Wyprodukowaną w Indiach Dacię Logan zaprezentowano w Bombaju na początku kwietnia, podczas spotkania z indyjską prasą. Po prezentacji Prezes Renault Carlos Ghosn odwiedził fabrykę Logana w Nashik, w stanie Maharashtra. W czasie wizyty mówił o szybkim uruchomieniu produkcji Dacii Logan w Indiach: Niecałe dwa lata
po podpisaniu umowy o współpracy z naszym partnerem, koncernem Mahindra, w fabryce w Nashik zeszła z taśmy produkcyjnej pierwsza Dacia Logan. Było to możliwe dzięki połączeniu wiedzy Renault w zakresie inżynierii produktu i procesów produkcyjnych, jakości i zakupów z umiejętnościami produkcyjnymi firmy Mahindra,
jej bezpośrednim podejściem do produkcji, doskonałą znajomością rynku indyjskiego oraz prawdziwym zaangażowaniem pracowników fabryki. Myślę, że nasi klienci
w Indiach będą zachwyceni efektami tej współpracy.
Mahindra-Renault – drzwi do Indii
21. marca 2005 r. w Bombaju podpisano umowę powołującą do życia spółkę
joint-venture Mahindra-Renault. Od początku roku 2007 zajmuje się ona produkcją
i sprzedażą Dacii Logan w wersji sedan na rynku indyjskim.
Środki zainwestowane przez obu partnerów na początku przedsięwzięcia wyniosły
7.000.000.000 rupii (równowartość 125 milionów euro w momencie podpisania umowy, z czego 51% zainwestowała Mahindra i 49% Renault, proporcjonalnie do udziałów obu firm). Roczna zdolność produkcyjna spółki joint-venture wynosiła na początku 50 tys. samochodów.
Spółka działająca w oparciu o zasadę „win-win” (z korzyściami dla obu stron) otwiera Renault możliwość wejścia na indyjski rynek samochodowy, zaś dla Mahindra oznacza pierwszą okazję do sprzedaży samochodów osobowych w Indiach. Do tej pory Mahindra działała jedynie na rynkach samochodów sportowo-użytkowych (SUV-ów) oraz ciągników.
Indie liczą sobie 1,1 mld mieszkańców i wyróżnia je duży wzrost gospodarczy, który
w 2006 r. przekroczył 8%. Wzrost na indyjskim rynku samochodowym wynosił w latach 1998–2006 16,8% rocznie, osiągając w 2006 r. wynik 1,15 mln samochodów (osobowych i dostawczych), przy czym największą sprzedaż odnotowano na rynku samochodów małych i średnich (indyjskie segmenty A, B i C). W związku z tym Indie są kluczowym rynkiem dla Renault, koncern chce bowiem w ramach Kontraktu
Renault 2009 zwiększyć światową sprzedaż swoich samochodów o dodatkowe 800 tys. sztuk do roku 2009. Znaczna część zysków ze sprzedaży Renault ma pochodzić z tego właśnie kraju.
Wierząc w potencjał rozwojowy rynku indyjskiego, Renault zdecydował się również
na drugą inwestycję, która zwiększy wpływy koncernu w Indiach. We współpracy
z koncernem Mahindra i Nissanem zamierza do roku 2009 zbudować nową fabrykę
w Chennai. Zdolność produkcyjna tej fabryki będzie się początkowo kształtowała
na poziomie 400 tys. pojazdów rocznie.
Dacia Logan lokomotywą rozwoju koncernu Renault na rynkach międzynarodowych
Program rozwoju sprzedaży Dacii Logan odgrywa ważną rolę w projektach wzrostu zawartych w Kontrakcie Renault 2009. Dacia Logan to istotny element planu zwiększenia sprzedaży o 800 tys. samochodów. Od momentu wprowadzenia modelu do sprzedaży we wrześniu 2004 r., Dacia Logan odniosła sukces na całym świecie – zarówno na rynkach wschodzących, jak i wysoko rozwiniętych. Do dzisiaj na świecie sprzedano ponad 450 tys. Loganów. Pod koniec 2006 r. rodzina Logana zaczęła się powiększać: do sprzedaży weszła Dacia Logan MCV, a na początku 2007 r pojawiła się Dacia Logan Van.
Na początku 2007 r. Dacia Logan była sprzedawana już w 51 krajach na pięciu kontynentach (w 47 krajach jako marka Dacii, w czterech jako Renault). Dotychczas Dacię Logan produkowano w czterech państwach: Rumunii, Rosji, Maroku i Kolumbii,
a począwszy od tego roku także w Iranie i Brazylii oraz oczywiście w Indiach. Pomijając planowaną fabrykę w Chennai w Indiach, do roku 2009 zdolność produkcyjna koncernu wyniesie około 1 milion samochodów.
Fabryka Dacii Logan w Nashik: nowa ważna placówka wśród zakładów produkcyjnych Renault na świecie
Dacia Logan jest produkowana w fabryce Mahindra w Nashik, 180 km na północny zachód od Bombaju w stanie Maharashtra. Jest to pierwsza fabryka, w której wytwarza się Dacię Logan w wersji z kierownicą po prawej stronie.
Linie produkcyjne Dacii Logan umieszczono w fabryce po przeprowadzeniu w niej niezbędnych inwestycji w zakresie organizacji. Cztery najważniejsze działy w fabryce
w Nashik to: dział wytłaczania, blacharski, lakierniczy i montażowy. Obecnie produkcja odbywa się na dwie zmiany, a w przyszłości tempo produkcji będzie wynosić 12 samochodów na godzinę.
Specjalnie dla Dacii Logan zbudowano halę o powierzchni 12 tys. m.kw. zawierającą dział produkcji karoserii oraz dział logistyczny. Dział ten jest połączony z głównym przenośnikiem istniejącej tu wcześniej fabryki. Instalacje przemysłowe składają się z urządzeń do montażu wstępnego, głównej linii produkcyjnej i trzech robotów do obciskania drzwi. Dział wytłaczania i lakierniczy obejmują urządzenia na taśmach montażowych Dacii Logan i Scorpio. Dział lakierniczy został tak przebudowany, aby umożliwić nakładanie kitów pod nadwoziem w procesie produkcji. Specjalnie dla Dacii Logan stworzono również dział woskowania.
Dział montażowy Dacii Logan umieszczono w całkowicie przekształconym budynku
o łącznej powierzchni 18 tys. m.kw., z czego 6 tys. m.kw. zbudowano niedawno, a 12 tys. m.kw. to część wyremontowana. Urządzenia przemysłowe składają się z systemu składowania nadwozi pokrytych lakierem o pojemności 36 samochodów, taśmy montażowej, taśmy do przygotowywania zespołów napędowych, stanowisk diagnostycznych z wałkami, oraz strefy kontroli jakości i kontroli jakości statycznej oraz dynamicznej. Kontrole te poprzedzają akceptacje produktu i potwierdzają, że samochód jest kompletny oraz wyprodukowany zgodnie z normami. Na transport do punktów sprzedaży samochody oczekują na parkingu. Wszystkie działy są połączone ze sobą głównym przenośnikiem o długości około 4 km, który przewozi nadwozia produkowane w Nashik z jednego działu do drugiego.
Rozbudową fabryki w Nashik kierował zespół składający się ze specjalistów Renault
i Mahindra. Przez dziewięć miesięcy około dwudziestu inżynierów Renault było oddelegowanych do pracy w Nashik. Zajmowali się tu instalacją i regulacją urządzeń produkcyjnych w różnych działach (wytłaczania, blacharskim, lakierniczym, tapicerki, podwozi, jakości). Po uzyskaniu zezwolenia na użytkowanie, obsługę urządzeń
w zakładzie przejęli pracownicy działów inżynieryjnych pod kierownictwem doświadczonego inżyniera Renault.
System produkcji Renault
Podobnie jak wszystkie inne fabryki koncernu Renault, również fabryka w Nashik działa w oparciu o system produkcji Renault, który precyzyjnie określa procedury organizacyjne i produkcyjne. System produkcji Renault (SPR) polega na ustalaniu najlepszych praktyk przemysłowych w Sojuszu i określaniu ich zasad, co ułatwia wprowadzanie ich we wszystkich zakładach koncernu. System obejmuje również stałe doskonalenie tych standardów.
System produkcji Renault przewiduje wiele poziomów kontroli jakości. Każdy operator sam sprawdza efekty swojej pracy. Każdy dział powołuje specjalistę, który kontroluje jakość podzespołów produkowanych w danym dziale. Szczelność wszystkich samochodów oraz właściwe działanie układów elektrycznego i mechanicznego sprawdza się po zejściu pojazdu z taśmy montażowej. Następnie każdy z samochodów poddawany jest testom na stanowisku diagnostycznym z wałkami oraz na krótkim torze testowym. Ma to na celu skontrolowanie jakości końcowego etapu montażu.
Ważna rola lokalnych dostawców
Jakość jest najważniejszym czynnikiem w relacjach Renault z dostawcami. Programy poprawy jakości zostały opracowane we współpracy z dostawcami indyjskimi, zaś ich postępy w tej kwestii są ściśle nadzorowane przez ekspertów Renault-Mahindra. Części produkowane w Indiach stanowią około 50% komponentów kupowanych przez spółkę. Wdrażane są również plany działania mające na celu zwiększenie udziału tych części do 60%.
Zatrudnienie i szkolenia
Fabryka w Nashik zatrudnia obecnie 3.500 osób, w tym 1.100 na stanowiskach produkcyjnych związanych z wytwarzaniem Dacii Logan. Prowadzi jednocześnie intensywną rekrutację robotników, techników, magazynierów i operatorów wózków podnośnikowych. W roku 2006 w wydziale produkcji Dacii Logan zatrudniono łącznie 500 nowych pracowników, w tym 350 robotników.
Przy rozpoczęciu produkcji Dacii Logan wdrożono szczegółowy program szkoleniowy, obejmujący wszystkie aspekty produkcji. Po zakończeniu rekrutacji przeprowadzono szkolenie dla nowych operatorów, dotyczące organizacji Mahindra i Renault oraz projektu Dacii Logan. Następnie zorganizowano szkolenia mające na celu udoskonalenie umiejętności operatorów w ramach procedur systemu produkcji Renault oraz szkolenia dotyczące karoserii i modelu samochodu opierające się na zasadzie
„I do – We do – You do” [ja robię, my robimy, wy robicie].
Kolejny etap polegał na przeprowadzeniu testu sprawdzającego umiejętności operatorów. Do pracy na samochodowych taśmach produkcyjnych dopuszczono jedynie tych, których wyniki były odpowiednio wysokie.
Najlepsi operatorzy, piastujący stanowiska starszych operatorów, odwiedzili fabrykę Dacii w Piteşti w Rumunii, gdzie mieli okazję obejrzeć taśmy montażowe Dacii Logan. Powrócili do Nashik zaznajomieni z projektem i metodami zarządzania w fabryce. Wiedza ta pomoże im w dążeniu do osiągnięcia takiego samego poziomu produkcji
i jakości, co w Piteşti.
Do końca marca 2007 r. przeprowadzono łącznie 1,65 mln godzin szkoleń dla operatorów fabryki.
Współpraca Renault z firmą Mahindra już przyniosła pierwsze owoce. Renault nauczył się od swojego indyjskiego partnera wielu nowych rzeczy. Profesjonalizm i bezpośrednie podejście do działalności handlowej doskonale pasuje do celów Renault dotyczących rentowności.
Renault wniósł do tej współpracy swoją wiedzę w zakresie jakości, inżynierii i zakupów. Pomoże to nie tylko w rozwoju firmy Mahindra, ale również całego sektora samochodowego w Indiach i będzie cennym wkładem w budowanie szybko rosnącej potęgi ekonomicznej Indii.
Prawdziwe korzyści z tej współpracy dopiero zaczną się pojawiać: partnerzy pragną,
aby ich współpraca przynosiła podobne zyski obu stronom, dzięki czemu zadowoleni będą również indyjscy klienci, którzy będą mogli jeździć samochodami utrzymującymi światowy poziom w zakresie jakości, przestrzeni i ceny oraz nowoczesności i stylu.
Oczywiście, jak już informowaliśmy, Logan sprzedawany jest w Indiach pod marką Renault
Koncern Renault
Koncern Renault zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą samochodów na całym świecie, pracując w oparciu o innowacyjne rozwiązania technologiczne i w trosce
o bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska naturalnego. Obroty koncernu wynoszą
5,6 miliardów dolarów rocznie. Koncern sprzedaje samochody pod trzema markami – Renault, Dacia i Samsung – w 118 krajach. W 1999 r. Renault i Nissan założyły Sojusz Renault-Nissan, stanowiący obecnie czwarty co do wielkości koncern samochodowy na świecie. Jego ambicją jest znalezienie się wśród trzech koncernów samochodowych o najlepszych na świecie wynikach pod względem jakości, technologii i zysków.
Renault, założony w 1898 r., jest koncernem samochodowym o długiej i interesującej historii. Obecnie produkuje samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze w 18 krajach na pięciu kontynentach dla klientów z całego świata.
W ramach słynnego „Kontraktu Renault 2009” koncern pragnie rozwijać swoją działalność w oparciu o trzy najważniejsze elementy: jakość, rentowność i sprzedaż. Nowa wersja Laguny ma znaleźć się wśród trzech najlepszych samochodów w swoim segmencie pod względem jakości. Jednocześnie Renault pragnie osiągnąć taki sam poziom jakości w całej swojej gamie samochodów na całym świecie.
W 2009 r. zysk operacyjny Renault osiągnie wartość 6 % dzięki wdrożeniu planu redukcji kosztów, optymalizacji inwestycji i współpracy w ramach Sojuszu z Nissanem. Ponadto poprzez wprowadzenie na rynek 26 nowych produktów i rozwój działalności koncernu na świecie, Renault pragnie w 2009 r. sprzedać o 800 tys. samochodów więcej niż w roku 2005. W 2009 r. 37% samochodów Renault zostanie sprzedanych na rynkach pozaeuropejskich.
Jeśli chodzi o oszczędność paliwa i obniżanie poziomu emisji CO2, gama samochodów koncernu plasuje się obecnie w światowej czołówce. W 2008 r. Renault sprzeda milion samochodów emitujących poniżej 140 g/km dwutlenku węgla, a jedna trzecia tej grupy będzie emitować mniej niż 120 g CO2.
Rozwój Renault na skalę światową ma się opierać na Sojuszu z Nissanem, strategicznej współpracy koncernu z innymi przedsiębiorstwami, jak na przykład z firmą Mahindra w Indiach oraz z firmami Saipa i Khodro w Iranie, oraz na tworzeniu produktów, które będą spełniać rozmaite zapotrzebowania klientów na całym świecie.
Renault jest najważniejszym europejskim producentem samochodów, jedynym koncernem produkującym aż osiem modeli samochodów nagrodzonych pięcioma gwiazdkami Euro NCAP i posiadającym dwa tytuły mistrza świata w klasyfikacji konstruktorów i kierowców Formuły 1 (za rok 2005 i 2006).
Koncern Renault zatrudnia na świecie 128 893 osób.
Koncern Mahindra
Koncern Mahindra, którego roczne obroty wynoszą 4 miliardy dolarów*, jest jedną z dziesięciu największych firm przemysłowych w Indiach. Mahindra&Mahindra jest jedyną indyjską firmą należącą do pięciu największych na świecie producentów ciągników. Zajmuje pierwsze miejsce na rynku indyjskim wśród producentów samochodów typu SUV. Koncern zajmuje ważną pozycję w wielu kluczowych sektorach indyjskiej gospodarki, m.in. w sektorze kredytów handlowych i usług finansowych (Mahindra Intertrade, Mahindra&Mahindra Financial Services Ltd.), części samochodowych, technologii informatycznych i telekomunikacyjnych (Tech Mahindra, Bristlecone) oraz infrastruktury (Mahindra GESCO, Mahindra Holidays
& Resorts India Ltd., Mahindra World City). Koncern Mahindra działa w przemyśle już od ponad 60 lat. Dysponuje bardzo silnym zapleczem technologicznym, inżynieryjnym oraz z zakresu marketingu i dystrybucji, odgrywającym ogromną rolę w rozwoju firmy przykładającej wielką wagę do potrzeb klienta. Koncern zatrudnia ponad 40 tys. pracowników i posiada najnowocześniejsze instalacje przemysłowe w Indiach i za granicą. Działa na pięciu kontynentach i ma ambicje rozwoju na skalę światową. Produkty koncernu Mahindra są obecnie dostępne w sprzedaży na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy. M&M posiada fabrykę produkującą ciągniki w Chinach oraz trzy zakłady montażowe w Stanach Zjednoczonych. Przejął również wiele ważnych ze strategicznego punktu widzenia firm na świecie, m.in. Stokes Forgings (w Wielkiej Brytanii), Jeco Holding AG (w Niemczech) i Schoneweiss & CO GmbH (w Niemczech). Do najważniejszych oddziałów koncernu na świecie zaliczają się Mahindra Europe Srl. we Włoszech, Mahindra USA Inc. i Mahindra South Africa. M&M zawarł umowy o współpracy z takimi międzynarodowymi koncernami, jak Renault SA (Francja) i International Truck and Engine Corporation (Stany Zjednoczone). Magazyn „Forbes” umieścił koncern Mahindra na liście obejmującej 200 firm o najlepszej opinii na świecie oraz na liście dziesięciu przedsiębiorstw o najlepszej opinii w Indiach.
* (wynik szacowany za bieżący rok obrotowy)
Najnowsze komentarze