Firma Automobiles Villard działała w latach 1925-1935 w Janville położonym niespełna 100 km na północny wschód od Paryża w departamencie Oise. Pierwszy automobil pod nazwą Villard został jednak zaprezentowany w roku 1923. Był to model 4HP i w zasadzie można go zaliczyć zarówno do automobili, jak i do cyclecarów. Był to bowiem pojazd trzykołowy, z pojedynczym kołem z przodu. Nadawało ono nie tylko kierunek jazdy, ale było też kołem napędzanym. Twórca pojazdy zastosował własne rozwiązania, dzięki którym pojazd prowadził się precyzyjnie i nie było przerw w przekazywaniu napędu. Rozstaw osi tego pojazdy wynosił jedynie 185 cm.
Twórca marki, Marcel Villard, urodził się w 1890 roku. Był pasjonatem mechaniki. Początkowo tworzył trzykołowe pojazdy napędzane jednocylindrowym dwusuwowym silnikiem o pojemności skokowej 345 cm³. Taki motor napędzał wspomniany model 4HP. Na filmie poniżej oraz na zdjęciu tytułowym powyżej pokazany jest Villard z tzw. nadwoziem normandzkim.
Po paru latach Villard pokazał kolejnego trójkołowca, ale tym razem określił pojemność skokową napędzającego go silnika na 350 cm³. Jednostka napędowa dostarczana była przez firmę Béchir et Colin. Rozstaw osi pozostał niezmieniony i wynosił 185 cm. Wiele z tych autek przystosowano do przewozu towarów – stanowiły małe półciężarówki, czy też lekkie pojazdy dostawcze, jak byśmy je nazwali dzisiaj. Jeden z nich możecie zobaczyć tutaj.
W roku 1927 powstała seria czterokołowych pojazdów z silnikiem V4 (dostarczanym przez firmę Staub) o pojemności skokowej 500 cm³. One już zdecydowanie bardziej przypominały klasyczne samochody. Tutaj napęd również był przekazywany na przednie koła. Jak wyglądał automobil tego typu z 1931 roku możecie zobaczyć tutaj.
Nie udało mi się nigdzie znaleźć liczby wyprodukowanych przez Villarda pojazdów, ale była ona raczej niewielka, zwłaszcza jeśli chodzi o automobile czterokołowe. Trójkołowców powstało prawdopodobnie około 600.
W latach 1926-1927 Marcel Villard, by dowieść niezawodności swoich konstrukcji, startował w wyścigach. W roku 1926 wziął udział w wyścigu na trasie Paryż-Pireneje-Paryż, a rok później na trasie Paryż-Nicea. W obu przypadkach wypadł bardzo dobrze w swojej kategorii.
W początkach roku 1930 spółka wyemitowała 16.000 akcji wartych po 100 franków każda, by uzyskać kapitał na rozwój. Niestety historia marki tonie w mrokach przeszłości i niewiele wiadomo na tym, co działo się z nią w latach 30. XX wieku
Villard zniknął z motoryzacyjnej mapy Francji w 1935 roku. Jej założyciel zmarł w 1966 roku.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcia: Wikipedia i KG
Najnowsze komentarze