Citroën zaprezentował model XM w maju 1989 roku. Samochód zadziwiał nie tylko wyjątkowym designem, ale również innowacjami technologicznymi. XM jest pierwszym modelem wyposażonym w zawieszenie Hydractive, w którym sterowanie układem hydropneumatycznym powierzono elektronice.
Po dwudziestu latach produkcji DS-a (od 1955 do 1975) Citroën zdecydował się na opracowanie nowego samochodu, bardziej nowoczesnego pod względem estetycznym, technologicznym i konstrukcyjnym. Francuska marka chciała wykorzystać całe doświadczenie zdobyte podczas prac nad modelem SM i GS i sprawić, by najbardziej zaawansowane technologie, takie jak układ kierowniczy DIRAVI z modelu CX, stały się powszechnie dostępne.
W latach 1974-1991 Citroën wyprodukował ponad milion egzemplarzy CX-a. Samochód, który był syntezą wszystkich dotychczasowych innowacji producenta, cieszył się dużą popularnością, zwłaszcza w wersji z turbodoładowanym silnikiem Diesla. CX potrafił pogodzić luksus i prestiż flagowego modelu z oszczędnością paliwa (we wspomnianej wersji z dieslem pod maską) i ograniczeniem kosztów eksploatacji.
Narodziny Citroena XM. „M” jak Maserati
W latach 80 Citroen dał życie nowemu projektowi, którego zadaniem było zastąpienie na szczycie gamy modelowej CX-a. Nowy flagowiec miał wyróżniać się oryginalnym stylem, zachować technologię poprzednika i zrobić krok w przyszłość dzięki innowacji, nad którą marka spod znaku szewronów pracowała od wielu lat: zawieszeniem Hydractive.
Nowy Citroën przyjął nazwę XM jako połączenie „X-a” wywodzącego się z ówczesnej nomenklatury Citroena, z literą M pochodzącą od Maserati. Inspiracją dla stylistyki był bowiem kultowy model SM produkowany w latach 1970-1975 przy współpracy z marką Maserati.
Citroën XM został zaprezentowany w 1989 roku i zachwycił motoryzacyjny świat. Po raz pierwszy od zakończenia produkcji modelu SM marka oferowała mocny silnik V6 wraz z układem kierowniczym DIRAVI, które są wysoko cenione wśród fanów marki.
Zawieszeniem rządzi elektronika
Citroën produkował również tańsze wersje wyposażone m.in. w 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik Diesla z trzema zaworami na cylinder. Chociaż pojazd nie był tak mocny jak CX Turbo2, charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. Na niewielki apetyt miała wpływ również doskonale wyprofilowana sylwetka. Współczynnik aerodynamiczny wynoszący 0,28 to wyjątkowa wartość dla samochodu znacznie większego od CX-a.
XM odpowiadał na potrzeby zgłaszane przez właścicieli modelu CX. Przestrzeń w kabinie była porównywalna z przestrzenią w DS-ie, bagażnik był duży i łatwo dostępny, a dodatkowa tylna szyba oferowana w wybranych wersjach izolowała pasażerów od złej pogody podczas uniesionej pokrywy bagażnika. Prawdziwą rewolucją było jednak powszechne wykorzystanie elektroniki, która zarządzała konfiguracją zawieszenia Hydractive, zmieniając ustawienia w ciągu 5 setnych sekundy.
Źródło: Citroen
Najnowsze komentarze