Został zaprojektowany, aby zastąpić odnoszącego sukcesy – bazującego jeszcze na Fiacie 508C – Fiata 1100 „Nuovo Balilla”, Nowy Fiat 1100 przewyższył swojego znakomitego poprzednika długą karierą, która trwała prawie pięć dekad, i obecnością na czterech kontynentach.
Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1953 roku Fiat 1100 (model 103) ustanowił standardy w segmencie sedanów średniej wielkości, łącząc kompaktowe wymiary z dużą przestronnością.
Fiat 1100 był produkowany we Włoszech do 1969 roku, ale później wytwarzano go także w takich krajach jak Niemcy, Argentyna, Egipt i Indie, gdzie zjechał z linii montażowych w 2000 roku.
W świecie motoryzacji „samochód światowy” to model przeznaczony do produkcji i sprzedaży na kilku kontynentach jednocześnie. Koncepcja ta, która zyskała silne znaczenie w wyniku globalizacji gospodarki, ma wyraźnego prekursora w historii Fiata. Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1953 roku Fiat 1100 podróżował ze swoim komfortem, osiągami i przestrzenią wewnętrzną po czterech kontynentach przez pół wieku. Prawdziwy „samochód światowy”, wyprzedzający swoje czasy.
Jednak pojazd ten nie był pierwotnie projektowany jako „samochód światowy”. Na początku lat pięćdziesiątych Fiat miał w swojej ofercie bardzo udany model wielofunkcyjny, Fiat 1100 „Musone” lub „Nuovo Balilla”, będący następcą legendarnego samochodu międzywojennego 508. Został wprowadzony na rynek w 1937 roku, więc po blisko dwóch dekadach jego technologia i konstrukcja stały się przestarzałe.
Po zakończeniu światowego konfliktu inżynierowie marki rozpoczęli pracę nad „Projektem 103”, mając na celu unowocześnienie cech, które zapewniły sukces samochodów „Balilla” i „Musone” na rynku włoskim. W rezultacie powstał Fiat 1100, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1953 roku.
Poznaj francuskie samochody nieznane, niszowe, zapomniane…
Dzięki samonośnemu nadwoziu i czwórce drzwi model ten wyróżniał się na tle konkurencji kompaktowymi rozmiarami. Jego długość wynosząca 3,775 m zapewniała idealne wymiary do zwinnego poruszania się po centrach włoskich miast. Ale inżynierowie Fiata nie zaniedbali przestrzeni wewnętrznej. Wręcz przeciwnie, potraktowali ją jako priorytet podczas projektowania Fiata 1100, który mógł wygodnie pomieścić cztery lub pięć dorosłych osób, a dodatkowo miał bagażnik o pojemności 254 litrów, duży jak na ówczesne standardy. Nawet położenie dźwigni zmiany biegów na kolumnie kierownicy zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić jeszcze jednego pasażera w pierwszym rzędzie.
Umieszczony pod maską czterocylindrowy gaźnikowy silnik rzędowy o pojemności 1.089 cm³ i mocy 36 KM pozwalał na rozwinięcie prędkości 115 km/h. Później do gamy dodano silniki o wyższych osiągach. W 1966 roku zaoferowano wersję o mocy 53 KM, która osiągała prędkość 153 km/h. Fiat 1100 wyróżniał się dobrymi osiągami i zadziwiał szybkim i bezpiecznym hamowaniem oraz komfortem zawieszenia, solidnym wykończeniem z dużą dbałością o szczegóły i bardzo niskim poziomem hałasu jak na lata 50. i 60. XX wieku.
Sprawdź aktualną ofertę na samochody Fiat w Polsce
Wkrótce sława modelu powszechnie znanego jako Fiat „Milicento” rozprzestrzeniła się poza granice Włoch. Zaczęto go produkować, na licencji lub bezpośrednio, w kilku krajach, takich jak Niemcy, gdzie był sprzedawany jako Fiat Necker 1100 lub „Europa”, czy w Belgii. Poza Starym Kontynentem montowano go w Argentynie, Egipcie czy Indiach. U azjatyckiego giganta produkowany był z wielkim sukcesem aż do 2000 roku, czyli ponad 30 lat po zakończeniu jego produkcji w kraju pochodzenia.
Przez cały okres swojej obecności w salonach Fiat 1100 dodał do swojej gamy kilka wersji. Kombi zostało zaprezentowane w 1954 roku, w latach 1955-1959 otrzymało sportową wersję nazywaną Fiat 1100 TV wyposażoną w trzecie światło z przodu, a także odmiana kombi.
W latach 1962-1969 do sprzedaży trafił model 1100 D z silnikiem o pojemności skokowej 1.221 cm³ i mocy 50 KM, a cztery lata później Fiat 1100 R, czyli „Odnowiony”, wzorowany nieco na wprowadzonym niewiele wcześniej do oferty Fiacie 124. Wersja van, Fiat 1100 T, była sprzedawana w Europie do 1971 roku.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Fiat / Stellantis
Najnowsze komentarze