Podczas targów CV Show 2019, które odbyły się w minionych dniach w halach NEC w Birmingham swoją światową premierę miał w pełni elektryczny Citroën Relay. Co to za samochód? Tak w Wielkiej Brytanii nazywa się Citroën Jumper. Ale targi CV Show 2019 były też okazją do zaprezentowania – po raz pierwszy na Wyspach – Nowego Citroëna Berlingo Van, samochodu już wielokrotnie nagrodzonego w Wielkiej Brytanii i w całej Europie.
Dla podkreślenia wagi wydarzenia, ale też dla uczczenia setnej rocznicy produkcji samochodów Citroën obok wspomnianego modelu Relay Electric postawił też swoją legendarną furgonetkę Type H. To samochód, który w pewnym sensie zrewolucjonizował swój segment – miał płaską podłogę i przesuwane drzwi boczne. Dzięki temu zdobył uznanie za łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej oraz jej pojemność i funkcjonalność.
Nowy Citroën Relay Electric zadebiutował na międzynarodowych targach CV Show w Birmingham, dodając model zeroemisyjny do gamy aut użytkowych Citroëna. Grupa PSA zobowiązała się do wprowadzenia hybrydowych lub elektrycznych wersji wszystkich nowych modeli począwszy od 2019 r. Zelektryfikowane warianty każdego modelu dostępne będą nie później, niż w 2025 roku. Premiera nowego Citroëna Relay Electric na CV Show 2019 jest zgodna z tą obietnicą. W ten sposób został zelektryfikowany największy model w gamie.
Citroën Relay Electric, który zaprezentowano na wystawie CV Show (odbyła się w dniach od 30 kwietnia do 2 maja) to furgon L1H1. Nowe modele Citroën Relay Electric będą produkowane w fabryce Sevel w Val di Sangro we Włoszech i przekształcone przez partnera BD Auto.
Na tych samych targach miał swój brytyjski debiut Nowy Berlingo Van – obecny Międzynarodowy Van Roku – dając odwiedzającym targi możliwość zobaczenia po raz pierwszy nowej furgonetki z bliska. Nowy Berlingo Van jest dostępny na Wyspach w czterech wersjach wyposażenia: X, Worker, Enterprise i Driver. Jako kontynuacja strategii elektryfikacji Citroëna, zelektryfikowana wersja Nowego Berlingo Van będzie dostępna do 2021 roku.
Citroën na swoim stoisku pokazał Nowe Berlingo Van M w wersji Worker z silnikiem BlueHDi 100. Wersja Worker, przypomnijmy – druga od dołu – oferuje szereg standardowych elementów, w tym automatyczny elektroniczny hamulec postojowy, Grip Control®, ochronę podwozia, monitorowanie ciśnienia w oponach, modułową składaną kanapę pasażerską EXTENSO® z obrotowym pulpitem do pisania, przegrodę bagażową, przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, gniazdo zasilania 220 V, zwiększony o 30 mm prześwit, a także opony Mud & Snow.
Ale nie tylko Relay i Berlingo pojawiły się na stoisku Citroëna. Znalazło się też miejsce dla modelu Dispatch, który debiutował w tym samym miejscu trzy lata temu. To brytyjska wersja znanego nam dobrze Citroëna Jumpy. Od debiutu w 2016 r. sprzedaż Citroëna Dispatch wzrosła w imponującym tempie. Citroën Dispatch będzie stanowić część zelektryfikowanej gamy Citroëna od 2020 roku. W hali NEC pokazano wersję Enterprise M. Standardowe wyposażenie tego samochodu obejmuje m.in. klimatyzację, tylne czujniki parkowania, elektrycznie regulowane podgrzewane lusterka boczne, konfigurowalną kanapę pasażerską Moduwork® z przegrodą załadunkową, alarm, automatyczne światła i wycieraczki, radio Citroën Connect z siedmiocalowym ekranem dotykowym, radio DAB, łączność Bluetooth®, USB, MirrorLink i system sugerujący zrobienie przerwy na kawę. Model Dispatch na wystawie w NEC był również wyposażony w pakiet Worksite Pack, który staje się dostępny wraz z wprowadzeniem modelu Dispatch z silnikami spełniającymi normę Euro 6.2 w maju 2019 roku.
Ale wróćmy do Citroëna Relay, tym razem nie tylko w wersji elektrycznej. Gama Citroëna Relay Ready to Run była reprezentowana na stoisku Citroëna przez model Relay Low-Floor Luton L3 napędzany silnikiem BlueHDi 160. Niska konstrukcja podłogi ułatwia załadunek, a także pomaga zwiększyć objętość ładunku do 20 m³. Podłoga ma 4.100 mm długości, a w aerodynamicznej zabudowie znajduje się dodatkowa przestrzeń nad kabiną. Lekkie kompozytowe panele nadwozia o grubości 14 mm zapewniają niską masę całkowitą 1.300 kg. Zewnętrzne światła obrysowe są zamontowane w nadwoziu. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, podwójny fotel pasażera i akumulator o zwiększonej wytrzymałości.
W rok 2019 Citroëna obchodzi swoje stulecie. Nic dziwnego, że podkreślono ten fakt także podczas CV Show pokazując tam jeden z przełomowych i jakże charakterystycznych modeli marki. Type H został wprowadzony na rynek w 1947 roku. Jest dziełem legendarnego projektanta Citroëna, André Lefèbvre’a, który był również odpowiedzialny za Traction Avant, 2CV i DS. Wiele z charakterystycznych cech Citroëna H zostało wykorzystanych w późniejszych latach przez innych producentów pojazdów. Funkcje takie jak niska podłoga, konstrukcja monocoque, modułowa konstrukcja nadwozia, napęd na przednie koła pomogły Citroënowi H narzucić formę na furgonetki, które znamy dzisiaj. Projekt okazał się tak udany, że pozostał w produkcji aż do 1981 roku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Citroën
Najnowsze komentarze