Na początku lat 80 w głowach inżynierów Dacii narodził się pomysł opracowania praktycznego 8-osobowego kombi, który miał być powiększoną wersją modelu 1310 Break. Projekt, który możemy uznać za jednego z przodków Logana MCV i Joggera został nazwany Dacia Maxibreak i doczekał się realizacji w skromnej liczbie egzemplarzy.
Historia tego modelu rozpoczęła się w 1982 roku, kiedy Nicolae Cosmescu został oddelegowany do zespołu IATSA w Ştefăneşti, gdzie wdrożono montaż Dacii Sport. Inżynier rumuńskiej marki, który oprócz modelu Sport pracował również nad Dacią MD87 i Superlong otrzymał specjalne zlecenie polegające na opracowaniu bardziej funkcjonalnej wersji 1310 Break.
Kombi zostało wydłużone i otrzymało większy rozstaw osi. Efekt końcowy ochrzczony „Maxibreak” mierzył 5125 mm i miał masę 1156 kg. Pod maską zamontowano silnik o pojemności 1397 cm3, który wykorzystywała Dacia 1400. Jednostka współpracowała z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Dacia Maxibreak dla drużyny siatkówki
W kabinie znajdowały się trzy rzędy siedzeń. W tylnej części były to właściwie kanapy zwrócone frontem do siebie, aby pasażerowie mieli możliwość swobodnej rozmowy. Dacia Maxibreak mieściła do 8 osób, co znalazło swoje zastosowanie w świecie sportu. W pierwszym etapie istnienia z pojazdu korzystała męska drużyna siatkówki.
Zobacz także: Nowa Dacia 1410 Sport, czyli pomysł na sportowe coupe rumuńskiej produkcji
Pierwszy prototyp Dacii Maxibreak otrzymał pomarańczowe malowanie, które idealnie nadawało się do roli samochodu serwisowego rumuńskiego zespołu rajdowego ACR, ale wydłużone kombi miało także inne przeznaczenie. Pojazdami z garbem na dachu jeździła tajna rumuńska policja ze względu na możliwość schowania teleobiektywu do robienia zdjęć z dużej odległości.
Maxibreak wystąpił jako pojazd serwisowy w filmie „Raliul” (Rajd) Mircei Dragana z 1984 roku, powstał również ambulans. Te wyjątkowe wersje Dacii 1310 montowano na specjalne zamówienie. Jak podaje portal Renault Concepts, wyprodukowano zaledwie 80 egzemplarzy w tym ok. 10 – 12 drugiej wersji ze zmienioną konstrukcją nadwozia oraz siedzeniami zwróconymi przodem do kierunku jazdy.
Źródło: adevarul.ro, renaultconcepts.online.fr
Najnowsze komentarze