Nowy Grand Scenic jest pionierem i liderem w swojej kategorii od ponad 10 lat, a także ulubionym rodzinnym vanem Europejczyków.
Nowe Renault Grand Scenic posiada atuty, które złożyły się na sukces dwóch poprzednich wersji, oferuje przy tym więcej niż dotychczas miejsca i wygody swoim pasażerom, zachowując właściwości jezdne jak w samochodzie o klasycznym nadwoziu. W produkcji Nowego Grand Scenica wykorzystano całe doświadczenie zakładu Renault w Douai (Francja), w którym produkowano wszystkie generacje tego modelu. Nowy Grand Scenic został wprowadzony do sprzedaży pod koniec kwietnia 2009 roku (w Polsce w sprzedaży od 5 czerwca 2009 roku) i będzie dostępny w wersji 5- i 7-miejscowej.
Modelowi wyznaczono ambitny cel ustanowienia nowych standardów w segmencie kompaktowych vanów.
Komfort i przestrzeń:
– intuicyjne elementy sterujące znajdujące się w zasięgu ręki, przełączniki najważniejszych systemów wspomagających prowadzenie umieszczone na konsoli centralnej (nawigacja, automatyczny hamulec postojowy, regulator-ogranicznik prędkości);
– najlepszy w tej klasie promień na wysokości kolan wynoszący 275 mm w drugim rzędzie;
– największa ilość miejsca w trzecim rzędzie spośród wszystkich 7-miejscowych kompaktowych vanów (wysokość od siedzenia do dachu: 842 mm, promień na wysokości kolan: 102 mm), umożliwiająca wygodną podróż dwóm pasażerom o wzroście 1,75 m.
Schowki:
– ponad czterdzieści schowków (o łącznej pojemności 92 l) rozmieszczonych w całej kabinie (4 schowki w podłodze, 2 szuflady pod siedzeniami, 6 kieszeni w oparciach foteli, schowek w desce rozdzielczej o pojemności 11 l, przesuwny schowek centralny o pojemności 9 l);
– o 10% większa pojemność bagażnika (752 dm³);
– pomysłowe i funkcjonalne schowki jak np. schowek na roletę zakrywającą bagażnik (w wersji 7-miejscowej) i gniazda 12V w każdym rzędzie.
Użyteczne technologie:
– kolorowy, wykonany w technologii TFT (Thin Film Transistor) wyświetlacz LCD o zwiększonej czytelności z możliwością indywidualnych ustawień;
– nowy, wbudowany system nawigacji Carminat TomTom®, oferowany w cenie poniżej 500 euro (w Polsce dostępny w cenie 1990 zł), opracowany na zasadzie wyłączności we współpracy z firmą TomTom;
– dźwiękowe i wizualne wspomaganie parkowania z kamerą cofania;
– wysokiej klasy system audio 3D Sound by Arkamys® wytwarzający przestrzenny, trójwymiarowy dźwięk;
– moduł złączy multimedialnych Plug & Music.
Zachowanie na drodze i silniki:
– nowa konstrukcja układu jezdnego (wprowadzona wcześniej w Nowym Renault Megane) z widlastą ramą podsilnikową i tylną osią o zamkniętym profilu, zapewniająca zmniejszenie przechyłów bocznych oraz precyzję prowadzenia godną klasycznych wersji nadwoziowych;
– nowe, elektryczne wspomaganie układu kierownicy zapewniające większą precyzję działania i przyjemność jazdy;
– 6 silników benzynowych (w zależności od kraju), w tym nowa jednostka 1.4 16V TCe 130 oraz 6 silników wysokoprężnych (w zależności od kraju), w tym 2 emitujące poniżej 140 g CO2/km, co pozwala na oznaczenie ich znakiem Renault eco².
Jakość, bezpieczeństwo i ochrona środowiska:
– wspólne cechy z gamą Megane: solidne auta o wysokiej jakości wykończenia, m.in. dzięki zastosowaniu metody spawania laserowego łączącego dach z bokami nadwozia;
– wzorowy poziom bezpieczeństwa typowy dla Nowego Renault Megane, który uzyskał najwyższą ocenę w całej historii crash-testów Euro NCAP;
– kontynuacja działań na rzecz ochrony środowiska poprzez wprowadzenie wersji Renault eco² do oferty Grand Scenica. Samochody opatrzone tym znakiem są przystępne cenowo, a jednocześnie przyjazne dla środowiska w całym cyklu życia pojazdu.
Cena, niezawodność, koszty eksploatacji, gwarancja:
– niższa lub porównywalna cena w stosunku do poprzedniej wersji przy wyższym poziomie wyposażenia (ekran TFT, przednie zawieszenie z widlastą ramą podsilnikową, kamera cofania i nawigacja Carminat TomTom®);
– zdecydowanie większa niezawodność: wykorzystanie doświadczeń osiągniętych w produkcji modelu Scenic II, który może poszczycić się 3-krotnym zmniejszeniem ilości awarii powodujących unieruchomienie samochodu;
– koszty eksploatacji niższe o 20-30 % (zwiększone limity i czas pomiędzy przeglądami – do 30.000 km przebiegu lub co 2 lata zamiast co 30.000 km lub raz na rok; wyeliminowanie konieczności usuwania wody z układu klimatyzacji, 2-krotnie rzadsze wymiany filtra powietrza – co 60.000 km lub co 4 lata zamiast co 30.000 km lub co 2 lata);
– obniżone zużycie paliwa, będące najniższym w segmencie 7-miejscowych vanów;
– umowy przedłużenia gwarancji tańsze o 10-20%.
1. NOWOCZESNE KSZTAŁTY NADWOZIA I NOWE STANDARDY
Nowe Renault Grand Scenic jest trzecim z kolei modelem z nowej rodziny Megane wprowadzanym na rynek przez Renault. Pomimo charakterystycznego dla całej gamy Megane stylistycznego podobieństwa, jego sylwetka wyraża silną osobowość, będącą odzwierciedleniem koncepcji stylistycznej zbliżonej do klasycznych wersji nadwoziowych.
Zrównoważone proporcje i duże powierzchnie szyb Nowego Grand Scenica (od 3,60 m² do 5,10 m² w wersjach z panoramicznym otwieranym dachem) stanowią zapowiedź wyjątkowej przestronności i komfortu podróżowania dla wszystkich pasażerów. Tylne światła w kształcie bumerangu tworzą swoistą „kurtynę świetlną”, będącą świetlnym znakiem rozpoznawczym charakterystycznym dla Nowego Renault Grand Scenic. Biegną one w kierunku przodu pojazdu, po czym przechodzą w wyraźnie zaznaczoną linię na bokach nadwozia, podkreślającą dynamikę całej sylwetki. Wrażenie to pogłębia opadająca linia dachu i pochyła tylna szyba.
Nowy Grand Scenic oferuje atrakcyjne elementy wyposażenia typowe dla samochodów wyższej klasy: chromowaną osłonę wlotu powietrza, obramowania reflektorów przeciwmgłowych i klamek drzwi, wykończone w kolorze błyszczącej czerni środkowe słupki, chromowaną listwę ozdobną klapy bagażnika i boczne listwy ochronne w kolorze nadwozia.
Poza solidnym wyglądem, Nowy Grand Scenic wyróżnia się także wysoką jakością spasowania elementów i zastosowanych materiałów. Znajduje to swój wyraz w zaokrąglonym, pełnym kształcie przednich błotników i wyraźnie zarysowanych nadkolach. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół (1.536 mm z przodu i 1.539 mm z tyłu) auto jest stabilne i bardzo dobrze trzyma się drogi. Proporcjonalne kształty, wyraźnie zarysowana linia podstawy bocznych szyb i duże powierzchnie drzwi dają poczucie bezpieczeństwa.
Szczególną uwagę poświęcono zmniejszeniu odstępów między elementami nadwozia (np. między słupkami przedniej szyby a przednimi błotnikami). Czujniki systemu wspomagania parkowania zostały wbudowane w przedni i tylny zderzak w znacznie bardziej dyskretny sposób. Starannie dopracowane zostały również progi w drzwiach. Dach, podobnie jak w przypadku hatchbacka i coupe, jest łączony z bokami nadwozia metodą spawania laserowego, co pozwoliło na wyeliminowanie listew dachowych.
Deska rozdzielcza zaprojektowana w kształcie fali wyróżnia się czystą i prężną linią, a wnętrze kabiny stwarza poczucie przestrzeni. Najważniejsze elementy sterowania niezbędne do prowadzenia pojazdu i obsługi funkcji podnoszących komfort jazdy zostały umieszczone wokół kierownicy oraz na środkowej konsoli w celu zwolnienia jak największej ilości miejsca w kabinie.
Wiele starań włożono również w dobór odpowiedniej jakości materiałów i dokładne spasowanie elementów wykończenia wnętrza już na podstawowym poziomie wyposażenia: deska rozdzielcza pokryta została miękkim w dotyku tworzywem typu soft touch. Wycieraczki zostały ukryte pod linią pokrywy silnika nie tylko z powodów estetycznych, ale również w celu uzyskania lepszych parametrów akustycznych i aerodynamicznych.
Szczególnie wiele uwagi, poświęcono elementom wykończeniowym, aby uzyskać szereg zróżnicowanych wystrojów wnętrza w zależności od poziomu wyposażenia. Dzięki temu klienci będą mogli wybrać jasną i elegancką tonację lub ciemniejszy wystrój ze sportowymi akcentami (w zależności od poziomu wyposażenia).
Dynamiczny i solidny wygląd charakterystyczny dla nowych modeli z gamy Megane stanowi zapowiedź wyjątkowej przyjemności płynącej z podróżowania Nowym Renault Grand Scenic i jego doskonałego zachowania na drodze.
2. WYGODNY SAMOCHÓD RODZINNY
Mierzące 4 560 mm długości, czyli o 70 mm więcej od swojego poprzednika, Nowe Renault Grand Scenic może wygodnie pomieścić 5 lub 7 pasażerów. Jego konstrukcja zapewnia maksymalną wygodę wszystkim podróżującym osobom. Wykorzystując atuty, które złożyły się na sukces Renault Scenic I oraz II, Nowy Grand Scenic oferuje jeszcze więcej miejsca, wyższy poziom komfortu oraz więcej funkcjonalnych schowków.
- Więcej przestrzeni
Nowy Grand Scenic zapewnia rozległe pole widzenia dzięki szerokiemu rozstawieniu przednich słupków, co jest szczególnie przydatne na rondach i skrzyżowaniach: kąt widzenia na boki zwiększa się o ponad 8% (87°), a kąt widzenia do góry o ponad 15% (31°).
Zwiększenie rozstawu osi (do 2.770 mm, czyli o 34 mm więcej w porównaniu do Grand Scenica II) zwiększa komfort osób siedzących w drugim rzędzie. Promień na wysokości kolan wynosi 275 mm i jest najlepszy w tej klasie.W trzecim rzędzie wysokość od siedzenia do dachu wynosi 842 mm (+ 54 mm), a promień na wysokości kolan – 102 mm (+ 27 mm), dzięki czemu Nowy Grand Scenic zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu największą ilość miejsca w segmencie kompaktowych 7-miejscowych vanów. Mogą tam wygodnie usiąść dwie osoby dorosłe o wzroście 1,75 m. Nowy Grand Scenic oferuje najlepszą pozycję siedzącą w tym segmencie, dzięki kątowi 89° między udem a tułowiem (to o około 10° więcej niż u głównych modeli konkurencji) oraz obecności wnęk na stopy pod fotelami drugiego rzędu.Nowy Grand Scenic oferuje duże możliwości zmiany konfiguracji wnętrza:
– składany w stolik fotel pasażera z przodu;
– wyjmowane i składane portfelowo lub w stolik fotele drugiego rzędu (przestrzeń bagażowa przekracza wówczas 2 m³, co jest najlepszą wartością w tej klasie);
– indywidualna regulacja foteli drugiego rzędu z możliwością ich przesuwania na długości 170 mm (dwukrotnie większy zakres niż w poprzedniej wersji) i 2 pozycje pochylenia oparć foteli.W celu ułatwienia dostępu do miejsc w trzecim rzędzie, uchwyty umieszczone na bokach oparć skrajnych foteli drugiego rzędu pozwalają na błyskawiczne złożenie ich w stolik. Portfelowe złożenie fotela jest wspomagane siłownikiem – operacja jest szybka i prosta nawet dla dzieci i zapewnia szeroki dostęp tylnej części samochodu.
- Jeszcze większy komfort
Deska rozdzielcza w kształcie fali, podobnie jak w Nowym Megane, wyróżnia się czystością linii i prostotą formy. Intuicyjne w obsłudze elementy sterujące zostały umieszczone w zasięgu ręki. Na środkowej konsoli umieszczono podstawowe elementy sterujące (automatyczny hamulec postojowy sterowany elektrycznie, regulator-ogranicznik prędkości), jak również złącza multimedialne (gniazdo MP3, USB lub iPod’a®) oraz gniazdo 12V.Regulacje fotela pozwalają kierowcy na przyjęcie idealnej pozycji za kierownicą, dzięki największemu w swoim segmencie zakresowi regulacji siedziska wynoszącemu 70 mm.Bogate możliwości regulacji oraz bardziej pionowe ustawienie kierownicy zapewniają pozycję za kierownicą zbliżoną do pozycji ciała w samochodzie o klasycznym nadwoziu, zachowując jednocześnie wysokie, cenione przez klientów vanów, umieszczenie fotela, które zapewnia doskonałą widoczność.
W celu zapewnienia komfortu wszystkim pasażerom, Nowy Grand Scenic posiada klimatyzację w wyposażeniu seryjnym. W zależności od wersji dostępna jest dwustrefowa automatyczna klimatyzacja Soft-Auto-Fast, początkowo wprowadzona w Nowej Lagunie, a następnie w gamie Megane. Pozwala ona kierowcy i pasażerowi z przodu na indywidualną regulację temperatury oraz siły nawiewu. W trybie Auto, system optymalnie dobiera temperaturę, głośność pracy oraz szybkość regulacji. Tryb Soft charakteryzuje się cichą i delikatną pracą i jest nastawiony głównie na pasażerów w przedniej części pojazdu. Tryb Fast szybko i skutecznie wietrzy całą kabinę. Nawiewy w drugim rzędzie foteli zwiększają komfort pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach.
Inne elementy zwiększające komfort, dostępne w Nowym Renault Grand Scenic (w zależności od wersji):
– karta hands free służąca do otwierania i uruchamiania samochodu oraz do zamykania go na odległość. Zamki drzwi zamykają się automatycznie w momencie, gdy posiadacz karty oddali się od pojazdu lub gdy zostanie naciśnięty przycisk na klamce drzwi kierowcy. Zamki odblokowują się, gdy posiadacz karty zbliży rękę do jednej z klamek samochodu lub do zamka pokrywy bagażnika. Lokalizacja pojazdu na odległość, remote lighting, pozwala kierowcy na odnalezienie swojego pojazdu na parkingu na przykład poprzez włączenie świateł przy pomocy specjalnego przycisku na karcie;
– elektroniczny hamulec postojowy uruchamia się automatycznie w momencie wyłączenia silnika i jest zwalniany przy uruchamianiu pojazdu poprzez zwykłe naciśnięcie pedału gazu. Można go również uruchomić ręcznie przy pomocy dźwigni umieszczonej na konsoli centralnej. - Ponad 40 schowków rozmieszczonych w całej kabinie
Nowy Grand Scenic oferuje największą na rynku pojemność schowków rozmieszczonych w całej kabinie, sięgającą 92 litrów:
– 4 schowki w podłodze (2 x 2,5 l z przodu i 2 x 3,2 l w drugim rzędzie), 2 szuflady pod fotelami z przodu i 2 szuflady na miejscach tylnych po 4,5 l każda (oprócz 7-miejscowego Grand Scenica), dostępne w wyposażeniu seryjnym we wszystkich wersjach wykończenia;
– oświetlony i chłodzony schowek w desce rozdzielczej o pojemności ponad 11 litrów;
– otwarty schowek w konsoli centralnej na niewielkie przedmioty, np. telefon komórkowy;
– schowek centralny z podwójnym, niezależnym systemem przesuwu (możliwość przesunięcia samego schowka lub oddzielnie podłokietnika), w którym znajduje się schowek 9-litrowy podzielony na dwie części: pod podłokietnikiem – przeznaczony na drobne rzeczy (np. długopisy czy okulary) oraz w głównej komorze konsoli – na większe rzeczy (np. butelka o pojemności 1,5 l);
– 6 kieszeni w oparciach przednich foteli: dwie małe na takie przedmioty, jak przenośne konsole, odtwarzacze mp3 lub przytulanki i jedna większa pod stolikiem lotniczym na książki i czasopisma;
– 3 gniazda 12V (w konsoli centralnej z przodu, w drugim rzędzie foteli oraz w bagażniku), aby każdy z pasażerów mógł naładować swoje przenośne urządzenie (telefon, przenośna konsola gier, odtwarzacz mp3 czy wideo) albo też podłączyć lodówkę (dostępną w ofercie akcesoriów);
– schowek pod podłokietnikiem dla każdego pasażera trzeciego rzędu foteli;
– uchwyty z tyłu przesuwanego centralnego schowka oraz w bagażniku, umożliwiające zawieszenie toreb z zakupami, aby się nie przewróciły w czasie jazdy.Maksymalna pojemność bagażnika wynosząca 752 dm³ (o 33 dm³ więcej dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu zestawu do naprawy kół), niski próg (614 mm) oraz szeroki otwór bagażnika (1.059 mm) sprawiają, że 5-miejscowy Nowy Grand Scenic jest wyjątkowo praktycznym samochodem. W wersji 7-miejscowej maksymalna pojemność bagażnika wynosi 702 dm³, jest więc o 10% większa niż w Renault Scenic II. Przy przewozie większych bagaży, roletę zakrywającą bagażnik chowa się jednym ruchem ręki w specjalnym schowku pod wykładziną bagażnika.
3. UŁATWIAJĄCE PROWADZENIE POJAZDU NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE
Nowe Renault Grand Scenic oferuje liczne unikalne i nowoczesne rozwiązania techniczne, ułatwiające prowadzenie pojazdu i podnoszące komfort podróżowania. Należą do nich m.in.: wykonany w technologii TFT wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz, nowy wbudowany system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom®, dźwiękowy i wizualny, wyposażony w kamerę cofania, system wspomagania parkowania.Kolorowy, wielofunkcyjny, wykonany w technologii TFT wyświetlacz LCD o zwiększonej czytelności z możliwością indywidualnych ustawień
Nowy Grand Scenic wyposażony został w kolorowy, wielofunkcyjny i zapewniający doskonałą czytelność wyświetlacz z możliwością indywidualnych ustawień, który w automatyczny sposób wyświetla właściwe informacje we właściwym momencie. Nowy Grand Scenic jest pierwszym samochodem tej klasy w gamie Renault, w którym zastosowano identyczną jak w ekranach komputerów technologię TFT. Ten kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości przedstawia w sposób bardziej czytelny wyświetlane informacje: prędkość, stan regulatora-ogranicznika prędkości – aktywacja urządzenia, przekroczenie zadanej prędkości, ostrzeżenie o otwartych drzwiach, poziom ciśnienia powietrza w oponach, wspomaganie parkowania – obecnie kontrolowane również wzrokowo, nie tylko poprzez sygnał dźwiękowy. Kierowca może w prosty i szybki sposób samodzielnie skonfigurować urządzenie według swoich upodobań i potrzeb, posługując się menu ustawień indywidualnych, za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Wspomniane menu, przypominające rozwiązanie zastosowane w Nowej Lagunie, pozwala również na uruchomienie, wyłączenie lub zmianę parametrów działania niektórych funkcji samochodu, takich jak głośność sygnału dźwiękowego wspomagania parkowania, język wyświetlanych informacji czy uruchomienie systemu automatycznego włączania świateł. W podstawowych wersjach samochodu oferowany jest monochromatyczny ekran LCD (białe znaki na czarnym tle) o bardzo dobrym kontraście (30-krotnie przewyższającym aktualnie stosowaną technologię).
Dwa dostępne w ofercie systemy nawigacji (w zależności od kraju): Carminat TomTom® i Carminat Bluetooth® DVD
Nowy wbudowany system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom®, opracowany na zasadzie wyłączności we współpracy z firmą TomTom i oferowany w cenie poniżej 500 euro (w Polsce dostępny w cenie 1.990 zł). System ten jest łatwy w obsłudze i posiada wszelkie funkcje, jakich można oczekiwać od systemu nawigacji, a wśród nich: szczegółowe i dokładne mapy wyświetlane na dużym ekranie 5,8’’, informacje o ruchu drogowym z wybieraniem trasy alternatywnej, ograniczenia prędkości, ostrzeżenia o radarach (w zależności od kraju), liczne informacje o punktach użyteczności publicznej (POI) oraz wiele możliwości indywidualnego ustawienia parametrów. Dzięki wbudowanej karcie SD, użytkownik może z łatwością aktualizować system Carminat TomTom®. Tym sposobem może on – za pośrednictwem specjalnej strony internetowej – stale korzystać z najnowszych danych do nawigacji lub indywidualnych ustawień, dzięki którym system nawigacji staje się unikalnym urządzeniem pokładowym.Carminat Bluetooth® DVD – wysokiej klasy system nawigacji wbudowany w deskę rozdzielczą (z ekranem 7’’) z centralnym panelem sterującym, zmieniarką na 6 płyt CD kompatybilną z plikami mp3/ WMA, multimedialnym złączem Plug & Music oraz z funkcją rozpoznawania głosu do sterowania nawigacją i telefonicznym zestawem głośnomówiącym Bluetooth®.
Dźwiękowe i wizualne wspomaganie parkowania z wykorzystaniem kamery cofania
Nowy Grand Scenic jest również pierwszym vanem, w którym zastosowano wspomaganie parkowania kamerą cofania z sygnałem dźwiękowym oraz kontrolą wzrokową cofania. Dla ułatwienia i zapewnienia bezpieczeństwa podczas manewrów parkowania, kamera cofania wyświetla na ekranie nawigacji obraz strefy znajdującej się bezpośrednio za samochodem. Pierwsze zaznaczone kolorem na ekranie pole informuje kierowcę o kierunku, w którym powinien przemieszczać się pojazd w celu prawidłowego zaparkowania, natomiast drugie kolorowe pole odzwierciedla trasę przemieszczania się pojazdu w zależności od kąta skrętu kół przednich (czyli obrotu kierownicy). Technologia TFT pozwala też na wyświetlenie na centralnym wyświetlaczu piktogramu Nowego Grand Scenica oraz na przedstawienie na nim – w postaci różnokolorowych pól – odległości od przeszkód z przodu i z tyłu pojazdu.
Kompleksowa oferta multimedialna
W Nowym Grand Scenicu dostępna jest również całkowicie nowa gama systemów audio: - oferowany w podstawowych wersjach RadioSat Classic o mocy 80 W, z 4 głośnikami, odtwarzaczem na 1 płytę CD kompatybilnym z plikami MP3 oraz złączem RCA;
- unikalny na rynku samochodowym wysokiej klasy radioodtwarzacz 3D Sound by Arkamys®, który ma wyznaczać nowy standard pod względem jakości dźwięku Renault dla modeli średniej klasy* ;
- złącza Bluetooth® i audio streaming stereo – technologia umożliwiająca odsłuchiwanie w systemie audio plików muzycznych zapisanych w telefonie komórkowym lub w przenośnym urządzeniu audio za pośrednictwem bezprzewodowego systemu Bluetooth®;
- umieszczony w zasięgu ręki na środkowej konsoli moduł złączy multimedialnych Plug & Music, umożliwiający podłączenie do samochodowego systemu audio takich urządzeń przenośnych jak iPod® czy USB. Listy odtwarzania wyświetlane są wówczas na wielofunkcyjnym ekranie na desce rozdzielczej, a kierowca ma możliwość obsługi przenośnego urządzenia audio za pomocą przycisków przy kierownicy (automatyczny wybór plików według albumów, twórców lub gatunków muzycznych).*Firma Arkamys®, została założona w 1998 roku przez grupę specjalistów w dziedzinie akustyki oraz kompozytorów. Dysponuje 10-letnim doświadczeniem w zakresie postprodukcji kinematograficznej. Pierwsze zastosowania technologii uprzestrzennienia dźwięku Arkamys® dotyczyły cyfrowej obróbki dźwiękowej wielkich dzieł filmowych dla potrzeb przemysłu DVD i filmowego. Know-how firmy Arkamys® wykorzystane zostało przy obróbce takich wielkich dzieł jak Subway, Bagdad Cafe, Dirty Dancing czy Księżniczka w oślej skórze. Przetwarzanie dźwięku w technologii Arkamys® jest opatentowaną w 2000 roku metodą uprzestrzenniania sceny dźwiękowej, która umożliwia odtwarzanie odsłuchiwanego utworu ze znacznie większym realizmem w oparciu o istniejący sygnał dźwiękowy (mono, stereo, 5.1). Dzięki stworzonemu „na miarę” i zainstalowanemu bezpośrednio w radioodtwarzaczu oprogramowaniu, odtwarzany przez sprzęt audio dźwięk jest znacznie bardziej naturalny i przyjemny do słuchania. Zastosowanie tej technologii w samochodach wymagało uwzględnienia szeregu nowych, specyficznych dla tego rynku ograniczeń. Kabina samochodu stanowi bowiem złożoną przestrzeń, w której trudno zapewnić dobre warunki odsłuchu. Jest stosunkowo niewielka, a materiały użyte do wykończenia mają istotny wpływ na jakość rozchodzącego się dźwięku. Każdy samochód posiada swoją własną, odrębną specyfikę akustyczną. Firma Arkamys® wykorzystała swoje doświadczenie w tej dziedzinie w celu dostosowania oprogramowania do parametrów Nowego Renault Grand Scenic.
4. KOMFORT I PRZYJEMNOŚĆ JAZDY: ZACHOWANIE NA DRODZE GODNE SAMOCHODU O KLASYCZNYM NADWOZIU
Nowe Renault Grand Scenic wyróżnia się wysokim poziomem komfortu i przyjemności prowadzenia. Jego zachowanie na drodze, godne samochodu o klasycznym nadwoziu, jest precyzyjne i w pełni przewidywalne. - Zminimalizowane przechyły boczne
Kąt przechyłów bocznych Nowego Grand Scenica, czyli kąt wychylenia nadwozia przy pokonywaniu zakrętów charakteryzuje się najniższą wartością w segmencie vanów, porównywalną z wynikami dla klasycznych wersji nadwoziowych i wynoszącą 0,40°/ms-² przyspieszenia bocznego, podczas gdy średnia dla tego segmentu wynosi 0,46°/ms-² (0,47°/ms-² w przypadku Scenica II). - Techniczne rozwiązania układu jezdnego przejęte z Nowego Renault Megane
Podobnie jak Nowe Renault Megane i Nowe Renault Megane Coupe, również Nowy Grand Scenic posiada z przodu zawieszenie typu McPherson, połączone z widlastą ramą podsilnikową nowej konstrukcji. Rozwiązanie to ogranicza boczne przemieszczenia ramy względem podwozia i gwarantuje precyzyjne prowadzenie samochodu. Z tyłu pojazd jest wyposażony w oś sprężystą o programowanym ugięciu. Jej zamknięty profil oraz umieszczony z przodu wydrążony stabilizator poprzeczny (Ø 26,5 mm) umożliwiły usztywnienie całej konstrukcji względem sił skrętnych i jednocześnie zmniejszenie masy pojazdu. - Amortyzacja dostosowana do sytuacji
Niezależnie od konfiguracji, przy jeździe w kilka osób lub z bagażami, ustawienia związane z zachowaniem się pojazdu na drodze zapewniają Nowemu Renault Grand Scenic bardzo wysoki poziom komfortu jazdy. Dzięki starannemu dopracowaniu systemu amortyzacji, uzyskano lepszą kontrolę ruchów pionowych pojazdu, skuteczniejsze filtrowanie nierówności nawierzchni i większą stabilność nadwozia. Powyższe wyniki uzyskano głównie dzięki:
– podatności sprężyn zawieszenia (15 mm/100 DaN z przodu i 18 mm/100 DaN z tyłu);
– dolnym wahaczom z hydroelastycznym układem filtrowania drgań;
– nowym ciśnieniowym amortyzatorom z przodu;
– nowym dodatkowym odbojnikom tylnych amortyzatorów. - 16’’, 17’’ i… 18’’!
W zależności od zamontowanego w pojeździe silnika, dostępne są trzy rozmiary opon: 205/60 dla kół 16’’, 205/55 i 225/50 w rozmiarze 17’’ oraz 225/45 w rozmiarze 18’’ (niedostępne w gamie polskiej).
Dzięki przednim wentylowanym hamulcom tarczowym o średnicy 296 mm i tylnym hamulcom tarczowym o średnicy 274 mm, Nowy Grand Scenic przy wielokrotnym hamowaniu ze 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 39 m. Wersje z silnikami dCi 150 i dCi 160 są wyposażone w hamulce tarczowe o zwiększonej średnicy (Ø 320 mm z przodu i Ø 290 mm z tyłu). - W 100% nowe wspomaganie kierownicy
W Nowym Grand Scenicu zastosowano zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy opracowane dla potrzeb Nowego Megane. Zastosowana technologia oraz strategia doboru algorytmów wspomagania zapewniają wysoki poziom precyzji układu kierownicy i przyjemność prowadzenia.Wydajniejszy moduł elektroniczny układu kierownicy, szybszy indukcyjny czujnik skrętu i dynamiczniej działające sprzężenie układu wspomagania zapewniają lepszą synchronizację między ruchami kierownicy a reakcją systemu, likwidując efekt bezwładności i wrażenie miękkości kierownicy.Bardziej precyzyjna regulacja współczynnika wspomagania zapewnia lepsze wyczucie siły potrzebnej do obrócenia kierownicy przy wchodzeniu w zakręt oraz większy komfort utrzymania toru jazdy w czasie pokonywania zakrętu.
Zwiększenie precyzji układu kierowniczego - zastosowanie widlastej ramy podsilnikowej nowej konstrukcji o 3-krotnie większej sztywności poprzecznej zapewnia większą precyzję prowadzenia;
- zastosowanie dwumateriałowych podkładek między tylnym zawieszeniem a nadwoziem w celu oddzielenia funkcji filtrowania drgań od funkcji prowadzenia;
- zastosowanie indukcyjnego czujnika skrętu, 4-krotnie szybszego od czujnika optycznego (0,6 ms w porównaniu do 2,4 ms w przypadku Renault Grand Scenic II);
- zwiększona częstotliwość próbkowania przez moduł elektroniczny układu kierowniczego
(1000 Hz kontra 420 Hz w przypadku Renault Grand Scenic II); - zwiększone pasmo przenoszenia systemu sprzężenia układu wspomagania (300 Hz kontra 70 Hz w przypadku Renault Grand Scenic II).Zmiany te ułatwiają wchodzenie w zakręty, likwidując efekt bezwładności i miękkości kierownicy. Przenoszone przez cały układ – od nawierzchni do koła kierownicy – informacje są jeszcze bardziej miarodajne. Duża reaktywność układu wspomagania kierownicy gwarantuje dostępność 90% żądanego wspomagania w ciągu zaledwie 0,2 s, co jest dwukrotnie lepszym wynikiem w porównaniu do Renault Scenic II.
Zwiększenie komfortu prowadzenia
Strategia doboru algorytmów wspomagania w Nowym Grand Scenicu zapewnia kierowcy poziom komfortu prowadzenia porównywalny z komfortem układów kierownicy ze wspomaganiem hydraulicznym. Wzrost siły potrzebnej do obrócenia kierownicy przy wchodzeniu w zakręt jest bardziej miarodajny i płynny, a precyzyjne utrzymanie toru jazdy przy pokonywaniu zakrętu jest znacznie łatwiejsze.
Precyzja układu kierowniczego i dokładne utrzymywanie wybranego toru jazdy przyczyniają się do zapewnienia przyjemnej i dającej poczucie bezpieczeństwa jazdy, zbliżając zachowanie na drodze Nowego Grand Scenica do zachowań typowych dla klasycznych wersji nadwoziowych.
5. WYSOKIE OSIĄGI I POSZANOWANIE ŚRODOWISKA: ATUTY GAMY dCi i TCe
Nowy Grand Scenic dysponuje gamą silników i skrzyń biegów dostosowanych do nowych oczekiwań kierowców. Koszty ich użytkowania są o 20 do 30% niższe w porównaniu do poprzednich generacji. Poddane gruntownym modyfikacjom silniki dCi i TCe stanowią udane połączenie niskiego zużycia paliwa i przyjemności prowadzenia. Dysponują wystarczającym zapasem momentu obrotowego i mocy w każdej sytuacji, w szerokim przedziale prędkości obrotowych i to już od najniższych obrotów.Silniki dCi
Dzięki szerokiej gamie silników wysokoprężnych (w zależności od kraju): 1.5 dCi 105, 1.5 dCi 110 z filtrem cząstek stałych FAP, 1.9 dCi 130 z filtrem lub bez filtra FAP, 2.0 dCi 150 z filtrem FAP i automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 dCi 160 z filtrem FAP i mechaniczną skrzynią biegów, Nowy Grand Scenic może poszczycić się jednostkami napędowymi oferującymi najnowocześniejsze rozwiązania techniczne o najlepszym na rynku stosunku osiągów do zużycia paliwa. - Silnik 1.5 dCi 105 i 1.5 dCi 110 z filtrem cząstek stałych FAP: 136 g CO2/km (dostępny w zależności od kraju)
Silnik wysokoprężny 1.5 l cieszy się powszechnym uznaniem z racji niskiego zużycia paliwa i dużej przyjemności prowadzenia. Ta jednostka o pojemności skokowej 1.461 cm³ dostępna jest w 2 różniących się mocą wersjach. Wersja o mocy 105 KM została uzupełniona o nową wersję 1.5 dCi 110 wyposażoną w filtr cząstek stałych. Obie jednostki wyróżniają się niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji CO2 oznaczonym znakiem Renault eco²
– 134 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 5-miejscowego 1.5 dCi 105;
– 135 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 7-miejscowego 1.5 dCi 105;
– 136 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 5-miejscowego 1.5 dCi 110 FAP;
– 138 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 7-miejscowego 1.5 dCi 110 FAP.
Silnik 1.5 dCi 110, przewidziany do wprowadzenia do oferty już tego lata i dostosowany do zasilania biodieslem (B30), spełnia wymagania przyszłej normy Euro 5 dzięki wyposażeniu w filtr cząstek stałych. Zupełnie niewyczuwalna dla użytkownika regeneracja filtra odbywa się dzięki zainstalowanemu w układzie wydechowym dodatkowemu wtryskiwaczowi. Ta chroniona trzydziestoma patentami technologia, zwana „technologią piątego wtryskiwacza” przyczynia się do obniżenia kosztów przeglądów.
Ciesząca się dużym uznaniem z powodu swojej sprawności i cichej pracy jednostka wyróżnia się dużą dynamiką już od najniższych obrotów dzięki optymalizacji parametrów spalania (5 wtrysków na cykl) i odpowiednio dostosowanemu sterowaniu turbosprężarką. Silnik 1.5 dCi 110 FAP dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm przy 1.750 obr./min. Homologowane zużycie paliwa Nowego Grand Scenica w cyklu mieszanym wynosi 5,2 l/ 100 km, co odpowiada jednemu z najlepszych na rynku stosunkowi osiągów do zużycia paliwa. W połączeniu z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, silnik ten zapewnia bardzo wysoki poziom przyjemności jazdy.
Pod względem kosztów użytkowania i obsługi technicznej, silnik 1.5 dCi 110 FAP plasuje się na jednym z czołowych miejsc w swojej kategorii.
Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju wynosi 30.000 km (lub co 2 lata) a żywotność filtra oleju napędowego jest obliczona na około 60.000 km. Wymiana paska rozrządu jest przewidziana co 100.000 km, a filtr cząstek stałych posiada gwarancję for life. - Silnik 1.9 dCi 130
W celu doprowadzenia do zgodności z wymaganiami normy Euro 5, silnik 1.9 dCi 130, montowany obecnie w gamie Megane, poddany został dogłębnym modyfikacjom. W połączeniu z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, wyposażony w tę jednostkę Nowy Grand Scenic wyróżnia się niezwykle niskim zużyciem paliwa, wynoszącym 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym.
Ta jednostka o pojemności skokowej 1.870 cm³ rozwija maksymalną moc 130 KM (96 kW) przy 3.750 obr./min oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 300 Nm już przy 1.750 obr./min. Nowe parametry uzyskano dzięki przeprojektowaniu turbiny o zmiennej geometrii. Modyfikacje te wpłynęły na poprawę czasu reakcji, co prowadzi bezpośrednio do uzyskania większej mocy w krótszym czasie. Końcówki wtryskiwaczy posiadają 7 otworów (zamiast 6, jak poprzednio) i umożliwiają drobniejsze i dokładniejsze rozpylenie cząsteczek paliwa. I wreszcie obecność katalitycznego filtra cząstek stałych (z regeneracją w procesie spalania) oraz wprowadzenie nowego typu chłodzonego zaworu EGR pozwoliło spełnić wymagania przyszłej normy Euro 5.
Wprowadzone modyfikacje techniczne poprawiają właściwości dynamiczne i parametry akustyczne Nowego Grand Scenica przy równoczesnej optymalizacji zużycia paliwa. Zaskakująco mocny i cichy silnik 1.9 dCi 130 jest również przyjazny dla środowiska – emituje zaledwie 145 g CO2/km
w przypadku wersji 5-miejscowej i 149 g CO2/ km w przypadku wersji 7-miejscowej.
Udoskonalenia te pozwoliły również obniżyć koszty użytkowania i obsługi technicznej. Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju została zwiększona do 30.000 km (lub co 2 lata), a wymiana paska rozrządu jest przewidziana co 160.000 km (zamiast co 120.000 km, jak poprzednio). - Silnik 2.0 dCi 160 z mechaniczną skrzynią biegów i silnik 2.0 dCi 150 z automatyczną skrzynią biegów (dostępny w zależności od kraju)
Nowy Grand Scenic jest również oferowany ze świetnie znanym silnikiem 2.0 dCi opracowanym w ramach Aliansu Renault-Nissan. W połączeniu z automatyczną, 6-biegową – samoczynnie dostosowującą się do parametrów jazdy – skrzynią biegów lub z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, silnik ten rozwija maksymalną moc odpowiednio 150 i 160 KM. Jest wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (z regeneracją w procesie spalania), którego zaletą jest brak konieczności stosowania jakichkolwiek dodatków. Nowy Grand Scenic 2.0 dCi 150 z automatyczną skrzynią biegów (w zależności od kraju) zapewnia wyjątkową przyjemność prowadzenia dzięki wysokiemu komfortowi użytkowania, płynnej zmianie biegów i elastycznej pracy. Wyróżniające się wysokimi osiągami, ciche i przyjazne dla środowiska silniki 2.0 dCi 150 i 2.0 dCi 160 charakteryzują się również jednym z najwyższych stopni sprawności, osiągając odpowiednio moc 150 KM (110 kW) przy 4.000 obr./min w przypadku dCi 150 oraz 160 KM (118kW) przy 3.750 obr./min w przypadku dCi 160. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu, wynoszącemu 360 Nm w przypadku dCi 150 i 380 Nm w przypadku dCi 160, dostępnemu już przy 2.000 obr./min, silnik ten charakteryzuje się niezwykle szybkim i płynnym wchodzeniem na obroty aż do poziomu 5.000 obr./min.
Listwa wtrysku o ciśnieniu 1.600 barów, piezoelektryczne wtryskiwacze, technologicznie zaawansowany kształt tłoków oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewniają temu silnikowi wyjątkową sprawność.
Dzięki dwóm eliminującym drgania i obniżającym poziom hałasu wałkom wyrównoważającym silnik ten odznacza się wyjątkową kulturą pracy i zapewnia prawdziwą przyjemność jazdy. Błyskawicznie nagrzewające się świece żarowe pozwalają na ruszanie z miejsca natychmiast po uruchomieniu, nawet podczas dużych mrozów (-23°C).
Oferta silników benzynowych
W zależności od kraju, Nowy Grand Scenic może być wyposażony w 5 różnych silników benzynowych, w tym w nowy silnik 1.4 16V TCe 130 (Turbo Control efficiency). - Silniki 1.6 16V 110 i 2.0 16V 140
Dynamiczna i elastyczna praca już na najniższych obrotach, werwa na wysokich obrotach oraz cicha praca w całym użytecznym przedziale obrotów – silniki te oferują użytkownikom wyjątkową przyjemność prowadzenia. Wersja dostosowana do zasilania bioetanolem E85 będzie dostępna latem 2009 roku (w zależności od kraju) wraz z wprowadzeniem na rynek jednostki 1.6 16V o mocy 110 KM (w zależności od kraju). Pod koniec 2009 roku w ofercie znajdzie się również jednostka dostosowana do zasilania gazem LPG.
Nowy silnik benzynowy 2.0 16V rozwija moc 140 KM (103 kW) przy 6.000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3.750 obr./min. Jest oferowany z bezstopniową skrzynią biegów CVT (Continuously Variable Transmission) opracowaną wspólnie w ramach Aliansu Renault-Nissan. Skrzynia ta, wprowadzona po raz pierwszy w Nowym Renault Megane (w zależności od kraju), odznacza się niespotykaną płynnością pracy wynikającą z braku konieczności zmiany biegów i towarzyszących tej zmianie przerw w przyspieszaniu. Ponadto dzięki szczególnym wysiłkom włożonym w jej opracowanie przez konstruktorów Aliansu, oferowana przez Renault skrzynia zalicza się do najlepszych w swojej kategorii pod względem przyspieszania i wchodzenia na obroty, biorąc pod uwagę opinie kierowców.Zasada działania bezstopniowej skrzyni biegów CVT
W przypadku klasycznej skrzyni biegów, możliwości dostosowania poziomu obrotów silnika do potrzeb pojazdu są ograniczone liczbą przełożeń (5 lub 6). Płynna zmiana przełożenia w skrzyni CVT pozwala zoptymalizować poziom obrotów silnika również w fazach przejściowych dzięki zaproponowaniu ciągłej zmiany między kilkoma biegami poprzez równoczesne dostosowanie średnicy dwóch kół pasowych, połączonych między sobą stalowym pasem. Nie ma już zmiany biegów jak w przypadku klasycznej skrzyni biegów. Oznacza to, że skrzynia CVT umożliwia ustawienie obrotów silnika dokładnie na optymalnym poziomie (w znaczeniu samych obrotów oraz obciążenia), zarówno pod względem zużycia paliwa, emisji spalin, jak również głośności pracy. Zużycie paliwa samochodu wyposażonego w ten rodzaj skrzyni jest mniejsze niż w przypadku konwencjonalnej skrzyni automatycznej. - Nowy silnik 1.4 16V TCe 130
Opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan nowy silnik 1.4 16V TCe 130 stanowi doskonałą ilustrację doświadczenia zdobytego w dziedzinie downsizingu i wyróżnia się wyjątkowo oszczędnym zużyciem paliwa i ekologicznym charakterem – w cyklu mieszanym zużywa 7,1 l/100 km w przypadku Grand Scenica w wersji 5-miejscowej (168 g CO2/km) i 7,3l/100 km w przypadku Grand Scenica w wersji 7-miejscowej (173 g CO2/km). Nowa jednostka o pojemności skokowej 1.397 cm³ charakteryzuje się mocą właściwą dla silnika o pojemności 1.8 l (130 KM – 96 kW) oraz momentem obrotowym silnika o pojemności 2.0 l (190 Nm) i jest oferowana z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów.Silnik 1.4 16V TCe 130 plasuje się również w czołówce swojej kategorii pod względem kosztów użytkowania i obsługi technicznej. Dzięki zastosowaniu łańcucha rozrządu zwiększono jego niezawodność i podwyższono poziom komfortu akustycznego. Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju wynosi 30.000 km (lub co 2 lata). Filtr oleju należy wymieniać co 30.000 km (lub co 2 lata), filtr powietrza i świece – co 60.000 km (lub co 4 lata), a pasek napędu osprzętu – co 150.000 km (lub co 6 lat).1.4 16V TCe 130: nowy, wywodzący się z silników wolnossących HR15 i HR16, o pojemnościach 1.5 l i 1.6 l, dostępnych w gamie modeli Nissana silnik 1.4 16V TCe 130 posiada aluminiową miskę olejową i jest wyposażony w turbosprężarkę typu single scroll. Kształt kanału dolotowego został zmodyfikowany w porównaniu do silnika wolnossącego. Dzięki zmienionemu kanałowi strumień mieszanki wytwarza wirowy przepływ przez komorę spalania, co poprawia jej jednorodność, a w konsekwencji także jakość spalania. Ten ruch powietrza, zwany tumbie, ułatwia rozprzestrzenianie się płomienia i pozwala zoptymalizować moment obrotowy przy niskich obrotach bez pogarszania osiągów w wyższych zakresach obrotów. Zmienny układ przestawny wałka rozrządu dla zaworów ssących poprawia osiągi silnika w całym zakresie obrotów i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Tłoki są chłodzone przez system dysz oleju w celu odprowadzenia nadmiaru ciepła tworzącego się w następstwie obciążeń termodynamicznych związanych ze zwiększeniem osiągów i ciśnieniem spalania.
6. PODSTAWOWE CECHY RODZINY MEGANE: SAMOCHODY BEZPIECZNE I PRZYJAZNE DLA ŚRODOWISKA - Nowym Renault Grand Scenic i bezpieczeństwo
Renault przywiązuje priorytetowe znaczenie do technologii o najwyższej efektywności w celu zapobiegania wszelkiemu ryzyku wypadków, korygowania w przypadku wystąpienia niespodziewanej sytuacji na drodze i ochrony pasażerów w przypadku zderzenia. Badania oparte na analizie wypadków drogowych (badania ośrodka LAB1) pozwalają Renault na oferowanie rozwiązań dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze. Zdobyte doświadczenia i wiedza zostały wykorzystane przy konstruowaniu Nowego Renault Grand Scenic.Oferowane są liczne urządzenia umożliwiające zapobieganie wypadkom:
– automatycznie włączane światła i wycieraczki;
– regulator-ogranicznik prędkości;
– system kontroli ciśnienia w oponach (w zależności od kraju);
– reflektory kierunkowe bi-ksenonowe ze zmianą kierunku wiązki świateł mijania w zakrętach – technologia, która wpływa na komfort jazdy nocą dzięki poprawie widoczności ukształtowania drogi i lepszemu oświetleniu pobocza;
– kontrolka zapięcia pasa bezpieczeństwa (Seat Belt Reminder) na przednich miejscach oraz kontrolka ostrzegająca o niezapięciu pasów na tylnych miejscach.Zachowanie na drodze i działanie układu hamowania Nowego Renault Grand Scenica zapewnia użytkownikom komfort podróży. Dodatkowo samochody te wyposażono w systemy wspomagające prowadzenie i pozwalające na korygowanie toru jazdy w trudnych warunkach drogowych lub w sytuacji awaryjnej:
– ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania;
– system wspomagania nagłego hamowania (AFU) montowany seryjnie;
– system ESC (Electronic Stability Control) z dodatkową funkcją kontroli podsterowności.
Aby chronić osoby znajdujące się w kabinie w przypadku zderzenia, Nowe Renault Grand Scenic jest wyposażone w:
– strefy kontrolowanego zgniotu, które pochłaniają energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę, a tym samym życie znajdujących się w niej osób;
– materiały oraz stal o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości gwarantujące maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej;
– system Renault Protection trzeciej generacji obejmujący urządzenia zapobiegające tzw. nurkowaniu (podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa, ogranicznik napięcia pasa i poduszki powietrzne dostosowujące działanie do siły zderzenia) – informacje w ramce poniżej;
– podwójne czujniki uderzeń bocznych i dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, miednicę i jamę brzuszną, wprowadzone w Lagunie III i dostępne w całej gamie Megane;
– 3-punktowy system mocowania Isofix do montażu fotelików dla dzieci na trzech miejscach w drugim rzędzie foteli;
– bardziej elastyczne i wyżej umieszczone klamry pasów ułatwiające ich zapinanie na przednich i tylnych fotelach;
– zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w samym zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, i które zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu; profil fotela pozwala wtedy na lepsze przyleganie pleców do oparcia (o 60 mm), co przy zderzeniu zmniejsza ruch głowy względem klatki piersiowej.System Renault Protection trzeciej generacji
Jedyny w swoim rodzaju system na rynku, który uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. W Nowym Grand Scenicu obejmuje on:
– podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (który pozwala ograniczyć przesunięcie ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy);
– ogranicznik napięcia (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową);
– dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne (rozkładające się w odpowiednim stopniu i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia).
System gwarantuje w ten sposób optymalne zabezpieczenie przed tzw. nurkowaniem (wsunięciem miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa) powodującym liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.Również w przedniej części Nowego Grand Scenica wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w przypadku zderzenia. Zmieniono sztywność i grubość zderzaka (elementy amortyzujące na wysokości piszczeli i kolan). Maska i sąsiednie części nadwozia (błotniki, chowane wycieraczki, zawiasy pokrywy silnika, wykrój spodniego poszycia pokrywy silnika) zostały poddane szczególnym badaniom w zakresie zdolności pochłaniania energii.
- Samochody przyjazne dla środowiska spod znaku Renault eco²
Dzięki ograniczonej masie, dopracowanej aerodynamice i oszczędnym silnikom przystosowanym do zasilania biopaliwami, Nowe Renault Grand Scenic jest symbolem know-how Renault w zakresie ochrony środowiska.Nowe Renault Grand Scenic posiada wersje spełniające trzy kryteria przyznawania znaku Renault eco²:
– są one wyposażone w silniki emitujące mniej niż 140 g CO2/km lub przystosowane do zasilania biopaliwami;
– są produkowane w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001, czyli spełniającej normę ochrony środowiska dla zakładów przemysłowych;
– 95% ich masy nadaje się do powtórnego wykorzystania, zawierają również przynajmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.Program Renault eco² oznacza przejście Renault do kolejnego etapu zaangażowania w zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko przez cały okres życia samochodu.
Dzięki utrzymaniu masy na poprzednim poziomie, pomimo większych rozmiarów oraz optymalizacji aerodynamiki podwozia (spojlery przed kołami i aerodynamiczne osłony podwozia), Nowy Grand Scenic charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją CO2, bez uszczerbku dla przyjemności prowadzenia oraz osiągów. Oszczędności te sięgają – w zależności od wersji – od 2 do 15 g CO2/km w porównaniu do Grand Scenica II z podobnym wyposażeniem i silnikiem (np. w porównaniu do Grand Scenica w wersji 5-miejscowej z silnikiem 1.9 dCi 130), co daje od 0,2 do 0,5 l mniejsze zużycie paliwa na 100 km.
95% masy Nowego Grand Scenica nadaje się do powtórnego wykorzystania. Model ten zawiera blisko 14% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, czyli średnio 34 kg.
Nowy Grand Scenic posiada silniki przystosowane do zasilania biopaliwem, zarówno bioetanolem, jak i biodieslem (w zależności od kraju). Silnik benzynowy 1.6 16V 110 Bioetanol E85 jest silnikiem uniwersalnym, a więc może być zasilany zarówno biopaliwem, jak i benzyną. Wprowadzany do sprzedaży na wielu rynkach, będzie dostępny latem 2009 roku. Wersja LPG, pozwalająca na uzyskanie ulg podatkowych w niektórych krajach, będzie oferowana już pod koniec 2009 roku (w zależności od kraju).
7. PRODUKOWANY WE FRANCJI W ZAKŁADZIE IM. GEORGESA BESSE’A W DOUAI
Zakład im. Georgesa Besse’a w Douai, w północnej Francji, posiada certyfikat ISO 14001, podobnie jak wszystkie fabryki Grupy Renault i produkuje kompaktowe vany od 1996 roku, czyli od momentu pojawienia się na rynku pierwszego Scenica. Jakość produkcji nieustannie rośnie dzięki nakładom przeznaczanym na procesy kontroli oraz szkolenia załogi. W efekcie Scenic i Grand Scenic plasują się wśród trzech najlepszych modeli w swojej kategorii w niemieckich rankingach (źródło: ADAC, Niemiecki Automobilklub).Douai – trzynaście lat doświadczenia w produkcji kompaktowych vanów
W 1969 roku Skarb Państwa, który był wówczas jedynym właścicielem Renault, wybrał miasto Douai na siedzibę fabryki ze względu na kryzys, który dotknął ten region o silnych tradycjach robotniczych i przemysłowych. Wybudowany między 1970 a 1975 rokiem zakład Renault Douai produkował na początku Renault 5, którego seryjna produkcja rozpoczęła się w 1972 roku. W roku 1976 zakłady wyspecjalizowały się w produkcji Renault 14. Początek lat 80. okazał się spektakularnym sukcesem Renault 9, które zostało uznane za Samochód Roku 1982 oraz Renault 11.
W 1986 roku fabryka rozpoczęła produkcję Renault 21. Pojawienie się Renault 19 – pierwszego samochodu eksportowanego do Niemiec – w 1988 roku rozpoczęło okres stosowania przez koncern Renault polityki najwyższej jakości. W 1993 roku zakłady otrzymały imię Georgesa Besse’a dla upamiętnienia Prezesa Koncernu, zamordowanego w roku 1986. Trzy lata później fabryka rozpoczęła produkcję 5-drzwiowej wersji Megane I oraz Classic do czasu pojawienia się Scenica I, wybranego samochodem roku 1997, który odniósł bezprecedensowy sukces komercyjny. Sukces Scenica spowodował, że w latach 2000 i 2002 fabryka została w całości przestawiona na jego produkcję. Od momentu wprowadzenia do sprzedaży w 2003 roku Renault Scenic II i obecnie wprowadzanego Renault Grand Scenic zakłady w Douai posiadają ogromne doświadczenie w produkcji kompaktowych vanów. W latach 2007 i 2008, Scenic i Grand Scenic zostały uznane za jedne z najlepszych samochodów w tym segmencie w Europie pod względem jakości wykonania.Usprawniono procesy kontroli jakości w fabryce: ilość awarii powodujących unieruchomienie samochodu została trzykrotnie zmniejszona
Poziom jakości jest oceniany na wszystkich etapach produkcji:
1. samokontrola pracownika na swoim stanowisku pracy;
2. inspekcja kontrolera po montażu części związanych z bezpieczeństwem w danym zespole roboczym;
3. kontrola jakości pracy danego wydziału na wybranych egzemplarzach samochodów;
4. kontrola w systemie AVES (Alliance Vehicle Evaluation Standard) po zejściu z taśmy produkcyjnej.W celu pomiaru jakości w czasie rzeczywistym, zainstalowano trójkolorowe światła (czerwone, żółte, zielone) na wszystkich liniach montażowych. Również komunikaty informujące pracowników poszczególnych stanowisk o ewentualnych wadach wykrytych w czasie kontroli, które podawane są przez megafony, pozwalają na szybką reakcję.
Na liniach montażowych został wprowadzony nowy wskaźnik STR (Straight Through Ration) w celu pomiaru jakości na stanowisku pracy. Jego zadaniem jest zapewnienie wysokiej jakości produkcji, bądź korygowanie niedociągnięć na bieżąco w celu zmniejszenia kosztów i poprawy wydajności.W fabryce wdrożono kilkaset rozwiązań Poka Yoke służących zapobieganiu błędom w procesie produkcji. Ich celem jest eliminowanie pomyłek na etapie wykonywania danej operacji. Dzielą się one na trzy rodzaje:
1. Rozwiązania spełniające funkcję ostrzegawczą: ostrzegają przed ryzykiem lub pomagają w wyborze właściwego elementu. Typowy przykład: meble wyposażone są w system pomagający w wyborze części, gdy ich różnorodność utrudnia rozróżnienie. Umożliwiają one pracownikom wybór właściwego elementu dzięki sygnałom świetlnym. Stosuje się je w wydziale montażowym oraz przy montażu układu wydechowego.
2. Rozwiązania spełniające funkcję kontrolną: stosowane w trakcie procesu nie pozwalają na przejście do kolejnego etapu, jeśli poprzednia operacja nie została prawidłowo wykonana. Typowym przykładem jest wkrętarka, która kontroluje moment dokręcania i uwalnia przykręcany element tylko wtedy, gdy zostanie on przykręcony odpowiednim momentem.
3. Rozwiązania blokujące: blokują każdą operację montażu niekompletnych lub niepasujących elementów. Mogą to być prowadnice, łożyska oporowe lub detektory.Rozwiązania Poka Yoke znacząco wpływają na poprawę procesów i pozwalają zbliżyć się do celu zerowej ilości wad produkcyjnych.
Pracownicy zakładu wykazali dużą mobilizację, aby osiągnąć wyznaczone cele jakościowe (uplasowanie się Nowego Grand Scenica wśród trzech najlepszych modeli) już od samego początku produkcji.
W zakładzie przeprowadzono 28 tysięcy godzin szkoleń. Zakład w Douai posiada 15 stanowisk szkoleniowych przeznaczonych do doskonalenia zdolności manualnych dla wszystkich stanowisk produkcyjnych oraz logistycznych. Ich celem jest rozwój pracowników i podnoszenie poziomu ich kwalifikacji. Doskonalenie zdolności manualnych ma również wpływ na prawidłowe wykonywanie za pierwszym razem prostych czynności, jak, np. przykręcanie, uszczelnianie, czy porządkowanie elementów. Pracownicy mogą doskonalić te techniki, aby osiągnąć najwyższy poziom jakości, bezpieczeństwa i optymalizacji prowadzących do płynnego wykonywania czynności montażowych.
Dla wszystkich stanowisk pracy w fabryce opracowano w sumie ponad 1.000 opisów procesów operacyjnych w celu zbudowania podstaw do ścisłej normalizacji oraz ciągłego doskonalenia, zarówno pod względem jakości, jak i ergonomii.
Pracownicy zakładu w Douai oddelegowani do Palencji szybko przyswoili dobre praktyki opracowane przy okazji wprowadzania do sprzedaży Nowego Megane i Nowego Megane Coupe.
Co roku w Douai inwestuje się 2 miliony euro w celu poprawy ergonomii stanowisk pracy, skupiając się na ograniczeniu ilości czynności podnoszenia elementów oraz ograniczenia do minimum ilości kroków potrzebnych do przemieszczania się w obrębie stanowiska.
W związku z uruchomieniem produkcji Nowego Grand Scenica oraz Scenica w fabryce w Douai zainwestowano 250 milionów euro.
Wyznaczono osiem stref operacyjnych (strike zone) po bokach taśmy w celu ograniczenia do minimum ryzyka błędu i zapewnienia doskonałych wyników jakościowych już w momencie rozpoczęcia produkcji. Operacje takie jak dobór części, poprzednio wykonywane na liniach produkcyjnych, zostały przeniesione do innych sektorów, takich jak strefy pobrania (picking).Niektóre operacje wykonywane przez dostawców są realizowane na terenie zakładu, aby lepiej wykorzystać instalacje techniczne: w dziale montażowym dodano proces związany z montażem skrzydeł drzwi oraz stworzono nowe stanowiska do przygotowywania elementów w blacharni.
W blacharni zainstalowano 250 dodatkowych robotów oraz punkt kontroli geometrii nadwozia przy użyciu lasera, w celu podniesienia jakości, wytrzymałości oraz bezpieczeństwa biernego.Nowe Renault Grand Scenic (w Polsce w sprzedaży od 5 czerwca 2009 roku), jest trzecim modelem w ramach programu Nowego Megane, po wersji 5-drzwiowej oraz coupe – wprowadzonych do sprzedaży odpowiednio w listopadzie 2008 roku oraz w styczniu 2009 roku. Wraz z wprowadzeniem Nowego Renault Scenic i Nowego Renault Megane Grandtour, które pojawią się w czerwcu 2009 roku (w zależności od kraju), koncern Renault w ciągu niespełna roku odnowił niemal całkowicie swoją ofertę samochodów w największym europejskim segmencie, dzięki czemu będzie dysponował jedną z najmłodszych gam na rynku.
1 Laboratorium Badań nad Wypadkami, Biomechaniką i Zachowaniami Ludzkimi PSA Peugeot-Citroën i Renault (LAB).
Źródło: Renault Polska.
Najnowsze komentarze