Citroën Xsara pojawił się na rynku w 1997 roku. Samochód ten był następcą modelu ZX i odniósł ogromny sukces rynkowy, do czego przyczyniły się zarówno szeroki wybór nadwozi, gama silnikowa jak i znakomity design. W rekordowych latach 1998 oraz 1999 Citroën sprzedawał ponad dwieście pięćdziesiąt tysięcy egzemplarzy rocznie.
Jednym z czynników sukcesu modelu Xsara był bardzo szeroki wybór silników. W momencie premiery klienci mieli do wyboru wśród silników benzynowych moce od 75 do ponad 160 KM:
- 1.4L TU3JP 75 KM
- 1.6 TU5JP 90 KM
- 1.8 XU7JB 90 KM
- 1.8 XU7JP 102 KM
- 1.8 XU7JP4 110 KM
- 2.0 XU10J2C 123 KM
- 2.0 XU10J4R 133 KM
- 2.0 XU10J4RS 164 KM
Oferowany również bardzo szeroki wybór jednostek wysokoprężnych, oferujących moce od 57 do 107 KM:
- 1.5LTUD5 57 KM
- 1.9L XUD9A 67 KM
- 1.9L DW8 68 KM
- 1.9L XUD9B 74 KM
- 1.9L XUD9TE 89 KM TD
- 2.0L DW10TD 90 KM TD
- 2.0L 107 KM DW10ATED TD
Zobacz: Testy nowych i używanych Citroënów
Sprzedaż modelu Xsara w latach 1997-2007
Rok |
Ilość sprzedanych |
2007 |
125 |
2006 |
254 |
2005 |
9.879 |
2004 |
85.518 |
2003 |
112.505 |
2002 |
169.137 |
2001 |
219.731 |
2000 |
222.798 |
1999 |
266.943 |
1998 |
250.035 |
1997 |
44.209 |
suma |
1.381.134 |
Klient na Xsarę w początkowym okresie produkcji miał do wyboru aż 15 rodzajów napędu w zakresie mocy od 57 do 164 KM. Porównując to do dzisiejszej oferty odpowiednika, czyli nowego Citroëna C4, mamy pięć silników do wyboru silniki: 2 benzyny (100, 130 KM), 1 diesel 130 KM oraz 2 napędy elektryczne (136 i 156 KM).
- 1.2 100 KM
- 1.2 130 KM
- 1.5 130 KM HDi
- 136 KM elektryczny
- 156 KM elektryczny
Widać wyraźnie, że Citroën jest dzisiaj zupełnie inaczej pozycjonowany silnikowo – nie ma tu mocniejszych jednostek. Odpowiednikiem dwulitrowego napędu z Xsary powinien być tutaj 1.6 180 lub nawet 225 KM, ale ten silnik został już w Europie przez Stellantis wycofany z powodu opłat emisyjnych. Citroën zrezygnuje wkrótce z diesla (następca C4 nie będzie go już oferował) i pozostanie nam w zasadzie tylko nowa benzynowa hybryda (106/136 KM) oraz elektryk (136/156 KM).
Zobacz: nowe samochody Citroën
Czasy szerokiego wyboru napędów chyba na razie nie wrócą – rządzi optymalizacja kosztów i badania potrzeb jak największej grupy klientów. Takie czasy.
Najnowsze komentarze