Praktyczny i bezpieczny dzięki trzem napędzanym kołom, o dobrych osiągach (36 kW / 49 KM), oferuje niespotykaną wszechstronność oraz emituje jedynie 48 g CO2/km w cyklu mieszanym oraz 0 g w trybie elektrycznym – dzięki swojej innowacyjnej technologii hybrydowej.
Nowy obraz rozwiązań mobilności Peugeota
Publiczność 67. międzynarodowego salonu rowerów i motocykli w Mediolanie między 10 a 15 listopada 2009 poznała koncept HYbrid3 Evolution.
Ze swoimi trzema kołami, ten koncept pozycjonuje się pomiędzy dwoma wyraźnie określonymi światami – skuterów i samochodów. HYbrid3 Evolution jest odmianą bez skrzydła konceptu HYbrid3 compressor prezentowanego na międzynarodowych targach w Paryżu w 2008 roku. Wpisuje się zatem zręcznie jako odpowiedź na oczekiwania różnorodnej
potencjalnej klienteli.
Ten nowy koncept skutera jest wynikiem całego doświadczenia Peugeot Motocycles w dziedzinie skuterów podobnie jak całej masy innowacji ekipy stylistów czy inżynierów Automobiles Peugeot. Wraz z przednimi silnikami elektrycznymi umieszczonymi w każdym z przednich kół oraz doładowanym silnikiem spalinowym z tyłu, wykorzystuje hybrydowe rozwiązania technologiczne pozwalające każdemu z kół być napędzanym.
To nowe studium, na wzór pojazdów w 100% elektrycznych prezentowanych podczas ostatniego salonu we Frankfurcie (projekt BB1 oraz przyszły i0n wprowadzany w końcu 2010 roku), jest nową ilustracją możliwości Peugeota w oferowaniu rozwiązania doskonale dostosowanego do różnych potrzeb mobilności miejskiej.
Podstawy koncepcji
Konstrukcja HYbrid3 Evolution została trójkołową dla stabilności, bezpieczeństwa i maksymalnej przyjemności z jazdy. Szerokość 82 cm pozwala mu mieścić się w ruchu ulicznym zachowując efektywność jednośladów.
Trzymanie się drogi oraz struktura zostały zaprojektowane by przynieść korzyść z zastosowania technologii hybrydowej oraz swoich dwóch silników elektrycznych przy przednich kołach. Oś przednia to odkształcalny równoległobok (mowa o pochylających się kołach), w sercu którego znajduje się poprzeczny amortyzator dający przyjemność prowadzenia oraz optymalną stabilność pojazdu. Te techniczne elementy umieszczone są na poziomie piast kół, co pozwala temu rurowemu niskiemu podwoziu na obniżenie środka ciężkości pojazdu.
Dla optymalnego bezpieczeństwa, układ hamulcowy zintegrowany z systemem ABS połączony z systemem hamowania integralnego (PBS) działa równocześnie na koła przednie i na koło tylne. Dokonuje tego za pośrednictwem trzech tarcz wentylowanych oraz, dodatkowo, poprzez przednie silniki elektryczne, które odzyskują także energię dla doładowania akumulatorów. Ten zestaw (trzy koła plus hamowanie silnikami elektrycznymi) pozwala również na skrócenie drogi hamowania o około 30% względem dwukołowego skutera wyposażonego w klasyczny układ hamulcowy.
Styl
Na bazie specyficznego trójkołowego podwozia zaprojektowanego przez Peugeot Motocycles, zespół samochodowego stylu Peugeot wyśnił projekt zdecydowanie rasowy i awangardowy.
Najpierw przywodzi na myśl nowoczesność, wraz z zespołami elektroluminescencyjnych diod umieszczonych po bokach na dole szyby. Pozwalają one skądinąd na bardzo wydajne oświetlenie, jak również na bycie bardziej widocznym w ruchu ulicznym.
Jego przednia osłona przeciwbłotna o zaostrzonej formie, jego miękkie linie, jego światło tylne o linii high-tech – każdy detal przyczynia się do dynamizmu pojazdu.
Technologia hybrydowa
Doładowany benzynowy silnik spalinowy który napędza koncept wyzwala 30 kW (41 KM). Chodzi o wyjątkowy silnik o pojemności 300 ccm z kompresorem. Kompaktowy, korzysta ze strategii "downsizingu" grupy PSA Peugeot Citroën – połączony z kompresorem, osiąga parametry silnika 500 ccm zachowując swój poziom emisji CO2. Poza tym trybem napędu pojazd posiada także inny rodzaj trakcji.
Dwa silniki elektryczne – po jednym w każdym z kół, znajdują się zatem z przodu pojazdu. Mają moc 2×3 kW i są zasilane przez akumulatory litowo-jonowe, które mogą być doładowywane przez system odzyskiwania energii podczas wytracania prędkości i hamowania.
Nie ma jednak żadnego połączenia mechanicznego pomiędzy przodem a tyłem, wszystko jest zarządzane elektronicznie ("by wire"), co pozwala na zwartość urządzenia.
HYbrid3 Evolution funkcjonuje na różne sposoby:
– w trybie jedynie elektrycznym (przy rozruchu, niskich prędkościach oraz wytracaniu prędkości przy zasięgu do 10 km)
– w trybie jedynie spalinowym, przy ustalonej prędkości na trasie, w chwili gdy doładowana benzyna osiąga swoją optymalną wydajność
– przy połączeniu napędów spalinowego i elektrycznego – taka wspólna hybryda pozwala napędzać trzy koła z korzyścią dla bezpieczeństwa i przyjemności z prowadzenia we wszystkich okolicznościach:
– gdy warunki przyczepności tego wymagają
– w czasie fazy przyspieszania dla nadwyżki mocy (funkcja "boost") oraz dla przyczepności, pozwala to zatem osiągnąć maksymalnie 30+(3×2)=36 kW (49 KM).
Te charakterystyki rodzą przyspieszenia równoważne tym, które mogłyby być osiągnięte przez silnik o pojemności 500 ccm (na przykład w Peugeot Satelis).
Inny system przyczynia się do ogólnej wydajności – STOP & START. Pozwala on usypiać silnik spalinowy podczas fazy zatrzymania (na światłach, na "stopie" czy w korku) lub toczenia w trybie elektrycznym.
Ta technologia zapewnia znaczące korzyści w zużyciu paliwa i emisji spalin, przede wszystkim objawia się szczególnie intensywnie w ruchu ulicznym. Pozwala ona również na natychmiastowe ponowne uruchamianie silnika spalinowego, w sposób niezauważalny dla kierowcy, gdy jest to potrzebne. Warto zauważyć że podczas fazy funkcjonowania w trybie jedynie elektrycznym, HYbrid3 Evolution jawi się jako "doskonały mieszczuch", ponieważ wcale nie emituje CO2 oraz pozostaje cichy. W końcu HYbrid3 Evolution osiąga zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 2,0 l/100 km oraz 48 g CO2/km!
Ta hybrydowa technologia, w innowacyjnej implementacji, jest jedną z technologii przyszłości Peugeota. Marka będzie mogła więc tworzyć w różnych formach, z silnikami spalinowymi i różnymi rozwiązaniami elektrycznymi oraz niezależnie od typu pojazdu – najbardziej zwartymi.
Tak więc, w 2011 roku, model 3008 HYbrid4 będzie pierwszym pojazdem Grupy będącym w sprzedaży, z silnikiem HDi z przodu oraz silnikiem elektrycznym z tyłu.
Peugeot Motocycles
Ważny aktor mobilności w Europie od 110 lat, Peugeot Motocycles oferuje dziś jedną z najbardziej kompletnych na rynku gam skuterów i motorowerów.
Konstruktor nieustannie innowacyjny i zainspirowany przez samochody, Peugeot Motocycles był pierwszą marką sprzedającą skutery elektryczne, wyposażającą swoje skutery 125 ccm seryjnie w ABS, oferującą skutery 50 ccm produkcji francuskiej za mniej niż 1000 euro czy projektujący napęd z kompresorem. Ludix, Satelis czy jeszcze Vivacity – ostatnio wprowadzone na rynek, liczą na sukces Marki.
Trzeci europejski konstruktor, lider we Francji, Peugeot Motocycles dysponuje czterema tysiącami punktów sprzedaży w Europie, liczy 900 firm współpracujących oraz sprzedał 136 tys. pojazdów w 2008 roku realizując obrót wartości 204 mln euro.
Źródło: Peugeot Presse
Tłumaczenie z francuskiego: Krzysztof Robert Mijal
Zabrakło Ci mocy? -> Vitesse.auto.pl
Najnowsze komentarze