Marka to młoda, więc co robi na targach samochodów zabytkowych? Cóż – po pierwsze nie tylko zabytkowych, bo i nowych modeli na Retromobile Classic Cars Show nie brakuje. Po drugie, owszem, marka młoda, ale pełnymi garściami czerpie z historii innej marki, z której się bezpośrednio wywodzi.
Wszak DS Automobiles wyłoniona została z Citroëna. Citroëna, który produkuje samochody od 99 już lat. I choć chciałoby się powiedzieć, że DS Automobiles zwłaszcza sobie kolejne kultowe modele z historii swojej macierzystej marki, to jednak takie stwierdzenie byłoby grubą przesadą. Acz nie da się ukryć, że DS Automobiles podczas Retromobile Classic Cars Show z reguły prezentuje nie tylko legendarny, kultowy model DS. Chętnie sięga też po unikatowego SM-a.
Wiemy już z grubsza, co przygotowują na tegoroczną edycję Retromobile Classic Cars Show marki Renault, Peugeot i Citroën. Czas na DS Automobiles.
Najmłodsza francuska marka samochodowa podczas Retromobile Classic Cars Show spróbuje połączyć przeszłość z teraźniejszością. Powróci do ubiegłorocznej inauguracji 25. prezydenta Republiki Francuskiej prezentując swojego SUV-a DS 7 Crossback Présidentiel. Ściągnie go tam praktycznie bezpośrednio z Międzynarodowego Festiwalu Samochodowego. To na szczęście niedaleko – Porte de Versailles (lokalizacja Retromobile Classic Cars Show) od Hotelu Inwalidów (miejsce, gdzie wczoraj zakończył się Międzynarodowy Festiwal Samochodowy) dzieli raptem około 4,5 kilometra.
Ale nie będzie to jedyne prezydenckie auto prezentowane podczas Retromobile Classic Cars Show. Obok niego staną modele DS 21, SM i DS 5 w wersjach prezydenckich. Jeździli nimi generał de Gaulle oraz François Hollande. Będzie to m.in. DS 21 Pallas, osobisty samochód generała de Gaulle’a.
Nie zabraknie jednak i innych aut znanych osób. Będzie DS 19 z 1961 roku, jeden z ostatnich samochodów, które bazowały na oryginalnym projekcie DS z 1955 r . Będzie DS Lorraine autorstwa wybitnego francuskiego konstruktora Henri Chaprona, należący do przewodniczącego francuskiego Senatu, Alaina Pohera. Będzie SM z 1971 roku zamówiony przez francuską piosenkarkę i aktorkę Line Renaud. Nie kojarzycie? A oglądaliście „Jeszcze dalej, niż Północ”? Line Renard grała tam mamę Antoine’a (w tej roli znakomity Dany Boon).
Przygotowanie tak wspaniałej ekspozycji nie mogłoby się odbyć bez wsparcia klubów miłośników klasycznych aut. Cenne wsparcie od L’Amicale Citroën & DS France*, od klubów DS i SM** oraz od DS Héritage*** pozwoli odwiedzającym targi docenić najwyższej jakości francuską savoir-faire, która jest wysoko ceniona przez DS Automobiles. Wszystko to będzie można zobaczyć w dniach 7-11 lutego 2018 roku w hali nr 1 Parc des Expositions w Porte de Versailles w Paryżu.
„Już od momentu powstania francuska marka motoryzacyjna DS została zakorzeniona w wartościach innowacji, doskonałości i awangardy ucieleśnionych dzięki uznanej inspiracji: DS 19. DS 19 i jego pokrewny model, SM, razem uosabiają to, co francuskich samochodach wysokiej klasy najlepsze. Poprzez wystawienie DS 7 Crossback Présidentiel na kolejnej edycji targów Rétromobile wraz z wyjątkowymi samochodami DS i SM, które odcisnęły piętno na historii naszego kraju, podkreślamy nasze przywiązanie do mariażu niezwykłego stylu i zaawansowanej technologii, komfortu i dynamiki, wysokiej jakości materiałów i wyrafinowania. Zarówno w przeszłości, tak obecnie, i jeszcze przez długi czas” – wyjaśnił Yves Bonnefont, prezes marki DS Automobiles.
DS 7 Crossback Présidentiel, to pierwszy prezydencki DS drugiej generacji. Auto opracowane już pod nową marką. W wersji Présidentiel przygotowany specjalnie na inaugurację obecnego prezydenta Republiki Francuskiej. Emanuel Macron był wieziony tym autem w deszczowy dzień, 14 maja 2017 r. przez paryskie Pola Elizejskie. Atramentowy lakier, otwierany dach, liczne dyskretne oznaczenia, w tym napis République Française na bokach. I oczywiście możliwość zamontowania flagi. Auto stoi na 20-calowych kołach. Wnętrze w czarnym kolorze zaprojektowała i wykonała pracownia Atelier Maury. Samochód wyposażono w cały szereg nowoczesnych elementów wspomagających kierowcę i uprzyjemniających podróż. Dostępne są, rzecz jasna, także w wersjach produkcyjnych.
Ale samochody DS (Citroën DS) mają długą historię z licznymi epizodami rządowymi. DS 19 Confort z czerwca 1961 roku prezentowany na tegorocznym Retromobile Classic Cars Show przypomni odwiedzającym czasy, gdy samochody DS licznie zajmowały parkingi Pałacu Elizejskiego, Hôtel Matignon i innych ministerstw. Ten konkretny samochód został odnowiony w 2016 roku tak, aby odtworzyć jego pierwotny stan. Jest to jeden z najnowszych modeli DS wyprodukowanych w oparciu o projekt DS z 1955 roku, w szczególności z wlotami powietrza na przednich skrzydłach, powszechnie określanych jako ailes cendriers (popielniczki). Wyposażony w nowy wówczas silnik o mocy 83 KM, ma wnętrze Helanca Blue.
DS wciąż pozostaje w świadomości ludzi, ale nie ulega wątpliwości, że jest nierozerwalnie związany szczególnie z jednym z jego ambasadorów: generałem de Gaulle, 18. prezydentem Francji i pierwszym prezydentem piątej Republiki Francuskiej. Gdy był u władzy, od 1958 roku de Gaulle korzystał z tego samochodu podczas wszystkich swoich podróży, oficjalnych i osobistych. Dziesięć lat później auto stało się oficjalną limuzyną Pałacu Prezydenckiego – prezydencki DS 21 zarejestrowano pod numerem 1PR75, PR jak Présidence de la République. Ten wyjątkowy samochód został dostarczony 14. listopada 1968 roku. Jedną z jego głównych specyfikacji było to, że był dłuższy niż Lincoln, który był używany przez prezydenta USA. Ten DS miał 6,53 m długości i mieścił się tylko w największym garażu Pałacu Elizejskiego (6,87 m).
W marcu 1969 roku prezydencki DS 21 został wykorzystany podczas wizyty prezydenta USA Richarda Nixona. Nixon i de Gaulle jechali razem Polami Elizejskimi.
Zaprojektowany przez dział projektowy Citroëna i przerobiony przez konstruktora Henriego Chaprona w Levallois-Perret, ten wyjątkowy model DS wyprodukowany w oparciu o DS 21, miał luksusowe wyposażenie, w tym wypukłą i pochyloną szklaną ściankę działową, brązową skórzaną tapicerkę, składane miejsce dla tłumacza, sterowane elektrycznie szyby, klimatyzację, interkom i wbudowany minibar. Był używany przez prezydentów Charles’a de Gaulle’a i Georgesa Pompidou, dopóki nie został zastąpiony w 1972 roku przez dwa prezydenckie SM-y.
SM-a zaś zaprezentowano w 1970 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był godnym następcą DS-a, wciąż zresztą produkowanego. Chociaż czy faktycznie następcą? W zasadzie modelem, który zastąpił DS-a, był CX. SM był ścieżką poboczną. To usportowione coupe napędzane silnikiem V6 (od Maserati) technicznie bazował na DS-ie. Także wyposażenie, wykończenie, osiągi i komfort były zbliżone do DS.
W 1971 roku, podczas kadencji 19. prezydenta Francji Georgesa Pompidou, prezydencja zamówiła dwa ekskluzywne czterodrzwiowe modele SM z dłuższymi nadwoziami i otwieranymi dachami. W metalicznym kolorze „Black Tudor” Anthracite Grey prezentowały się bardzo dostojnie. Wnętrze wykończono naturalną skórą. Te prezydenckie modele SM, wyprodukowane znowu przez Henriego Chaprona, zostały wyposażone w skrzynię biegów i układ chłodzenia dostosowane do jazdy z niskimi prędkościami. Wykorzystywano je do oficjalnych ceremonii z zagranicznymi gośćmi. Brały udział np. w oficjalnej wizycie królowej brytyjskiej w maju 1972 roku.
Te prezydenckie samochody były również używane przez prezydentów Pompidou, Giscarda d’Estaing’a, Mitterranda i Chiraca. Ten ostatni użył go podczas swojej inauguracji 17 maja 1995 r.
Dopiero w 2012 r. pojawiła się nowa prezydencka wersja modelu DS: DS 5. W dniu 15 maja 2012 r. François Hollande, 24. francuski prezydent, wybrał DS 5, aby przywitać się z obywatelami Francji i całym światem podczas swojej inauguracji.
Specjalnie zaprojektowany i wyprodukowany z myślą o tym historycznym wydarzeniu, jakim jest wybór nowego prezydenta, DS 5 to model z otwartym dachem, wyposażony w technologię Hybrid4, łączącą silnik wysokoprężny i silnik elektryczny i tym samym zapewniający napęd na cztery koła.
Oprócz prezydentów piątej Republiki Francuskiej, samochody DS i SM uwiodły wiele największych światowych gwiazd. Podczas tegorocznej edycji targów Retromobile Classic Cars Show, DS Automobiles da odwiedzającym możliwość poznania trzech modeli, które są równie godne uwagi, jak ich znakomici właściciele.
DS 21 Pallas z 1969 roku: osobisty samochód generała de Gaulle’a. Pojazd ten był używany przez generała de Gaulle’a, od kiedy opuścił Pałac Elizejski aż do jego ostatnich dni. Model nosi znamię tej wybitnej postaci, z kieszenią, w której przechowywano rewolwer kierowcy, z osłoną przeciwsłoneczną z tyłu po prawej stronie i przedziałem na akcesoria z tyłu przednich siedzeń.
DS Chapron „Lorraine” używany przez Alaina Pohera, przewodniczącego francuskiego Senatu od 1968 do 1992 roku. Alaina Poher znany jest również z tego, że dwukrotnie pełnił (z urzędu) funkcję głowy państwa: po rezygnacji w 1969 roku Charlesa de Gaulle’a, i po śmierci w 1974 roku Georgesa Pompidou Alain Poher zdecydował się na użycie DS przebudowanego przez Henri Chaprona, zwanego „Lorraine”. Podniesiony dach i płaski, skrócony bagażnik nadały temu autu zaskakujący design, daleki od oryginalnego projektu DS autorstwa Flaminio Bertoniego. Ta wersja, wprowadzona w 1968 roku, oferowała wysokiej klasy wyposażenie chwalone przez państwowych dygnitarzy, wysokiej rangi urzędników państwowych i zwykłychklientów. Do 1973 roku w warsztatach Chaprona w Levallois-Perret wyprodukowano tylko 13 sztuk. W efekcie dziś jest to wyjątkowy samochód DS.
SM używany przez francuską piosenkarkę i aktorkę Line Renaud, światowego ambasadora francuskiej elegancji. Na początku lat 70. Line Renaud, ważna postać francuskiego show-biznesu, została uwiedziona przez awangardowe linie SM. Wprost zakochała się w modelu z 1971 roku z gaźnikiem, wyposażonym w 6-cylindrowy silnik Maserati o pojemności skokowej 2.670 cm³ i mocy 170 KM osiąganej przy 5.500 obr./min. W wersji Meije White ten SM początkowo był wyposażony w klimatyzację i wnętrze z czarnej skóry. Charakterystyczną cechą tego modelu SM były tylne pasy bezpieczeństwa, wówczas kompletna nowość na rynku!
* L’Amicale Citroën i DS France. Od ponad 30 lat L’Amicale Citroën i DS France łączy 50 klubów reprezentujących 10.000 kolekcjonerów samochodów Citroën i DS od 1919 do dziś, obejmując auta półgąsienicowe, ciężarówki i autokary, w tym entuzjastów przedmiotów, zabawek, miniatur, książek i katalogów. Niezależnie od tego, w jakim klubie Citroëna działasz, L’Amicale Citroën i DS France to twoje jedyne połączenie z zespołami marek Automobiles Citroën, DS Automobiles i L’Aventure Peugeot Citroën DS. L’Amicale Citroën & DS France zapewnia klubom Citroëna kanały komunikacji z Citroën, DS Automobiles, Citroën Héritage, L’Aventure Peugeot Citroën DS, FFVE (francuska federacja samochodów klasycznych), prasą oraz organizatorami wydarzeń i targów. L’Amicale Citroën & DS France organizuje również badania techniczne części zamiennych Citroën Classic oraz konserwację i opiekę nad pojazdami. Jednym słowem: L’Amicale Citroën & DS France chroni dziedzictwo Citroëna i DS i promuje wizerunek firmy. www.amicaledesclubscitroenetdsfrance.com
** Kluby DS i SM na wystawie Retromobile Classic Cars Show 2018: Club Citroën France, DS ID Club de France, DS Club Révolution 55, Euro SM Club, Le Club PariDS.
*** DS Héritage jest jednym z podmiotów L’Aventure Peugeot Citroën DS, organizacji charytatywnej działającej zgodnie z francuską ustawą z 1901 roku, której celem jest utrzymanie, zarządzanie, rozwój i promocja dziedzictwa marek należących do grupy PSA. Współpracując z klubami i kolekcjonerami, DS Héritage koncentruje się na dziedzictwie DS i SM. DS Héritage oferuje wyjątkową kolekcję pojazdów DS i SM w Conservatoire Citroën w Aulnay-sous-Bois we Francji. www.laventurepeugeotcitroends.fr
Krzysztof Gregorczyk; grafika: DS Automobiles
Najnowsze komentarze