Citroen XM – limuzyna prezydentów z elektronicznie sterowaną hydropneumatyką

3 1 525

Citroen XM, w którym zadebiutowało elektronicznie regulowane zawieszenie hydropneumatyczne obchodzi w tym roku 30 urodziny. Flagowy model służył m.in. francuskim prezydentom.

Citroen XM był pierwszym na świecie seryjnym modelem, który połączył inteligencję elektroniki i elastyczność hydrauliki. To właśnie w tym modelu narodziło się zawieszenie Hydractive, będące kolejnym stadium w rozwoju hydropneumatyki – symbolu komfortu francuskiej marki zapoczątkowanej przez Citroena DS w latach 50. Elektronicznie sterowane zawieszenie Hydractive ze zmienną regulacją tłumienia posiada pięć układów czujników: sterowania, przepustnicy, hamulca, prędkości i nachylenia nadwozia. Optymalne ustawienie było regulowane w ciągu jednej tysięcznej sekundy. Kierowca miał możliwość wyboru pomiędzy komfortowo miękką lub sportową charakterystyką zawieszenia.

polecamy

naklejki 3D "Francuz płakał jak sprzedawał"

seria limitowana - kto pierwszy ten lepszy. Tylko na Allegro.

Oprócz wyjątkowej wygody podczas jazdy, flagowy Citroen przekonywał niespotykanym designem, który był dziełem studia Bertone. Charakterystyczna wydłużona linia XM-a miała delikatnie nachyloną maskę. W tylnej części wykorzystano trzynastą szybę oddzielającą kabinę od bagażnika oraz delikatny spoiler.

Pierwsza wersja pojazdu była produkowana od maja 1989 roku do lipca 1994 roku w fabryce Rennes-La-Janais we Francji. Citroen XM niedługo po swojej premierze został uznany „Samochodem roku 1990” pokonując drugiego w rankingu Mercedesa R129 SL. W sierpniu 1994 roku na linie montażowe trafił XM po face liftingu, który różnił się umieszczonym centralnie logo oraz zmodyfikowanym spoilerem.

W listopadzie 1991 roku ofertę uzupełnił bardziej praktyczny Citroen XM Break. Na rynku pojawiły się także specjalne serie Onyx (1993), Prestige (1994) i Harmonie (1996). Pojazd był oferowany również w luksusowych wersjach Pallas (1993) i Exclusive wyposażonych w skórzaną tapicerkę, drewniane wykończenia oraz w pełni automatyczną klimatyzację. Produkcja modelu zakończyła się w 2000 roku. Następcami XM-a były modele C5 oraz C6.

XM trafiał do firm oferujących konwersje nadwozi, które modyfikowały model m.in. w karetki i karawany. Model był również najważniejszym samochodem w we Francji. Flagowym Citroenem jeździli prezydenci: François Mitterand oraz Jacques Chirac.

Wraz z wprowadzeniem na rynek, Citroen XM stał się obiektem sztuki. W maju 1989 roku otwarto wystawę XM’Art prezentującą prace związane z samochodem. Wystawa odwiedziła całą Europę.

Źródło: Citroen

Galeria

Może ci się spodobać również
avatar
3 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
3 Autorzy komentarzy
KrzysztofJanekAlex Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Alex
Gość
Alex

Jak ja bym chciał żyć w tamtych czasach. A tak… 2x w życiu prowadziłem XMa. Raz 2.0 16V a raz 2.5 TD. Eh wspomnienia z dzieciństwa.

Janek
Gość
Janek

Jestem posiadaczem xma 2.5 td mimo złej opinii jestem mega zadowolony polecam każdemu kto chce poczuć luksus

Krzysztof
Gość
Krzysztof

W tym roku spełniłem swoje marzenie i mimo pewnych obaw kupiłem XM-a 2.1 TD ’92. Dziś nie żałuję, a powiem nawet więcej – to najlepszy zakup w życiu. Trafiłem jednak na wyjątkowo zadbany egzemplarz.