Renault Koleos jest tak komfortowy jak klasyczny samochód osobowy, a przy tym cechuje się ilością miejsca godną kompaktowego vana.
Opracowany przez stylistów Renault, którzy określili również koncepcję auta, Koleos został zaprojektowany przez konstruktorów Nissana i jest produkowany w zakładach Renault Samsung Motors w Busan w Korei Południowej. Model ten jest owocem ścisłej współpracy pomiędzy trzema markami wchodzącymi w skład Aliansu Renault-Nissan. Koleos zostanie zaprezentowany na salonie w Genewie 4 marca 2008 roku.
Wprowadzenie Koleosa stanowi istotny etap w ekspansji marki Renault, zarówno w Europie jak i pozostałych częściach światach. Pierwszy crossover 4×4 Renault dowodzi, że marka potrafi zaproponować oryginalną, a jednocześnie zgodną z jej stylem, ofertę w nowym dla niej segmencie, wnosząc do niego świeże spojrzenie.
Renault Koleos oferuje wyjątkowy poziom bezpieczeństwa i komfortu, typowy dla Renault i dostępny, zgodnie z filozofią marki, dla jak najszerszej grupy odbiorców. Nowy model łączy wysoką sprawność auta posiadającego napęd na cztery koła z dynamiczną linią hatchbacka i przestronnością vana.
Firma Renault wyposażyła Koleosa w elementy niezbędne dla zapewnienia komfortowej podróży i ułatwiające eksploatację: wygodne siedzenia i wysokiej klasy zawieszenie. Pomyślano również o doskonałej widoczności do przodu dzięki nisko umieszczonej desce rozdzielczej oraz ułatwiającej załadunek klapie z podwójnym systemem otwierania.
1. Renault Koleos – samochód, który łatwo polubić
Wygląd zewnętrzny
Samochody 4×4 często kojarzą się ze skomplikowaną obsługą. Jedną z głównych zalet Koleosa jest łatwość i szybkość, z jaką można opanować jego obsługę.
Dzięki długości 4,52 m i szerokości 1,85 m, Renault Koleos posiada stosunkowo kompaktowe wymiary. Pozwalają one swobodnie poruszać się po mieście, a także w terenie poza przetartymi szlakami. Renault Koleos umiejętnie łączy konwencję stylistyczną aut 4×4 z dynamiczną i wyważoną linią. Jednocześnie posiada atrybuty typowe dla samochodu terenowego – duży prześwit, osłony nadwozia – które w połączeniu z wytrzymałą konstrukcją budzą poczucie pewności.
Wnętrze
Wnętrze Koleosa jest przyjazne dla użytkowników. Ergonomiczna deska rozdzielcza oraz logicznie zaprojektowane instrumenty pokładowe i przełączniki pozwalają na szybkie opanowanie obsługi elementów sterujących. Zarówno system nawigacji, radia, ogrzewania, jak i klimatyzacji, jest intuicyjny w obsłudze. Przełączniki nawigacji, telefonicznego zestawu głośnomówiącego, radioodtwarzacza i automatycznego hamulca postojowego są umieszczone pod kierownicą lub w bezpośrednim zasięgu ręki kierowcy. Informacje dotyczące systemu nawigacji i radia są wyświetlane w górnej części deski rozdzielczej, co ułatwia odczyt wszystkim osobom siedzącym w kabinie.
Liczne elementy wyposażenia ułatwiają prowadzenie auta, przypominając, że Koleos jest jak najbardziej samochodem marki Renault: karty hands free odblokowujące drzwi i umożliwiające uruchomienie samochodu, automatycznie włączane wycieraczki, system kontroli ciśnienia w oponach, panel sterujący elektrycznie podnoszonymi szybami, regulacją lusterek bocznych i centralnym zamkiem umieszczony na drzwiach kierowcy oraz regulator- ogranicznik prędkości.
Dbając o ergonomię miejsca kierowcy, szczególny nacisk położono na zapewnienie dobrej widoczności. Renault Koleos może się poszczycić doskonałą widocznością do góry i do przodu, na najlepszym poziomie w tym segmencie. Z równie dużą uwagą potraktowano widoczność do tyłu – kąt widzenia w poziomie należy do największych w tym segmencie.
Kierowca może precyzyjnie dobrać pozycję za kierownicą dzięki regulacji wysokości siedzenia oraz dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy.
Zalety jezdne
Wspomagany układ kierowniczy pracuje niezwykle płynnie i precyzyjnie zapewniając kierowcy doskonałe wyczucie drogi. Pomimo dużego prześwitu Koleos trzyma się drogi w sposób zbliżony do klasycznych wersji nadwoziowych.
Przy projektowaniu układu jezdnego skoncentrowano się na zapewnieniu wysokiego poziomu komfortu, a jednocześnie doskonałego zachowania na drodze. Niezwykle starannie dopracowano trzymanie nadwozia podczas pokonywania zakrętów w celu zmniejszenia przechyłów bocznych, które zazwyczaj są dość duże w tego typu samochodach.
2. Uniwersalny charakter – główne założenie projektowe Koleosa
Układ jezdny
Renault Koleos jest crossoverem czerpiącym inspirację ze świata klasycznych wersji nadwoziowych, vanów i samochodów 4×4. Łączy w sobie najlepsze cechy tych trzech typów aut, co zapewnia wyjątkową uniwersalność i przyjemność jazdy w każdych okolicznościach. Zarówno w mieście, na autostradzie jak i w terenie, układ jezdny Koleosa daje poczucie autentycznego panowania nad samochodem i bezpieczeństwa.
Zastosowano w nim zawieszenie przednie typu Mac Pherson oraz niezależne wielodrążkowe zawieszenie kół tylnych, wprowadzone w Nowym X-Trail. Konstrukcja ta gwarantuje komfort i precyzyjne prowadzenie niezależnie od sytuacji. Amortyzatory i sprężyny zawieszenia zostały dostosowane do wymiarów Koleosa i założonego kompromisu między komfortem i zachowaniem na drodze.
Zawieszenie Koleosa jest przystosowane do jazdy w terenie. Auto posiada prześwit 206 mm (188 mm w przypadku wersji z silnikami wysokoprężnymi) oraz kąt natarcia i zjazdu wynoszące odpowiednio 27 i 31°.
Napęd na 4 koła
Renault Koleos jest pierwszym samochodem marki wyposażonym w napęd na cztery koła już w momencie wprowadzenia na rynek. Rozłożenie napędu na przednie i tylne koła następuje automatycznie w zależności od przyczepności. W normalnych warunkach jazdy moment obrotowy jest przenoszony wyłącznie na przednie koła. W przypadku utraty przyczepności część momentu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany po równo na przednią i tylną oś za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła i systemu najnowszej generacji All mode 4×4-i opracowanego przez Nissana dla Nowego X-Traila.
Ten układ o uznanych osiągach ma na celu zapewnienie maksymalnego napędu niezależnie od przyczepności i zapewnia Koleosowi doskonałą sprawność w terenie. System rozdziału napędu przyczynia się również do wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego. Niezwłocznie koryguje najmniejsze oznaki pod- lub nadsterowności poprzez zmianę rozdziału momentu obrotowego na przednią i tylną oś, jeszcze przed zadziałaniem systemu ESP.
Na nawierzchniach o słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) kierowca ma możliwość elektronicznego zablokowania rozdziału mocy na wszystkie koła i przeniesienia 50% momentu obrotowego na tylną oś za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Kierowca może również przełączyć na stałe napęd na dwa koła.
Renault Koleos dysponuje również systemem wspomagania ruszania pod górę, przydatnym w codziennej eksploatacji tego typu pojazdów. Jest on automatycznie aktywowany w przypadku ruszania na drodze o nachyleniu powyżej 10%. Uniemożliwia stoczenie się samochodu ze zbocza i ułatwia kierowcy manewrowanie samochodem, eliminując konieczność szybkiego przenoszenia nogi z pedału hamulca na gaz, niezbędną w innych samochodach.
Bezpieczną jazdę w terenie zapewnia system kontroli prędkości podczas zjazdu. Funkcję tę można aktywować za pomocą przycisku w centralnej części deski rozdzielczej. Zapewnia ona automatyczne utrzymanie prędkości 7 km/h podczas zjazdu na zboczach o nachyleniu równym lub wyższym niż 10%, bez konieczności włączenia hamulca. Funkcja ta działa również na biegu wstecznym. System nawigacji Koleosa posiada funkcje przydatne podczas jazdy w terenie. Informuje kierowcę i pasażerów o wysokości nad poziom morza, ciśnieniu atmosferycznym, kącie pochylenia samochodu, wysokości względnej wzniesienia oraz wysokości nad poziom morza dotychczas pokonanych dróg. Cyfrowa busola ułatwia orientację tam, gdzie nie ma znaków informacyjnych. Renault Koleos będzie również dostępny w wersji z napędem na dwa koła, przeznaczonej dla klientów, którzy cenią sobie terenową stylistykę crossovera, a jednocześnie nie potrzebują auta z napędem na cztery koła.
Praktyczny crossover oferujący liczne możliwości zmiany konfiguracji wnętrza
O uniwersalnym charakterze Koleosa świadczą zarówno jego zalety jezdne, jak i liczne elementy wyposażenia oraz pomysłowe rozwiązanie kabiny. Załadunek Renault Koleosa ułatwia klapa z podwójnym systemem otwarcia. Górną część można otworzyć np. na ciasnych parkingach, aby uzyskać dostęp do bagażnika lub przewieźć długie przedmioty o szerokości ponad 1 m. Dolna część po rozłożeniu umożliwia przewóz długich przedmiotów. Po zatrzymaniu samochodu, mogą usiąść na niej dwie osoby (maks. udźwig wynosi 200 kg). Szeroki na 1,07 m otwór bagażnika należy do największych w tym segmencie.
Możliwości zmiany konfiguracji kabiny
Funkcja easy break pozwala na łatwe złożenie od strony bagażnika tylnej ławki dzielonej w układzie 1/3-2/3 za pomocą 2 dźwigni, bez konieczności sięgania od strony kabiny. Po złożeniu tylnej ławki uzyskujemy całkowicie płaską podłogę, co ułatwia załadunek bagażnika. Jego pojemność można zwiększyć z 450 dm3 w konfiguracji 5-miejscowej do 1 380 dm3 po złożeniu tylnej ławki. Pojemny bagażnik można wykorzystać na różne sposoby dzięki licznym zaczepom umożliwiającym zamocowanie siatki na bagaże. Jako samochód przeznaczony do aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, Koleos posiada schowek na narty pod tylną ławką. Oparcie przedniego siedzenia pasażera można złożyć uzyskując stolik, co pozwala na zwiększenie długości załadunku do 2,60 m.
Schowki
W całej kabinie są rozmieszczone liczne schowki. W desce rozdzielczej znajduje się chłodzony schowek o poj. 15 l, a w konsoli centralnej schowek z wyjmowanym koszykiem. Dodatkowym miejscem na rzeczy jest szuflada pod siedzeniem pasażera z przodu. Dolna kieszeń w przednich drzwiach może pomieścić butelkę o poj. 500 ml, a w podłokietniku wygospodarowano zamykany schowek na płyty CD. Pasażerowie siedzący na tylnych miejscach mają dostęp do schowka w tylnej części konsoli centralnej. W podłodze znajdują się dwa schowki o poj. 5 l każdy. W kieszeniach tylnych drzwi może się zmieścić butelka o poj. 500 ml lub 5 płyt CD. Również centralny podłokietnik z tyłu może być wyposażony w schowek.
Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki o łącznej pojemności 28 l. Łączna pojemność schowków w Koleosie wynosi 70 l.
Pasażerowie siedzący z tyłu mogą również korzystać ze stolików z uchwytem na kubek umieszczonych na oparciach przednich siedzeń.
Zespoły napędowe najnowszej generacji
Renault Koleos będzie dostępny z dwoma rodzajami silników produkowanych przez Alians. Pierwszy z nich to silnik wysokoprężny 2.0 dCi Euro 4 najnowszej generacji (silnik M9R) oferowany w dwóch poziomach mocy: 110 kW (150 KM) i 127 kW (175 KM). Silnik ten, napędzający obecnie modele Renault wyższej klasy oraz samochody z gamy: Megane, Nowa Laguna a także Nissan Qashqai, Nowy X-Trail oraz model QM5 Renault Samsung Motors, jest wyposażony w najnowsze technologie stosowane w jednostkach wysokoprężnych: piezoelektryczne wtryskiwacze, listwę wtrysku z ciśnieniem 1600 bar, turbosprężarkę o zmiennej geometrii chłodzoną wodą czy filtr cząstek o okresowej regeneracji.
Silnik 2.0 dCi posiada wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów. Maksymalny moment wynosi 320 lub 360 Nm (w zależności od wersji) i jest osiągany już przy niskiej prędkości obrotowej.
Oferowany w wersjach 4×2 i 4×4, silnik 2.0 dCi 110 kW może współpracować z mechaniczną lub automatyczną 6-biegową skrzynią. Wersja o mocy 127 kW jest oferowana w modelach z napędem na 4 koła z 6-biegową skrzynią mechaniczną.
Drugim silnikiem oferowanym w Koleosie jest jednostka benzynowa 2.5 l Euro 4 (silnik Nissana TR25), rozwijająca moc 126 kW (170 KM) i osiągająca moment obrotowy 226 Nm. W zależności od rynku może być dostępna z 6-biegową skrzynią mechaniczną i/lub bezstopniową skrzynią biegów (CVT).
4×4 (4WD)
4×2 (2WD)
Wysokoprężne
2.0 dCi 110 kW
6-b.mech.
6-b.aut.
6-b.mech.
6-b.aut.
2.0 dCi 127 kW
6-b.mech.
–
–
–
Benzynowe
2.5 l 126 kW
6-b.mech.
CVT*
6-b.mech.
CVT*
3. Komfort i przestronność godne vana
Niska emisja hałasu
Renault Koleos posiada wszystko, co jest potrzebne do komfortowego podróżowania. Wyciszenie wnętrza, które często jest główną przyczyną poczucia komfortu lub dyskomfortu, zostało tu niezwykle starannie dopracowane, z uwzględnieniem zarówno hałasów generowanych przez komponenty mechaniczne, jak i pochodzących z układu jezdnego. Silnik wysokoprężny może wręcz posłużyć za wzorzec pod tym względem dzięki zastosowaniu wałków wyważających i podwójnego, amortyzowanego koła zamachowego.
Hałasy z układu jezdnego są tłumione przez liczne elementy i materiały izolacyjne. Renault Koleos posiada akustyczną przednią szybę, ramę podsilnikową z elementami tłumiącymi drgania i liczne elementy wyciszające, rozmieszczone pomiędzy komorą silnika a kabiną,
na podłodze oraz w nadkolach. Połączenie wspomnianych rozwiązań zapewnia doskonały poziom komfortu akustycznego w Koleosie.
Przestronność
Renault Koleos dba również o odpowiednią ilość miejsca dla pasażerów. Wysokość kabiny oraz ilość miejsca na wysokości kolan na przednich miejscach ustanawia rekord w segmencie modeli typu SUV, 4×4 i innych crossoverów. Nie zapomniano również o pasażerach siedzących z tyłu dzięki odpowiedniej szerokości i wysokości kabiny. Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką długość Koleosa, dostęp do przednich i tylnych miejsc jest zaskakująco łatwy, a ilość miejsca na wysokości nóg i bioder wyjątkowo duża, co zdecydowanie ułatwia wsiadanie.
Doskonale doświetlona kabina
Renault od dawna oferuje w swoich samochodach największe na rynku panoramiczne otwierane dachy. Dach dostępny w Koleosie ma powierzchnię 0,75 m2, co jest rekordową wielkością na rynku modeli typu SUV i crossover. Żaluzja, którą można zatrzymać
w dowolnym położeniu, zapewnia komfort termiczny w kabinie. Otwierany dach jest wyposażony w system zapobiegający przycięciu palców i funkcję zamykania za pomocą karty hands free. Doskonale doświetlone wnętrze i panoramiczny, otwierany dach stanowi istotny atut Koleosa.
Komfort termiczny
Aby zapewnić wysoki komfort podróży niezależnie od zajmowanego miejsca, firma Renault wyposażyła Koleosa w automatyczne, dwustrefowe ogrzewanie i klimatyzację z dodatkowymi nawiewami na tylne miejsca. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą niezależnie regulować temperaturę w swojej części kabiny, a pasażerowie zajmujący tylne miejsca mogą regulować siłę nawiewu za pomocą przycisku z tyłu konsoli centralnej. Mają również do swojej dyspozycji żaluzje przeciwsłoneczne. Wszyscy pasażerowie mają więc zapewniony we wnętrzu Koleosa rzeczywisty komfort.
Radio
Renault Koleos dysponuje bogatą ofertą radioodtwarzaczy i wysokiej klasy systemem audio opracowanym przez firmę Bose®, dostosowanym do akustyki kabiny Koleosa. Obejmuje on cyfrowy wzmacniacz, 7 głośników oraz głośnik niskotonowy. Wysoka jakość odtwarzanego dźwięku pozwala cieszyć się muzyką z radia, jednej z 6 płyt umieszczonych w zmieniarce lub z odtwarzacza mp3 lub I-poda podłączonego do gniazda typu jack w konsoli.
Wyposażenie
Kierowca Renault Koleosa ma również do swojej dyspozycji liczne wyposażenie podnoszące komfort i przyjemność jazdy. System wspomagania parkowania przodem i tyłem ułatwia manewrowanie na parkingu. Auto posiada również automatyczny hamulec postojowy, aktywowany po wyłączeniu silnika i dezaktywowany automatycznie w momencie ponownego uruchomienia samochodu.
Renault Koleos dysponuje również systemem Carminat Navigation et Communication obejmującym trzy funkcje: nawigację GPS z 7-calowym ekranem 16/9 i płytą DVD z mapami, radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 CD i telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth®. Wszystkie elementy sterujące są rozmieszczone w zasięgu ręki na panelu na konsoli centralnej.
Renault Koleos może być również wyposażony w bi-ksenonowe reflektory z reflektorami kierunkowymi, poprawiające widoczność w nocy. Dodatkowa żarówka oświetla wnętrze zakrętu i pozwala dostrzec z wyprzedzeniem ewentualne przeszkody. Dzięki poszerzeniu pola widzenia w miejscach podwyższonego ryzyka (skrzyżowania, zakręty), przyczyniają się one do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy nocą.
4. Bezpieczeństwo czynne i bierne: w Koleosie wykorzystano uznane doświadczenie Aliansu w tej dziedzinie
Bezpieczeństwo czynne
Bezpieczeństwo stanowi fundamentalną zaletę samochodów Renault. Zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego jak i biernego, konstrukcja Koleosa reprezentuje wzorcowy poziom. Bezpieczeństwo czynne zapewniają precyzyjnie działający układ jezdny i potężny układ hamulcowy, który umożliwia zatrzymanie Koleosa jadącego z prędkością
100 km/h na odcinku 42 m, co stanowi jedną z najkrótszych dróg hamowania w segmencie aut typu SUV i crossover.
W sytuacji nagłego hamowania, próby ominięcia przeszkody czy utraty przyczepności kierowcy pomaga system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania, system wspomagania nagłego hamowania i ESP z modułem kontroli podsterowności. Zanim jeszcze system ESP zdąży zadziałać, pierwsze objawy pod lub nadsterowności są korygowane za pomocą zmiany rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła.
Bezpieczeństwo bierne
Dzięki ofercie 9 modeli, które mogą poszczycić się oceną 5 gwiazdek w crash testach EuroNCAP, Renault jest uznanym autorytetem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego.
Podczas projektowania Koleosa wykorzystano wyniki wieloletnich badań rzeczywistych wypadków. Auto posiada konstrukcję wyposażoną z przodu i z tyłu w strefy kontrolowanego zgniotu. Elementy konstrukcyjne kabiny zapewniają rzeczywistą ochronę w razie wypadku. Dodatkowo Renault Koleos jest wyposażony w kompletną ofertę elementów podnoszących bezpieczeństwo pasażerów: 6 poduszek powietrznych, w tym dwie czołowe, samoczynnie dostosowujące się do budowy ciała użytkowników, napinacze pasów na przednich miejscach i system mocowania fotelików dla dzieci Isofix na bocznych miejscach z tyłu.
5. Design łączący konwencję stylistyczną 4×4 i dynamikę auta o klasycznym nadwoziu
Renault Koleos wyróżnia się pełną ekspresji linią. To prawdziwy samochód 4×4, a jego design jest atrakcyjny, lecz bez nadmiernej ostentacji. W przedniej części maski widoczne są nowoczesne reflektory oraz logo umieszczone pomiędzy dwoma wlotami powietrza. Niektóre wersje posiadają eliptyczne reflektory ksenonowe ze światłami doświetlającymi zakręty.
Widziany z profilu Renault Koleos posiada duży prześwit i mocno zarysowane nadkola,
co wyraźnie świadczy o jego przynależności do świata samochodów 4×4. Koleos ma silną osobowość, jest wyjątkowym samochodem w naszej gamie, a wśród konkurencji wyróżnia się pochyloną tylną szybą, która nadaje mu dynamiczny wygląd – mówi Patrick le Quement, dyrektor Designu Renault.
Niezwykle charakterystyczny tył zwraca uwagę linią biegnącą od podstawy tylnej szyby do
logo, doskonale wyeksponowanego na błyszczącej czarnym lakierem powierzchni.
Miejsce kierowcy w kabinie stanowi eleganckie połączenie płynnych linii z intuicyjnymi w obsłudze rozwiązaniami. Wrażenie to potęguje falista linia dolnej części deski. Design konsoli centralnej, gdzie umieszczone zostały panele sterujące najważniejszych funkcji pojazdu, zapewnia wysoki komfort. Jakość zastosowanych materiałów oraz staranne połączenia dopełniają doskonałego wrażenia. Udane stylistycznie wnętrze Koleosa jest starannie dopracowane i cechuje się wysoką jakością. Szczególną uwagę zwrócono na wysoką jakość wykończenia – mówi Patrick le Quement.
Aby spełnić oczekiwania klientów, którzy lubią wyróżniające się samochody, Renault proponuje ofertę akcesoriów. Niektóre z nich pozwalają mocniej wyeksponować terenowy charakter Koleosa.
6. Nowa generacja samochodów
Zmiana potrzeb konsumentów i coraz większa świadomość ekologiczna spowodowały pojawienie się zmian w ofercie samochodów rekreacyjnych.
Z każdym rokiem crossovery zyskują na znaczeniu na całym świecie. Najważniejszą zmianą, podobnie jak w przypadku samochodów jednobryłowych pod koniec lat 90-tych, jest upowszechnienie się nadwozia Sport-Utility-Vehicle we wszystkich segmentach tego rynku. Zresztą samo pojęcie „segmentu” nie jest tu aż tak oczywiste dla klienta. Samochody typu SUV stanowią dziś 5% światowego rynku samochodowego. 15 lat temu było to niespełna 1%.
Samochód, który ma zdobyć nowych klientów
Sprzedaż samochodów SUV–kompaktowych crossoverów na pięciu największych rynkach europejskich stale rośnie. W ciągu ostatnich pięciu lat na rynku tym zaznaczył się silny wzrost, a sprzedaż tych pojazdów zwiększyła się ponad dwukrotnie z 222.500 do 522.000 samochodów.
Tendencję tę możemy zaobserwować w całej Europie: na rynku szacowanym na ok. 15 mln samochodów, kategoria SUV’ów-kompaktowych crossoverów stanowi niemal 5%. W 2007 roku sprzedano ponad 700.000 tych samochodów.
W segmencie panuje nasilona konkurencja wśród 25 dostępnych modeli. Wprowadzenie Koleosa – pierwszego crossovera 4×4 Renault – ma na celu uzupełnienie oferty marki i zaoferowanie klientom nowego samochodu, przy projektowaniu którego wykorzystano umiejętności i doświadczenie liderów na tym rynku.
Europejscy klienci samochodów typu SUV-kompaktowych crossoverów pochodzą w większości z segmentów C i D. Większość z nich posiada już samochód tego typu (25%), 22% stanowią klienci z segmentu samochodów średniej wyższej klasy i 13% – średniej klasy niższej. Posiadacze samochodów jednobryłowych stanowią 8% wśród właścicieli SUV’ów i kompaktowych crossoverów.
Renault Koleos doskonale obrazuje międzynarodową ekspansję grupy. Trafi do sprzedaży w Europie w czerwcu 2008 i do roku 2009 pojawi się w niemal 40 krajach na pięciu kontynentach.
7. Unikalne przedsięwzięcie produkcyjne
Pięć lat po utworzeniu Aliansu Renault-Nissan i cztery lata po powstaniu marki Renault Samsung Motors w Korei, Renault podejmuje projekt samochodu 4×4, któremu przyświecają dwa cele – uzupełnienie oferty Renault w segmencie C zgodnie z duchem firmy, zakładającym projektowanie i produkcję samochodów przyjaznych dla ludzi.
Współpraca w ramach Aliansu polegająca np. na wykorzystaniu wspólnych płyt podłogowych i wymianie podzespołów mechanicznych oraz perspektywa zwiększenia sprzedaży na rynku koreańskim, zapewniły doskonałe warunki ekonomiczne do realizacji projektu.
Podział ról był następujący: firma Renault określiła koncepcję samochodu, opracowała jego design oraz założenia techniczne, a także dostarczyła silniki wysokoprężne. Nissan wniósł swoje umiejętności w dziedzinie technologii 4×4 i konstrukcji pojazdu oraz dostarczył silniki benzynowe i zatwierdzał rozwiązania konstrukcyjne. Renault Samsung Motors zapewnia natomiast produkcję Renault Koleosa z przeznaczeniem na wszystkie rynki.
Samochód został zaprojektowany na płycie podłogowej C Aliansu, którą Nissan zaadaptował do potrzeb napędu 4×4 dla swoich modeli X-Trail i Rogue. Została ona dostosowana do geometrii nowego crossovera. Decyzja o produkcji w Korei była dość oczywista: samochody typu SUV – kompaktowe crossovery stanowią ok. 20% rynku koreańskiego i zajmują na nim pierwsze miejsce. Doskonałe wyniki i możliwość elastycznego dostosowania produkcji zakładu Renault Samsung Motors w Busan były atutami przemawiającymi za jego wyborem. Korea będzie jedynym krajem produkującym Koleosa.
W marcu 2004 roku został podpisany list intencyjny. Renault Koleos jest pierwszym samochodem typu crossover 4×4 marki, którego koncepcja i design zostały opracowane przez Renault, skonstruowanym przez Nissana i produkowanym przez Renault Samsung Motors.
Zespół japońskich inżynierów z Nissana został oddelegowany do pracy w Technocentre w Guyancourt we Francji, gdzie wraz ze stylistami Renault zajmował się sprawdzeniem niezawodności i aspektów technicznych przyjętych rozwiązań stylistycznych. W grudniu
2004 roku została podjęta decyzja o wdrożeniu do produkcji projektu pojazdu H45. Został utworzony zespół projektowy Renault ds. płyty podłogowej C Aliansu. Odgrywał on rolę łącznika w wymianie informacji pomiędzy dyrekcjami projektowymi Nissana i Renault Samsung Motors. Powołano również parytetowy organ decyzyjny z udziałem trzech partnerów – steering committee.
Dyrektorzy ds. projektu reprezentujący trzy marki regularnie spotykali się we Francji, Japonii i Korei w celu opracowania kompromisów uwzględniających z jednej strony specyfikacje produktu określone przez Renault, a z drugiej rozwiązania konstrukcyjne proponowane przez Nissana.
Proces opracowywania designu wszedł wówczas w drugą fazę i został przeniesiony do Japonii w pobliże ośrodka inżynieryjnego Nissana w Atsugi. Styliści Renault i Renault Samsung Motors dokończyli projektowanie zewnętrznej i wewnętrznej linii samochodu – przyszły Renault Koleos ujrzał światło dzienne. Design został zatwierdzony w lipcu 2005 roku i rozpoczął się kolejny etap realizacji projektu H45.
28 miesięcy prac rozwojowych
Od momentu zatwierdzenia designu do wydania zgody na rozpoczęcia produkcji w listopadzie 2007 roku upłynęło 28 miesięcy intensywnej współpracy. Dyrekcje ds. programu wszystkich trzech marek skupiły się na osiągnięciu celów wyznaczonych przez Renault.
Złożoność projektu oraz udział trzech partnerów pozwoliły przede wszystkim na wypracowanie nowych praktyk, umożliwiających osiągnięcie lepszych wyników. Chęć wyposażenia Koleosa w najlepsze rozwiązania stosowane w Aliansie Renault-Nissan wymagała podejmowania arbitrażowych decyzji. Wymagania klientów różnią się w zależności od kontynentu. Wymaga to więc przewidzenia oczekiwań różnych światowych rynków. Ponadto, pomimo, że sposób działania Renault i Nissana staje się coraz bardziej zbliżony, obie marki zachowują swoją odrębność kulturową, której specyfikę należy chronić.
Od października 2005 roku prace koncentrowały się zasadniczo nad opracowaniem przez Nissana rozwiązań konstrukcyjnych spełniających specyfikację produktu określoną przez Renault.
Pierwszy prototyp powstał w Japonii na początku 2006 roku w pilotażowym zakładzie Nissana opracowującym proces montażowy oraz specyfikację instalacji produkcyjnych przed definitywnym wprowadzeniem samochodu do produkcji w docelowym zakładzie produkcyjnym. Renault Koleos przechodził przez te same etapy procesu, co modele Nissana opracowane na tej płycie podłogowej: X-Trail i Rogue, w oparciu o te same procesy przemysłowe.
Pierwsze prototypowe serie w 2006 roku zapoczątkowały wdrażanie H45 do produkcji. 68 pracowników Renault Samsung Motors zostało oddelegowanych do Zama, do pracy w ośrodku inżynieryjnym Nissana, gdzie opracowywali standardy operacji montażowych w celu optymalizacji procesu montażu.
Jednocześnie przeprowadzane były testy sprawdzające niezawodność i sprawność auta w różnych warunkach klimatycznych. Łącznie w ramach testów przejechanych zostało 1.750.000 km zarówno po drogach, jak i na stanowiskach testowych. Jazdy testowe sprawdzające odporność na niskie temperatury zostały zorganizowane w Japonii na wyspie Hokkaido, a testy w gorącym klimacie – w Australii i Hiszpanii. W testach uwzględniono również bardzo trudne warunki jazdy, jako że auto będzie sprzedawane w bardzo różnych krajach, takich jak Rosja, Korea, Środkowy Wschód i Australia.
Pół roku później Koleos pojawił się na taśmach montażowych zakładu w Busan w Korei. Okres ten był potrzebny na przygotowanie nowych instalacji produkcyjnych i przeszkolenie operatorów. Łącznie przeprowadzono niemal 50.000 godzin szkoleń.
5 listopada 2007 roku zakład w Busan otrzymał zgodę na produkcję koreańskiej wersji przyszłego Koleosa, sprzedawanej pod nazwą QM5. Z taśmy zjechały pierwsze seryjne samochody przeznaczone na rynek koreański, a kilka miesięcy później rozpoczęła się produkcja pierwszych Koleosów w ramach przygotowań do wprowadzenia tego modelu do sprzedaży w Europie w czerwcu 2008 roku.
8. Alians Renault Nissan – „lokomotywa” napędzająca ekspansję obu koncernów
Koncepcja wspólnego projektowania oparta na podziale zadań pomiędzy trzech partnerów o tak różnych kulturach jak kultura francuska, japońska i koreańska, była bardzo motywującym wyzwaniem dla Aliansu Renault i Nissana.
Koszty rozwoju i wdrożenia do produkcji poniżej 400 mln euro
Sprawna praca ośrodka inżynieryjnego Nissana, synergie uzyskane w ramach Aliansu i elastyczne możliwości produkcyjne zakładu Renault Samsung Motors w Busan w Korei, pozwoliły na znaczne ograniczenie nakładów inwestycyjnych do niezwykle konkurencyjnego poziomu 391 mln euro, a więc poniżej pierwotnie założonego poziomu.
Koszty te obejmują:
– 192 mln euro kosztów projektowych,
– 178 mln euro inwestycji przemysłowych. Połowa tej kwoty została zainwestowana w zakładzie w Busan, pozostała część to inwestycje w specjalistyczne instalacje produkcyjne u dostawców,
– 21 mln euro kosztów rozruchu.
Koszty projektowe obejmują w szczególności rozwiązania opracowane przez Nissana w celu spełnienia wymagających specyfikacji określonych przez Renault. Firma Renault dostarczyła również Nissanowi komponenty techniczne i podzespoły niezbędne do zapewnienia typowych dla marki zalet, cenionych przez klientów, cechujących wszystkie jej samochody. Automatyczny hamulec postojowy, interfejsy człowiek-maszyna, ogranicznik prędkości czy karta hands free z funkcją magic handle oraz funkcja szybkiego usuwania zaparowania („widzieć lepiej”), to tylko wybrane przykłady wyposażenia, które Nissan musiał uwzględnić już na początku fazy projektowej. Możliwość wykorzystania istniejących podzespołów Renault skompensowała wydatki związane z ich adaptacją do konstrukcji Koleosa, pozwalając utrzymać nakłady inwestycyjne na niewysokim poziomie.
Inwestycje w zakładzie w Busan miały przede wszystkim na celu poprawę warunków pracy i stworzenie bardziej ergonomicznych stanowisk, gwarantujących osiągnięcie wysokiej jakości i produktywności.
Koleos jest 11. z 26 zapowiedzianych nowych modeli, które mają zdynamizować wzrost sprzedaży Renault. Wprowadzenie crossovera 4×4 stanowi kolejny etap ofensywy produktowej Renault. Marka uzupełnia swoją gamę samochodów o model, którego dotychczas nie było w jej ofercie. Renault Koleos to nie tylko sprawdzona technologia 4×4, ale również wysokie bezpieczeństwo, liczne możliwości konfiguracji wnętrza oraz komfort typowy dla marki Renault i wysokiej klasy wyposażenie zbliżone do oferowanego w Lagunie III.
Posiadający 3-letnią gwarancję (lub do 150.000 km) pierwszy crossover 4×4 Renault ma już na wstępie uplasować się wśród najlepszych samochodów w tej kategorii pod względem jakości produktu i usług. Zakres gwarancji jest taki sam, jak w przypadku samochodów klasy wyższej Renault.
Działania te wpisują się w ogólną strategię przywiązania istniejących klientów do marki i pozyskania nowych nabywców w celu przyspieszenia ekspansji Renault na międzynarodowych rynkach i zwiększenia sprzedaży samochodów klasy wyższej przy jednoczesnym umocnieniu głównych zalet marki: komfortu, Intuicyjnej obsługi i możliwości kształtowania wnętrza.
Źródło: Renault Polska
Zdjęcia: Renault oraz Francuskie.pl.
Najnowsze komentarze