Fabryka samochodów użytkowych Renault w brazylijskiej Kurytybie wchodząca w skład kompleksu im. Ayrtona Senny świętowała w poniedziałek 20-lecie produkcji. Jest uznawana za jedną z najnowocześniejszych w Grupie Renault na świecie i produkuje Mastera, od lat lidera sprzedaży na rynku brazylijskim, oraz pick-upa Oroch.
W ciągu dwóch dekad swojej historii fabryka wyprodukowała ponad 423.000 pojazdów, na co złożyło się osiem różnych modeli. Najważniejszym z nich bez wątpienia były kolejne generacje Mastera, który był pierwszym samochodem produkowanym w tym zakładzie po jego uruchomieniu w 2001 roku. Model ten jest niewątpliwym sukcesem sprzedażowym marki w Brazylii, będąc liderem wśród dużych samochodów dostawczych przez siedem kolejnych lat.
Od zeszłego roku do Mastera dołączył Oroch, który stworzył pośredni segment pomiędzy małymi i dużymi pick-upami. Produkowany wcześniej w Curitiba Veículos de Passeio (CVP), pojazd użytkowy od 2020 roku powstaje w Curitiba Utility Vehicles (CVU). Zmiana podyktowana była koniecznością zwolnienia w CVP mocy produkcyjnych na linii montażowej dla nowego SUV-a Duster.
Fabryka jest centrum eksportu Renault Mastera i Orocha do krajów Ameryki Łacińskiej i nie tylko. Pick-up Oroch jest nadal eksportowany do krajów na kontynencie afrykańskim. Całkowity eksport stanowi 40% produkcji, około 100.000 pojazdów.
Warto podkreślić, że w ciągu minionych 20 lat w CVU były również produkowane modele Nissana: Frontier, Livina, Livina X-Gear i Grand Livina oraz SUV XTerra.
CVU to jedna z najważniejszych fabryk Grupy Renault, w której na dwie zmiany pracuje około tysiąca bezpośrednich pracowników. Zdolność produkcyjna to 60 tys. pojazdów rocznie. Według Rodrigo Marchiotto, dyrektora generalnego CVU, zakład jest wspierany przez sieć ponad 80 dostawców części samochodowych.
„CVU to jedna z najnowocześniejszych fabryk Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Od 2003 roku posiada certyfikat ISO 14001, świadczący o doskonałości w zarządzaniu środowiskiem, a od 2015 roku ISO 26000, odnoszący się do odpowiedzialności społecznej” – opowiada dyrektor.
Fabryka wykorzystuje szereg innowacji, takich jak wirtualna rzeczywistość i druk 3D, dążąc do jakości końcowego procesu, bezpieczeństwa pracowników, wydajności i produktywności.
„Są to technologie Przemysłu 4.0 zastosowane przez Renault w procesie produkcji samochodów osobowych, ale i lekkich pojazdów użytkowych oraz silników, które poprawiają wydajność, szkolenie pracowników oraz jakość produktu końcowego” – podkreśla Ricardo Gondo, prezes Renault do Brasil.
W 2020 roku kompleks Ayrton Senna został uznany przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) jako „Latarnia morska zaawansowanej czwartej rewolucji przemysłowej (4IR)” za bycie jednostką referencyjną w działaniach z udziałem przemysłu 4.0. Jest to pierwszy zakład w Ameryce Łacińskiej, który otrzymał to wyróżnienie.
Renault Master produkowany w CVU pokazuje, dlaczego od tak dawna jest liderem w segmencie lekkich samochodów dostawczych. Użyteczność łączy z innymi atrybutami coraz bardziej pożądanymi przez klientów, takimi jak trwałość, solidność, wszechstronność i niskie koszty eksploatacji. Master spełnia wszelkie potrzeby dzięki siedmiu wersjom nadwozia i ponad 60 konfiguracjom.
Niedawno Master został zwycięzcą 7. edycji „Pieczęci wyższej wartości odsprzedaży – pojazdy użytkowe 2021”, w kategorii samochodów dostawczych. Piąty rok z rzędu! Model po raz trzeci zdobył także tytuł „General Champion” wśród przedsiębiorstw użyteczności publicznej w badaniu amortyzacji promowanym przez zespół badawczy portalu Autoinforme. Nagrody na tym się jednak nie kończą. Master drugi rok z rzędu otrzymał „Resale Champion Certification 2021” w wersji van i minibus. Nagrodę przyznaje SFCom, wydawca magazynu Frota&Cia.
„Osiągnięcia te świadczą o lojalności naszych profesjonalnych klientów wobec modeli Master, a także o doskonałej reputacji produktu na rynku, o wysokiej wytrzymałości i trwałości” – nie ukrywa Alex Dias, Dyrektor Sprzedaży ds. Firm w Renault do Brasil.
Renault do Brasil ma cztery fabryki w kompleksie Ayrtona Senny w São José dos Pinhais (PR). Produkują one samochody osobowe (CVP), samochody dostawcze (CVU), silniki (CMO), jest też odlewnia aluminium (CIA).
Renault do Brasil oferuje pełną gamę pojazdów, takich jak Kwid i Master, liderów w swoich segmentach, Sandero, Logan, Duster, Oroch i Captur, a także Zoe E-Tech, pojazd w 100% elektryczny. Renault wprowadziło innowacje uruchamiając sprzedaż produktów w 100% przez Internet – rozwiązanie ułatwiające życie klientom. Dzięki Renault On Demand, usłudze długoterminowego wynajmu samochodów, Renault wprowadza nowe rozwiązania w zakresie mobilności wraz z różnymi projektami współdzielenia pojazdów. Wraz z partnerami opracowuje również rozwiązania w zakresie wytwarzania czystej energii, takie jak projekt Fernando de Noronha, w ramach którego zbudowano garaż fotowoltaiczny, który zaopatruje ponad 30 pojazdów elektrycznych, które tam parkują.
Dodatkowo w Brazylii działa też Instytut Renault, odpowiedzialny za społeczne i środowiskowe działania marki w kraju. Działa na rzecz rozwoju społeczeństwa i w ciągu 10 lat wpłynął już na około 800 tys. osób w obszarach integracji i bezpieczeństwa.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault do Brasil