Porównanie Peugeot 308 i DS 4 w końcu musiało pojawić się na łamach Francuskie.pl. Jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma najnowszymi kompaktami z Francji?
Grupa PSA (obecnie Stellantis) stopniowo odnawia gamę kompaktów. W ubiegłym roku zadebiutował nowy Citroën C4, natomiast rok 2021 przyniósł kolejne premiery w tym segmencie: Peugeot 308 III generacji i drugie wcielenie DS 4. Co ciekawe, na tym nie koniec nowości w klasie C. W planach na rok 2021 jest jeszcze nowy Opel Astra. Podczas gdy nowa C4-ka dzieli komponenty z modelami z segmentu B (Peugeot 208, DS 3 Crossback), podstawą do pozostałych trzech modeli jest ta sama płyta podłogowa EMP2. Poznaliśmy już pierwsze szczegóły dotyczące 308-ki i DS 4, dlatego nadszedł czas na porównanie.
Definicja premium
W ostatnich latach Peugeot chce zbliżyć się do segmentu premium i całkiem nieźle mu to wychodzi. Samochody są coraz bardziej atrakcyjne a jakość produktów coraz wyższa. Grupa PSA musi jednak pozostawić miejsce dla marki DS Automobiles, która jest pozycjonowana nad Peugeotem.
Dwóch nowych modeli PSA z pewnością nie pomylimy, nawet w ciemnej uliczce. Peugeot 308 ma długą maskę, mnóstwo przetłoczeń, sportową sylwetkę oraz drapieżne reflektory, które choć stosowane w gamie marki już od kilku lat, wciąż mogą się podobać. Charakteru dodaje duży grill, na którym widnieje nowe logo lwa.
Dla marki DS Automobiles również istotny jest efekt świetlny. DS 4 otrzymał duże zakrzywione LED-owe światła do jazdy dziennej, dla których inspiracją był koncepcyjny model DS Aero Sport Lounge. Sylwetkę zakończono krótko, niczym coupe i dodano wysuwane klamki, których nie znajdziemy u Peugeota. Model zawdzięcza swój imponujący wygląd także 20-calowym felgom. Właściciel 308 będzie musiał zadowolić się 18-tkami.
Mierzący 4,4 m długości DS 4 jest o 4 cm dłuższy od siostrzanego modelu. Większy jest również bagażnik DS-a, którego pojemność wynosi 430 litrów (412 litrów w 308).
Sportowe wnętrze Peugeot 308 i luksusy DS 4
Peugeot stawia na sportowy charakter wnętrza i własne podejście do ergonomii skupione wokół niewielkiej kierownicy i cyfrowych zegarów 3D, które widoczne są ponad wieńcem. W kabinie pojawił się nowy 10-calowy ekran systemu multimedialnego (ten sam w DS 4) oraz panel dotykowy i-Toggles, którego funkcje możemy konfigurować według własnego uznania. DS Automobiles proponuje 5-calowy ekran w podłokietniku umożliwiający sterowanie funkcjami bez podnoszenia prawej ręki oraz sterowanie gestem „DS Smart Touch”. Choć w kwestii jakości, trudno cokolwiek Peugeotowi zarzucić, DS 4 stawia na droższe i bardziej ekskluzywne materiały wykończeniowe takie jak: drewno, karbon i skóra Nappa. Kompozycja kabiny jest klasyczna, ale bardziej przejrzysta, co jest rezultatem wkomponowania nawiewów w deskę rozdzielczą.
Cyfrowe zegary DS 4 mają przekątną tylko 7 cali (10-cali i efekt 3D u Peugeota), ale DS Automobiles proponuje nowoczesny wyświetlacz Head-up, który z racji lokalizacji zegarów, Peugeotowi nie przysługuje. DS 4 otrzymał aktywne zawieszenie zintegrowane z kamerą oraz system noktowizyjny. Systemu o dziwo nie znajdziemy w 308 mimo iż jest obecny w innych modelach marki, na przykład w 3008 po face liftingu. Być może dołączy do modelu w późniejszym terminie. Oba kompakty oferują reflektory Matrix LED oraz system autonomicznej jazdy poziomu 2.
Gama silnikowa
Oferta silników wysokoprężnych powoli kurczy się w Grupie PSA. Nowe modele DS Automobiles i Peugeota będą miały w gamie tylko jeden silnik wysokoprężny BlueHDi 1.5 o mocy 130 KM. W rubryce z napędami benzynowymi zobaczymy w katalogu DS 4 silniki PureTech o mocy 130, 180 i 225 KM. Peugeot 308 musi zadowolić się słabszymi jednostkami o mocy 110 i 130 KM. Bardziej dynamiczne wersje zamówimy wyłącznie jako ładowalną hybrydę o mocy 180 lub 225 KM. 225-konna wersja plug-in będzie dostępna także w DS 4. Podczas gdy model spod znaku lwa oferuje zarówno 6-biegową manualną, jak i 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, siostrzany model będzie wyposażony wyłącznie w automat.
Rynkowy debiut
DS 4 zadebiutował wcześniej, na rynek trafiła już wersja premierowa, która kosztuje we Francji 47.100 euro (ok. 217 tys. zł). Sprzedaż Peugeot 308 rozpocznie się w drugiej połowie 2021 roku. Pojazdy choć technologicznie podobne, produkowane są w różnych częściach Europy. Montażem DS 4 zajmuje się zakład w Russelsheim a Peugeot 308 powstaje w fabryce w Miluzie we Francji.
Najnowsze komentarze