Mówienie o Francji to nie tylko mówienie o Marsyliance, dobrych winach i doskonałych serach, Wieży Eiffla, szampanie czy musztardzie z Dijon. Niewiele osób wie, że Francja była kolebką samochodu wodorowego.
Poza wielkimi i ważnymi francuskimi producentami, którzy są obecni do dziś, takimi jak Louis Renault, bracia Jean Friederic, Jean Pierre Peugeot czy André Citroen, warto przypomnieć dwóch Francuzów, którzy przyczynili się do wykorzystania wodoru w motoryzacji.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
W 1806 roku paryżanin François Isaac De Rivaz jako pierwszy opracował pierwszy silnik spalinowy, który pracował na tak zwanym „dzikim gazie”, czyli po prostu wodorze. Silnik był napędzany mieszanką wodoru i tlenu zapalaną w celu wywołania eksplozji w cylindrze i wypchnięcia tłoka. Mieszanina gazów była odpalana przez iskrę elektryczną w taki sam sposób, jak w nowoczesnym silniku spalinowym. W 1806 roku de Rivaz zastosował ten projekt w pierwszym na świecie samochodzie napędzanym silnikiem spalinowym.
W 1807 roku de Rivaz umieścił swój eksperymentalny prototyp silnika w powozie i użył go do napędzania pojazdu na krótkim dystansie. Był to pierwszy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. W dniu 30 stycznia 1807 r. Isaac de Rivaz otrzymał na to patent nr 731 w Paryżu.
Zobacz: inspiracje do podróży samochodem. Ameryka, Azja, Europa, Nowa Zelandia, Australia
W 1863 roku jego rodak, inżynier Etienne Lenoir, zbudował samochód, który działał na innym silniku, silniku gazowym Lenoira, opartym na projekcie De Rivaza, który działał na wodorze (ale też na innych mieszankach gazowych)i nazwał się Hippomobile.
Ponad 150 lat później doświadczony francuski kierowca wyścigowy, Oliver Lombard, zainicjował projekt Hopium Machina Vision, mający na celu stworzenie pierwszego na świecie komercyjnego wodorowego samochodu sportowego. Fabryką zlokalizowana jest francuskim mieście Vernon i ma produkować nawet 20 tysięcy sztuk rocznie, począwszy od 2025 roku. Auto zostało już pokazane na salonie samochodowym w Paryżu w 2022 roku, szacowany minimalny koszt samochodu na sprzedaż to 120 tysięcy euro. Zasięg to ponad 1000 kilometrów.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie, aktualne, ciekawe
Tymczasem nasze ulubione marki czyli Renault, Peugeot i Citroën już sprzedają w Europie modele pojazdów użytkowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Najnowsze komentarze