Citroen XM, w którym zadebiutowało elektronicznie regulowane zawieszenie hydropneumatyczne obchodzi w tym roku 30 urodziny. Flagowy model służył m.in. francuskim prezydentom.
Citroen XM był pierwszym na świecie seryjnym modelem, który połączył inteligencję elektroniki i elastyczność hydrauliki. To właśnie w tym modelu narodziło się zawieszenie Hydractive, będące kolejnym stadium w rozwoju hydropneumatyki – symbolu komfortu francuskiej marki zapoczątkowanej przez Citroena DS w latach 50. Elektronicznie sterowane zawieszenie Hydractive ze zmienną regulacją tłumienia posiada pięć układów czujników: sterowania, przepustnicy, hamulca, prędkości i nachylenia nadwozia. Optymalne ustawienie było regulowane w ciągu jednej tysięcznej sekundy. Kierowca miał możliwość wyboru pomiędzy komfortowo miękką lub sportową charakterystyką zawieszenia.
Oprócz wyjątkowej wygody podczas jazdy, flagowy Citroen przekonywał niespotykanym designem, który był dziełem studia Bertone. Charakterystyczna wydłużona linia XM-a miała delikatnie nachyloną maskę. W tylnej części wykorzystano trzynastą szybę oddzielającą kabinę od bagażnika oraz delikatny spoiler.
Pierwsza wersja pojazdu była produkowana od maja 1989 roku do lipca 1994 roku w fabryce Rennes-La-Janais we Francji. Citroen XM niedługo po swojej premierze został uznany „Samochodem roku 1990” pokonując drugiego w rankingu Mercedesa R129 SL. W sierpniu 1994 roku na linie montażowe trafił XM po face liftingu, który różnił się umieszczonym centralnie logo oraz zmodyfikowanym spoilerem.
W listopadzie 1991 roku ofertę uzupełnił bardziej praktyczny Citroen XM Break. Na rynku pojawiły się także specjalne serie Onyx (1993), Prestige (1994) i Harmonie (1996). Pojazd był oferowany również w luksusowych wersjach Pallas (1993) i Exclusive wyposażonych w skórzaną tapicerkę, drewniane wykończenia oraz w pełni automatyczną klimatyzację. Produkcja modelu zakończyła się w 2000 roku. Następcami XM-a były modele C5 oraz C6.
XM trafiał do firm oferujących konwersje nadwozi, które modyfikowały model m.in. w karetki i karawany. Model był również najważniejszym samochodem w we Francji. Flagowym Citroenem jeździli prezydenci: François Mitterand oraz Jacques Chirac.
Wraz z wprowadzeniem na rynek, Citroen XM stał się obiektem sztuki. W maju 1989 roku otwarto wystawę XM’Art prezentującą prace związane z samochodem. Wystawa odwiedziła całą Europę.
Źródło: Citroen
Najnowsze komentarze