I znów mamy podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT, ale teraz to nawet nie dziwi tak bardzo – za kilka dni Święta! Czy AUTO ŚWIAT zrobił nam prezent z tej okazji i dużo i dobrze napisał o francuskich samochodach? Sądząc po okładce – nie spodziewałbym się. Chyba byliśmy niegrzeczni, choć tak naprawdę ostatnio mało się natrząsamy z motogazetek. Może czas powrócić do dawnych tekstów? ;-)
AUTO ŚWIAT nr 50-51 (1319) z 13.XII.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, 308, Captur, Duster, Jogger, Astra, Grandland, Mokka
Ale żeby nie było, że tylko marudzę. Na okładce można dostrzec – na dole i na małych zdjęciach – hybrydowego Peugeota 308 III generacji oraz nowego Opla Astrę Sports Tourer.
I właśnie ta nowiusieńka 308-ka z hybrydą plug-in stanęła na stronach 4-11 w szranki z czterema innymi autami kompaktowymi o różnym napędzie: z benzynową Mazdą 3, wysokoprężnym Mercedesem A220, hybrydą HEV w postaci Toyoty Corolli oraz całkowicie elektrycznym Volkswagenem ID.3. AUTO ŚWIAT, a w zasadzie „Auto Bild” szukał oszczędności ekologii.
Jeśli chodzi o oszczędności przy zakupie, to Peugeot uplasował się pośrodku – tańsze okazały się Toyota i Mazda, droższe: Mercedes i Volkswagen. W przypadku Peugeota Autorzy narzekają, że auto dużo waży ale nie szanowni, ono waży tyle samo, co inne hybrydy plug-in! Marudzą, że ma krótki zasięg na prądzie, ale cóż z tego, skoro ów prąd go nie ogranicza. Za to pochwalono francuskie auto za bardzo wysoką jakość wykończenia. Cena przejechania kilometra (paliwo plus prąd) to 30 groszy. Drożej wyszło w Mazdzie, ale taniej w Mercedesie. O grosz taniej wyliczono cenę kilometra w Toyocie.
Najtańszym pojazdem w eksploatacji według Auto Świata, dwukrotnie tańszym od Peugeota, okazał się elektryczny Volkswagen. Jemu nie wytknięto masy własnej, ale okazuje się, że nawet proVAGowska motogazetka uznała, że wybór materiałów i jakość montażu są dyskusyjne, a obsługa dość dziwnych instrumentów wymaga przyzwyczajenia i skupienia. No i trzeba pamiętać, że elektryczne samochody generalnie są wciąż bardzo drogie – ID.3 z testowanym napędem kosztuje od 188.690 zł, a to jest o niemal 50.000 zł więcej, niż hybrydowy (plug-in) Peugeot 308 III generacji!
Opisując koncepcyjne BMW XM (strony 12-14) AUTO ŚWIAT zastanawia się, co na tę nazwę mówi Citroën. Chcecie wiedzieć? To zajrzyjcie do tego artykułu na Francuskie.pl ;-)
Na stronach 16-17 zaprezentowano wersję kombi Opla Astry najnowszej generacji. Na tę wersję nadwoziową przypada aż 2/3 sprzedaży Astry na Starym Kontynencie, jest to więc dla Opla i Stellantis ważny model. Zdaniem Redaktora Sękalskiego auto wygląda stylowo, jest funkcjonalne i bogato wyposażone. Przedni pas nowej Astry, to Ople Wizor znany już choćby z nowej Mokki i Grandlanda. Kokpit ma czystą formę i zdecydowanie może się podobać. Auto trafi na nasz rynek w połowie przyszłego roku.
Na stronie 31. AUTO ŚWIAT zamieścił krótką notatkę o tym, że Dacia Jogger kosztuje w Polsce co najmniej 63.400 zł. My znamy dokładne ceny Joggera od 30. listopada, kiedy to opublikowaliśmy je będąc na prezentacji zorganizowanej przez importera, czyli Renault Polska.
Renault Captura można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 63. Wśród prezentów dla fana motoryzacji AUTO ŚWIAT poleca m.in. wykupienie kursu doskonalenia każdy, a wiemy przecież, że można to zrobić w Szkole Bezpiecznej Jazdy Renault.
Szukacie używanego samochodu z instalacją LPG? AUTO ŚWIAT prezentuje dziesięć modeli takich aut, w tym dwa takie, które mogą nas zainteresować. To Citroën C4 I generacji, szczególnie z silnikami wolnossącymi oferowanymi w początkach produkcji, oraz Dacia Duster 1.6 16v. Dustery bardzo mocno podrożały na rynku wtórnym, o czym pisze z kolei u nas redaktor Nowicki.
„Nasze” samochody znajdziecie też wśród kandydatów w plebiscycie Moto Awards 2021 – zaprezentowano je na stronach 76-79, ale pozwolę sobie nie wyliczać modeli.
W dziale Market na stronie 80. wspomniano, że póki co Dacia Duster zajmuje czwarte miejsce w rankingu najpopularniejszych modeli nowych samochodów sprzedawanych w Polsce i jednocześnie jest najlepiej sprzedającym się SUV-em. Marka Dacia zajmuje dziewiąte miejsce w rankingu najchętniej wybieranych producentów aut nad Wisłą.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat