Używany Peugeot 508 2.0 BlueHDi czy może Renault Laguna III 2.0 dCi? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta.
Przeszukując rynek wtórny w poszukiwaniu przestronnego samochodu rodzinnego nie sposób zapomnieć o segmencie D, który zupełnie zaspokoi wymagania rodziny 2+2. Sporą popularnością wśród kierowców i dobrą opinią mechaników cieszy się Peugeot 508 I generacji i ostatnie wcielenie Renault Laguny. Każdy z nich ma szereg zalet, jak i przywary.
Renault Laguna III – tańszy wybór
Wyraźnie tańszą propozycją na rynku wtórnym jest Renault Laguna III produkowana od 2007 do 2015 roku. W cenniku znalazł się liftback, kombi i przepiękne coupe o nikłej funkcjonalności. Niższa cena Laguny wynika z dwóch powodów: jest to starsza konstrukcja, dodatkowo rynek wciąż pamięta problematyczną Lagunę II (przed FL) w określonych wariantach silnikowych, w której dodatkowo powszechnym problemem była kapryśna elektronika. Kwestię estetyki zostawmy indywidualnej ocenie. Bez wątpienia jedną z największych zalet Laguny III jest perfekcyjna ochrona antykorozyjna – każdy egzemplarz z jakim miałem do czynienia, te służące w moim najbliższym otoczeniu pod tym względem jest wzorem. Rdza w tym modelu jest tematem nieznanym. Po latach jedynie plastikowe klosze przednich lamp wymagają polerowania, najczęściej są zmatowiałe co mocno ogranicza ich wydajność.
Projekt wnętrza jest stonowany, zastosowane materiały przyzwoitej jakości, w niektórych egzemplarzach plastiki mogą niestety trzeszczeć. Pozycja za kierownicą jest wyśmienita, fotel możemy ustawić odczuwalnie niżej niż w 508 – co dla wielu jest sporą zaletą. Komfort jazdy na przednich fotelach jest bardzo dobry, podobnie jak wyciszenie kabiny (w ubogich wersjach wyposażeniowych jest wyraźnie gorzej). Na tylnej kanapie oczywiście bez trudu zamontujemy dwa foteliki dziecięce dzięki systemowi ISOFIX, jednakże dla osób dorosłych miejsca jest mniej niż w 508. Lista dostępnych dodatków jest bardzo długa, liczyć możemy między innymi na dwustrefową klimatyzację, otwierane okno dachowe, skórzaną tapicerkę, automatyczną skrzynię biegów, system 4CONTROL, liczne systemy bezpieczeństwa, nawigację, tempomat i inne. Pod względem stabilności elektroniki Laguna III wypada o wiele lepiej niż poprzednia generacja, niemniej jednak po latach mogą pojawiać się problemy z kartą, portem na kartę czy przyciskiem Start.
Z perspektywy osoby szukającej samochodu używanego to Laguna III serwuje większy wybór godnych polecenia silników. Benzynowe silniki to 1.6 16V 110 KM (zdecydowanie za słaby), 2.0 16V 140 KM, 2.0 Turbo 170-204 KM i szalony 3.5 V6 238 KM. Benzynowe czterocylindrowe jednostki dobrze współpracują z instalacjami gazowymi dając wymierne oszczędności, dodatkowo ich serwis nie jest kosztowny i problematyczny. Wśród silników diesla mamy wybór między oszczędnym lecz stanowczo za słabym 1.5 dCi o mocy 110 KM a trwałym 2.0 dCi 130-178 KM. Każdy z nich współpracuje z sześciostopniową przekładnią manualną, dwumasowym kołem zamachowym i filtrem cząstek stałych. Większy diesel cieszy się uznaniem kierowców, jest wystarczająco dynamiczny i bardzo oszczędny. Szukając używanej Laguny zdecydowanie warto kupować egzemplarze z systemem czterech kół skrętnych 4CONTROL. System istotnie zmniejsza średnicę zawracania, co ułatwia typowo miejskie manewry, zaś w czasie szybkiej jazdy po zakrętach mamy wrażenie jazdy dużo mniejszym, zwinniejszym samochodem.
Laguna jest bardzo przyjemna w prowadzeniu a zawieszenie nastawione wyraźniej na komfort niż Peugeot.
Peugeot 508 2.0 BlueHDi – przestrzeń i jakość materiałów
Peugeot 508 natomiast produkowany w latach 2010-2018 jako sedan i kombi. 508 I generacji pod względem przestronności wnętrza śmiało może rywalizować z najlepszymi w klasie. Przednie fotele są obszerne i wyśmienicie wyprofilowane, wśród dodatków serwowano fotele z funkcją masażu. Z tyłu zaś przestrzeni wystarczy także dla wysokich pasażerów. Wyposażenie obejmować może klimatyzację automatyczną, skórzaną tapicerkę, wyświetlacz HUD, nawigację (po liftingu z dotykowym ekranem), rozbudowane nagłośnienie, tempomat i szereg innych. Jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych jest zdecydowanie wyższa niż w Lagunie.
Paleta silników benzynowych 508 nie zachęca do zakupów. Do wyboru jest tylko wolnossący 1.6 VTi 120 KM i doładowany 1.6 THP 156 KM. Są to jednostki opracowane wspólnymi siłami z inżynierami BMW – mieszanka wydawać by się mogło doskonała zaowocowała jednak bublem. Jednostki są znane z wad, które skutecznie drenują portfel użytkownika.
Dlatego w przypadku Peugeota to silniki diesla grają pierwszoplanową rolę. Bazowy 1.6 HDi o mocy 115 KM jest oszczędny i wyjątkowo ospały, 2.0 HDi pod każdą postacią natomiast jest godny polecenia – generuje 140-180 KM. Problemy może przysporzyć układ oczyszczania spalin dawkujący dodatek AdBlue – jest nietrwały i kosztowny w naprawach, na szczęście można go wyłączyć. Na szczycie gamy przez pewien czas znajdował się diesel 2.2 HDi o mocy 204 KM. Diesle korzystają z bezpośredniego wtrysku common rail, filtra cząstek stałych i dwumasu o czym należy pamiętać. Regularnie serwisowane także odwdzięczają się bezproblemową pracą.
Minusem (lub plusem) 508 jest twarde na niemiecką modłę zawieszenie.
Peugeot 508 czy Renault Laguna?
Wśród szerokiej oferty aut używanych każdy znajdzie coś dla siebie – oba samochody mają swoje plusy i minusy. Ekonomicznie i bardziej komfortowo będzie w Lagunie, Peugeot oferuje więcej miejsca, lepszy wygląd i twardsze zawieszenie. Materiały w kabinie też będą lepsze u lwa. Laguna przekona perfekcyjnym prowadzeniem i wyborem jednostek napędowych.
Najnowsze komentarze