EasyMile EZ10 to niewielki bus, który do poruszania się po drodze nie potrzebuje kierowcy. Autonomiczny pojazd francuskiej marki jest testowany w Tuluzie, a w roku 2022 zostanie dopuszczony do ruchu.
Producenci samochodów ciągle rozwijają technologię autonomicznej jazdy. W nowoczesnych modelach znajdziemy systemy, które utrzymują nas na wyznaczonym pasie ruchu, samodzielnie parkują, możemy też na chwilę oderwać ręce od kierownicy na autostradzie. Pojazd wciąż wymaga jednak kontroli człowieka. Oddanie sterów pojazdowi wyposażonemu w odpowiedni zestaw kamer i czujników wymaga regulacji prawnych. Pierwszym miastem europejskim, które dopuściło samojezdny wehikuł do ruchu jest Tuluza. Zezwolenie dla francuskiego modelu EasyMile EZ10 wydało ministerstwo transportu, klimatu i spraw wewnętrznych.
Zobacz także: Peugeot i próba przechytrzenia systemu autonomicznej jazdy
EasyMile EZ10 ma 4 poziom autonomii. Dla porównania w samochodach Renault, Peugeot, czy DS Automobiles wykorzystano poziom drugi, aczkolwiek producenci pracują nad rozwojem technologii. Francuski bus pomieści do 15 osób i w przyszłym roku legalnie będzie poruszał się po 600 metrowym odcinku kampusu medycznego Oncopole pomiędzy głównym wejściem do obiektu a parkingiem.
Pojazd ma napęd elektryczny zasilany fotowoltaiką zainstalowaną na dachu. Na pokładzie zmieści do 15 pasażerów. Istnieje również możliwość przewożenia osób na wózkach inwalidzkich, którzy dostaną się do wnętrza za pomocą zautomatyzowanej rampy.
EasyMile przechodzi testy w różnych częściach świata m.in. na terenie banku żywności w Ameryce Północnej czy ogrodu botanicznego Coffs Harbour w Australii. Autonomiczny model był testowany także w Gdańsku w pobliżu ogrodu zoologicznego.
https://www.youtube.com/watch?v=Pqhk2apJ9yY
Najnowsze komentarze