Wyniki finansowe grupy Renault za rok 2021 zdecydowanie przekroczyły zakładane cele:
– Marża operacyjna w 2021 roku: 3,6% (w porównaniu do zakładanych 2,8%, podobnie jak w pierwszym półroczu 2021) – dwa lata wcześniej niż przewidywał plan Renaulution, zgodnie z którym Grupa miała osiągnąć marżę operacyjną powyżej 3% w 2023 roku
– Free cash flow (FCF) sektora samochodowego[1] przed uwzględnieniem zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy: 1,6 miliarda euro (w porównaniu z zakładanym dodatnim FCF w sektorze samochodowym)
- Grupa osiąga z wyprzedzeniem cele planu Renaulution i przyspiesza realizację swojej strategii:
– Plan redukcji kosztów stałych o 2 miliardy euro w porównaniu z 2019 r. został wykonany z rocznym wyprzedzeniem
– Obniżenie punktu martwego[2] o 40% w porównaniu z rokiem 2019 z dwuletnim wyprzedzeniem (początkowy cel zakładał redukcję o ponad 30% na koniec 2023 r.)
– Polityka handlowa Renaulution, która kładzie nacisk na generowanie wartości, a nie na wielkość sprzedaży, przynosi efekty (efekt cenowy + 5,7 punktu w skali roku). Tendencja ta zostanie utrzymana w 2022 roku
– Portfel zamówień Grupy w Europie przekroczył trzymiesięczną sprzedaż dzięki atrakcyjności oferty Renault E-TECH, modelu Arkana, samochodów dostawczych, Dacii Sandero i w 100% elektrycznej Dacii Spring
– W 2022 roku Grupa będzie nadal poprawiała miks produktów i wzbogacała ofertę samochodów wraz z wprowadzeniem na rynek Renault Megane E-TECH, Australa i Dacii Jogger
- Wyniki 2021:
– Obroty Grupy: 46,2 miliarda euro, tj. + 6,3% w porównaniu z 2020 rokiem
– Marża operacyjna Grupy: 1,7 miliarda euro, co stanowi 3,6% przychodów – o 2 miliardy euro więcej w porównaniu z 2020 rokiem. W drugim półroczu 2021 roku wyniosła 4,4%
– Marża operacyjna sektora samochodowego1: 507 milionów euro (1,2% obrotów sektora) – wzrost o 1,8 miliarda euro, tj. + 4,4 punktu w porównaniu z 2020 rokiem
– Wynik netto: 967 milionów euro
– Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym1 po uwzględnieniu zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy: 1,3 miliarda euro, co przyczyniło się do zmniejszenia zadłużenia netto sektora samochodowego o 2 miliardy euro
– W 2021 roku Grupa Renault zrealizowała przyjęte cele CAFE[3] w zakresie zużycia paliwa samochodów osobowych i dostawczych w Europie. Było to możliwe m.in. dzięki dużej sprzedaży modeli E-TECH[4], które stanowią niemal jedną trzecią noworejestrowanych samochodów osobowych marki Renault w Europie (w porównaniu z 17% w 2020 roku)
- Perspektywy na rok 2022:
Pomimo nadal odczuwalnego wpływu załamania dostaw półprzewodników, zwłaszcza w pierwszym półroczu (łączne straty produkcji samochodów w 2022 roku są szacowane na 300 tysięcy sztuk) i wzrostu cen surowców, Grupa planuje osiągnąć w tym roku:
– marżę operacyjną wyższą lub równą 4%,
– free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wyższy lub równy 1 miliardowi euro.
Średnioterminowe cele planu Renaulution zostały zrealizowane z wyprzedzeniem. Grupa zorganizuje jesienią 2022 roku Capital Market Day.
„Grupa Renault zdecydowanie przekroczyła cele finansowe przewidziane na 2021 rok pomimo braku półprzewodników i wzrostu cen surowców. Pokazuje to tempo i zakres transformacji Grupy, rozpoczętej w ramach realizacji planu Renaulution. Dzięki nieustającemu zaangażowaniu pracowników i korzyściom, jakie daje współpraca w ramach Aliansu, przyspieszamy wdrażanie strategicznych celów, by nasza Grupa mogła stać się wzorcowym podmiotem na rynku pod względem konkurencyjności, technologii i odpowiedzialności” – oświadczył Luca de Meo, CEO Grupy Renault.
„Dzięki wynikom osiągniętym w 2021 roku Grupa Renault pokonała decydujący etap w planie naprawczym. Te wyniki to pierwsze sukcesy w realizacji strategii Grupy, która kładzie nacisk na generowanie wartości, a nie na wielkość sprzedaży, a także efekt rygorystycznej dyscypliny finansowej. Pozwoliły nam one stabilnie osiągnąć, z rocznym lub dwuletnim wyprzedzeniem, część celów planu Renaulution. Grupa przyspiesza realizację strategicznych projektów, których jedynym celem jest generowanie wartości dla wszystkich zaangażowanych stron” – oświadczyła Clotilde Delbos, dyrektor finansowa Grupy Renault.
Obroty Grupy Renault wyniosły 46,213 miliarda euro, czyli o 6,3% więcej w porównaniu z 2020 rokiem. Przy stałym referencyjnym kursie wymiany[5] i zakresie konsolidacji, wzrosły o 8,0% (straty kursowe są związane głównie z silną dewaluacją rosyjskiego rubla, tureckiej liry, argentyńskiego peso i brazylijskiego reala).
Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 40,404 miliarda euro (wzrost o 7,1% w porównaniu z 2020 rokiem).
Ożywienie na rynku samochodowym przyczyniło się do wzrostu o 4,4 punktu.
Rozpoczęte w trzecim kwartale ubiegłego roku wdrożenie nowej polityki handlowej, która kładzie nacisk na najbardziej rentowne segmenty sprzedaży, doprowadziło do uzyskania dodatniego efektu cenowego netto (+5,7 punktu). Sukces Renault Arkana, które zadebiutowało w trzecim kwartale 2021 roku i odnowiło ofertę marki w segmencie C, a także doskonałe wyniki samochodów dostawczych przyczyniły się do dodatniego efektu miksu produktowego 2,2 punktu. Połączenie obu efektów pozwoliło na skompensowanie zmniejszenia produkcji o 7,5 punktu, głównie na skutek wdrożenia polityki kładącej nacisk na rentowność, a nie wolumen.
Wpływ pozostałych czynników (+5,3 punktu) jest związany ze spadkiem sprzedaży ze zobowiązaniem do odkupu samochodu, zgodnie z polityką skoncentrowania się na najbardziej rentownych kanałach, a także ze zbyciem kilku oddziałów Renault Retail Group w 2021 roku. Również wzrost udziału sprzedaży części i akcesoriów oraz ponowne podjęcie działalności sieci po lockdownie w 2020 roku także pozytywnie przyczyniły się do tych wyników.
Obroty AwtoWAZ wzrosły o 10,4% do 2,85 miliarda euro, głównie pod wpływem dużego wzrostu cen i dodatniego efektu miksu produktowego 18,4 punktu), który skompensował z nadwyżką straty kursowe (-6,8 punktu). Łada utrzymała pozycję lidera na rynku rosyjskim z udziałem blisko 21%. ŁADA Vesta i ŁADA Granta zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w rankingu sprzedaży w Rosji.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,663 miliarda euro, co stanowi 3,6% przychodów, podczas gdy w 2020 roku było to -337 miliona euro. W drugim półroczu 2021 marża operacyjna Grupy osiągnęła poziom 4,4% przychodów.
Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ odnotowała poprawę o 1,710 miliarda euro i wynosi obecnie 260 milionów euro (0,6% obrotów).
Ożywienie na rynku samochodowym przełożyło się na wzrost marży operacyjnej o 293 miliony euro. Efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia (1,127 miliarda euro) to wynik polityki handlowej, która stawia na wartość, a nie na wielkość sprzedaży, a także wzrostu cen w celu pokrycia strat kursowych i inflacji kosztów. Przyjęta polityka z nawiązką skompensowała skutki spadku wielkości sprzedaży o 579 milionów euro.
Wpływ elementów związanych z produktywnością (zakupy, obsługa gwarancji, prace badawczo-rozwojowe, koszty produkcji i logistyki, koszty ogólnozakładowe) jest dodatni i wynosi 852 miliony euro. Na wynik ten zapracował w szczególności pion zakupów (541 milionów euro) oraz optymalizacja wydatków na badania i rozwój.
Wyniki na działalności operacyjnej z nadwyżką skompensowały wzrost cen surowców o 468 milionów euro.
Pozycja „Pozostałe” wynosi +483 miliony euro i wynika głównie z lepszych wyników na sprzedaży części i akcesoriów oraz wyników sieci, a także z rentowności sprzedaży z zobowiązaniem do odkupu.
Marża operacyjna AwtoWAZ wyniosła 247 milionów euro (wzrost o 106 milionów euro). To przede wszystkim efekt wzrostu cen, które więcej niż skompensowały straty kursowe i podwyżkę cen surowców.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął 1,185 miliarda euro – o 178 milionów euro więcej niż w 2020 roku. Wzrost ten wynika głównie ze znacznego obniżenia kosztów ryzyka do poziomu 0,14% średniej wartości portfela w porównaniu z 0,75% w 2020 roku. Tak dobry poziom kosztów to przede wszystkim efekt poprawy parametrów ryzyka i powrotu do normalności, jeśli chodzi o działalności windykacyjną po kilku lockdownach w 2020 roku.
RCI Bank and Services odnotował wzrost nowych umów finansowania o 0,4% (bez uwzględnienia strat kursowych w wysokości 92 milionów euro) w porównaniu z 2020 rokiem, również dzięki dobrym wynikom finansowania samochodów używanych oraz wzrostowi średniej wartości umów o 7,2% dla samochodów nowych i używanych.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 265 milionów euro (-1,662 miliarda euro w 2020 roku). Rezerwy z tytułu kosztów restrukturyzacji w wysokości 430 milionów euro zostały skompensowane sprzedażą aktywów (487 milionów euro). Na tę pozycję złożyła się głównie sprzedaż kilku oddziałów Renault Retail Group (RRG) związana z przyjętą strategią działania.
Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,398 miliarda euro, w porównaniu z -1,999 miliarda euro w 2020 roku.
Wynik finansowy wyniósł -350 milionów euro i był o 132 miliony euro lepszy niż w 2020 roku, głównie dzięki innemu ujęciu księgowemu wartości pożyczki gwarantowanej przez francuski Skarb Państwa.
Udział w wyniku spółek objętych konsolidacją osiągnął 515 milionów euro, w tym udział Nissana w wysokości 380 milionów euro – o 5,660 miliarda euro więcej w porównaniu z 2020 rokiem. Dla przypomnienia, udział Nissana w wynikach Grupy w 2020 roku obejmował -4,290 miliarda euro z tytułu utraty wartości aktywów oraz kosztów restrukturyzacji, w tym -1,934 miliarda euro korekty wynikającej z ujednolicenia zasad rachunkowości MSSF.
Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 596 milionów euro (420 milionów euro w 2020 roku), co jest związane z poprawą wyników.
Wynik netto wyniósł 967 milionów euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupa Renault) – 888 milionów euro (+3,26 euro za akcję w porównaniu do -29,51 euro za akcję w 2020 roku).
Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania6 (bez wydatków na restrukturyzację) osiągnęła 4,8 miliarda euro (o 2,8 miliarda euro więcej w porównaniu z 2020 rokiem),łącznie z dywidendą RCI w wysokości 1 miliarda euro.
Zdolność do samofinansowania obejmuje inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne bez uwzględnienia zbycia aktywów na kwotę 3,2 miliarda euro (5,1 miliarda euro w 2020 roku).
Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźnik CAPEX i R&D netto Grupy stanowią 8,5% obrotów. Po ich uwzględnieniu wartość wskaźnika wynosi 7,3% w porównaniu z 11,3% w 2020 roku.
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego[6]6 wykazał wartość dodatnią 1,272 miliarda euro, po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji w wysokości 602 milionów euro, zbycia aktywów AwtoWAZ w wysokości 574 milionów euro i niekorzystnej zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy (-330 milionów euro).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jak również zbycie udziałów w spółce Daimler na kwotę 1,1 miliarda euro przyczyniły się do zmniejszenia zadłużenia netto sektora samochodowego o 2 miliardy eurodo poziomu 1,6 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2021 roku.
Łączny zapas samochodów nowych na dzień 31 grudnia 2021 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wyniósł 336 tysięcy samochodów w porównaniu z 486 tysiącami na koniec grudnia 2020 r., odpowiada to 53 dniom sprzedaży.
Rada Administrująca zaproponuje Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy, zwołanemu na 25 maja 2022 roku, niewypłacenie dywidendy za rok 2021.
W 2022 roku Grupa Renault spłaci przedterminowo 1 miliard euro pożyczki, udzielonej przez konsorcjum bankowe i gwarantowanej przez francuski Skarb Państwa, jak również 1 miliard euro zgodnie z harmonogramem spłat. Cała pożyczka zostanie spłacona najpóźniej na koniec 2023 roku.
Dekarbonizacja i sprawiedliwa transformacja podstawą naszej strategii ESG
W 2021 roku Grupa Renault określiła swój cel i rację istnienia: „Chcemy sprawić, aby serce innowacji zabiło mocniej a mobilność zbliżała ludzi”. Grupa opublikowała strategię ESG opartą na trzech filarach: neutralności węglowej, bezpieczeństwie i inkluzywności.
Ambicją Grupy Renault jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia samochodów z uwzględnieniem zakupionych surowców i komponentów, zakładów produkcyjnych, emisji podczas jazdy, „drugiego życia” oraz recyklingu. Strategia klimatyczna została zaprezentowana w raporcie na temat klimatu w kwietniu 2021 roku.
W ciągu ostatniego dziesięciolecia Grupa Renault i Alians zainwestowały ponad 10 miliardów euro w elektryfikację. Proces ten przyspiesza – w ciągu najbliższych pięciu lat Alians zainwestuje w elektryfikację swoich modeli 23 miliardy euro. Dzięki pięciu wspólnym platformom dla samochodów elektrycznych, które obejmują większość segmentów, marka Renault chce, żeby w 2030 roku 100% jej gamy samochodów osobowych w Europie stanowiły samochody elektryczne.
Grupa Renault uruchomiła ponad rok temu projekt Refactory, którego celem jest przekształcenie fabryki we Flins (Yvelines, Francja) w pierwszy europejski zakład w pełni zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, prowadzący działalność w 4 obszarach:
– RE-TROFIT – dzięki „Factory VO” (Samochody Używane), pierwszego zakładu specjalizującego się w przywracaniu samochodów używanych do stanu fabrycznego na skalę przemysłową.
– RE-ENERGY – klaster odpowiedzialny za poszukiwanie nowych możliwości wtórnego wykorzystania akumulatorów i rozwój nowych technologii pozyskiwania energii.
– RE-CYCLE – działalność tego klastra obejmuje recykling oraz wtórne wykorzystanie części i materiałów.
– RE-START – projekt ośrodka innowacyjno-szkoleniowego obejmującego trzy jednostki: ośrodek innowacji na potrzeby przemysłu 4.0, kampus szkoleniowy i inkubator badań i innowacji na potrzeby gospodarki okrężnej.
ReFactory we Flins ma docelowo do 2023 roku zapewnić regenerację 45 tysięcy samochodów rocznie, a w 2030 roku naprawę 20 tysięcy akumulatorów rocznie. W 2030 roku zakład będzie zatrudniał 3 tysiące osób. Jest to projekt przemysłowy o zasięgu światowym, który będzie wdrażany na szeroką skalę, podobnie jak projekt realizowany w zakładzie w Sewilli (Hiszpania).
Grupa Renault analizuje również swoją organizację, aby dostosować się do zmian specjalizacji zawodowych w branży samochodowej. W 2021 roku został utworzony ReKnow University, który ma ułatwić nabywanie nowych kompetencji związanych z elektryfikacją samochodów, analizą i cyberbezpieczeństwem danych czy recyklingiem samochodów i akumulatorów. W 2021 roku przeszkolił 2600 osób we Francji. W 2022 roku będzie to ponad 3000 osób, a w 2025 roku ta liczba ma wzrosnąć do 10 tysięcy.
Perspektywy i strategia
Perspektywy na rok 2022
Pomimo nadal odczuwalnego wpływu załamania dostaw półprzewodników, zwłaszcza w pierwszym półroczu (łączne straty produkcji samochodów w 2022 roku są szacowane na 300 tysięcy sztuk) i wzrostu cen surowców, Grupa planuje osiągnąć w tym roku:
– marżę operacyjną wyższą lub równą 4%,
– free cash-flow operacyjny w sektorze samochodowym wyższy lub równy 1 miliardowi euro.
Dzięki doskonałym wynikom Grupa Renault może przyspieszyć realizację strategicznego planu Renaulution i wykorzystać swoje atuty przemysłowe i technologiczne:
– Grupa podtrzymuje swoje ambicje w sektorze samochodów elektrycznych dla marki Renault i cel 100-procentowo elektrycznej gamy samochodów Renault w 2030 roku w Europie. Dlatego też przeprowadza analizę zasadności połączenia wszystkich segmentów działalności związanych z technologiami w 100% elektrycznymi i utworzenia we Francji wyspecjalizowanego kompleksu, który pozwoli przyspieszyć rozwój.
– Jednocześnie Grupa Renault analizuje zasadność połączenia działalności związanej z produkcją i technologiami silników spalinowych i hybrydowych poza Francją i utworzenia oddzielnej struktury w celu wzmocnienia potencjału technologicznego i know-how Grupy.
Wyniki analiz są regularnie omawiane z różnymi instancjami Grupy. Będą również podane do wiadomości i konsultowane z przedstawicielami pracowników, zgodnie z przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach.
Z uwagi na przedterminową realizację średnioterminowych celów planu Renaulution oraz w zależności od wyników strategicznej analizy Grupa Renault przedstawi podczas Capital Market Day jesienią 2022 roku, aktualizację strategii, która zapewni jej pozycję wzorcowego podmiotu na rynku pod względem konkurencyjności, technologii i odpowiedzialności.
Skonsolidowane wyniki Grupy Renault
W mln euro |
2019 |
2020 |
2021 |
zmiana
2021/2019 |
zmiana
2021/2020 |
Przychody Grupy |
55.537 |
43.474 |
46.213 |
-16,8% |
+6,3% |
Marża operacyjna w % przychodów |
2.662
4,8% |
-337
-0,8% |
1.663
3,6% |
-999
-1,2 p. |
+1.999
+4,4 p. |
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej |
-557 |
-1.662 |
-265 |
+292 |
+1.397 |
Wynik na działalności operacyjnej |
2.105 |
-1.999 |
1.398 |
-707 |
+3.396 |
Wynik finansowy |
-442 |
-482 |
-350 |
+93 |
+132 |
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
-190 |
-5.145 |
515 |
+705 |
+5.660 |
W tym: NISSAN |
242 |
-4.970 |
380 |
+138 |
+5.350 |
Podatki bieżące i odroczone |
-1.454 |
-420 |
-596 |
+858 |
-176 |
Wynik netto |
19 |
-8.046 |
967 |
+948 |
+9.013 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupa Renault) |
-141 |
-8.008 |
888 |
+1.029 |
+8.896 |
Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym |
153 |
-4.551 |
1.272 |
+1.119 |
+5.823 |
Informacje dodatkowe
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie Renault SA na dzień 31 grudnia 2021 zostało przyjęte przez Radę Administrującą pod przewodnictwem Jean-Dominique Senard w dniu 17 lutego 2022 roku.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault.
Sprawozdanie roczne wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2021 jest dostępne na stronie www.renault.com w rubryce „Finance”.
Grupa Renault
Grupa Renault reprezentuje awangardę powstającej, nowej koncepcji mobilności. Dzięki Aliansowi z Nissanem i Mitsubishi Motors oraz unikatowemu know-how w napędach elektrycznych, a także wzajemnie dopełniającym się pięciu markom (Renault, Dacia, Łada, Alpine i Mobilize), oferuje klientom zrównoważone i innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności. Działa w ponad 130 krajach i w 2021 roku sprzedała 2,7 mln samochodów. Blisko 160 tysięcy pracowników każdego dnia realizuje misję Grupy, aby mobilność zbliżała ludzi. Grupa, gotowa do podjęcia wyzwań na drogach i w sporcie, realizuje ambitny projekt transformacji, skupiony na generowaniu wartości. Projekt zakłada rozwój innowacyjnych technologii i usług, nowej zelektryfikowanej oraz jeszcze bardziej konkurencyjnej i zrównoważonej gamy samochodów. W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska Grupa Renault wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. https://www.renaultgroup.com/
źródło: Renault Polska
[1] Wyniki sektora samochodowego łącznie z AwtoWAZ
[2] Martwy punkt (czyli liczba dni działalności koniecznych do osiągnięcia progu rentowności) bez dywidendy RCI, zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy, kosztów restrukturyzacji, bez AwtoWAZ i spółek joint venture w Chinach
[3] Wyniki CAFE zostaną skonsolidowane i podane do publicznej wiadomości przez Komisję Europejską w ciągu najbliższych miesięcy. CAFE = Corporate Average Fuel Economy
[4] Gama E-TECH obejmuje samochody elektryczne i hybrydowe
[5] W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Renault Group dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.
[6] Wyniki sektora samochodowego łącznie z AwtoWAZ
Najnowsze komentarze