystko za bardzo okazyjną cenę. A wyposażenie opisywanej wersji Shine jest bardzo bogate.
Dobrze oceniono pokrewnego C5 Aircrossowi Opla Grandlanda X, który jest jednak stylistycznie dużo bardziej zwyczajny. I nie tak komfortowy. Drobne wpadki montażowe psują trochę efekt całości. Opel ma dobrą cenę, ale chcąc mieć bogate wyposażenie będziecie musieli wysupłać więcej pieniędzy.
Peugeota 3008 cieszy się dużym powodzeniem na rynku. To prawda. Nawet w Polsce widuje się go coraz częściej, choć ludzie – niesłusznie! – twierdzą, że jest drogi. MOTOR pochwalił znakomite wykończenie – pod względem jakościowym robi najlepsze wrażenie w całym zestawieniu. Mnie to nie dziwi – wszak mowa o francuskim samochodzie ;-) Montaż nie pozostawia nic do życzenia, choć trochę narzekają na obsługę. Auto prowadzi się neutralnie i pewnie – twierdzi MOTOR, ale niezbyt dobrze ocenia komunikatywność układu kierowniczego.
Porównanie wygrał Volkswagen, ale tylko do czasu, dopóki nie uwzględniono kosztów i wyposażenia. Ale i wówczas Citroën był drugi ze stratą jedynie dwóch punktów. Po uwzględnieniu cen i wyposażenia C5 Aircross jako jedyny przekroczył barierę 200 oczek (dokładnie o 5). Volkswagen musiał się zadowolić druga pozycją (198), przed Seatem (197 i Škodą oraz Peugeotem (po 194 punkty). Szósty był Opel (189), potem Ford i Hyundai (po 188), a stawkę zamknął Nissan (180). Tak więc Citroën pokonał Volkswagena. Nas to nie dziwi, ale jak na MOTOR, to naprawdę zaskakujący werdykt.
Fragment przodu drugiej generacji Renault Laguny można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 39.
W dziale Używane na stronie 44. jeden z czytelników pyta MOTOR o polecany silnik w przypadku Peugeota 3008. Z racji tego, że człowiek ów planuje pokonywać 8-10 tys. km rocznie woli raczej jednostkę benzynową 1.6 VTi 120, niż diesla. MOTOR twierdzi, że silniki HDi są znakomite, ale przy niewielkich przebiegach faktycznie potencjalnie awaryjny benzyniak z serii Prince może być niezłym wyborem.
Nieco niżej inny czytelnik pyta o nieobecność Renault Talismana na lokalnych portalach ogłoszeniowych. I nie chodzi o brak aut, tylko brak modelu w wyszukiwarkach. MOTOR potwierdza ten fakt i dodaje, że i Captura może brakować w takich – przypomnijmy: lokalnych – portalach.
Na stronie 45. MOTOR sprawdza, jakie używane auta (chodzi o typ nadwozia) kupują Polacy. Wspomniano tam m.in. Renault Clio.
Na tej samej stronie znajdziecie też malutką notatkę o tym, że w różnych wersjach tego samego modelu można znaleźć różne zawieszenia. Wspomniano Peugeota 508 I generacji. Aż dziwne, że nie przywołano najbardziej spektakularnego przykładu, jakim jest bez wątpienia druga generacja Citroëna C5.
19 niedoceniach modeli MOTOR zaprezentował na stronach 50-53, wciąż w dziale Używane. Znajdziecie tam Citroëny C4 i C5 (oba drugiej generacji), Dacię Logan MCV II, , Peugeoty 207 i 407 oraz Renault Megane III i Lagunę III.
W dziale MOTOR Retro pokazano jako nowość sprzed półwiecza Citroëna Ami 8.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze