Pojazdy koncepcyjne odgrywają ważną rolę w marce spod znaku lwa. Są pokazem możliwości stylistów i prezentują przyszłość samochodów seryjnych. Poniżej możecie zobaczyć najpiękniejsze prototypy francuskiego producenta od Peugeot Quasar do e-Legend.
Pierwszy samochód koncepcyjny Peugeota został zaprezentowany w roku 1984. Inżynierowie i projektanci marki otrzymali możliwość stworzenia zupełnie nowego pojazdu bez żadnych ograniczeń. Rezultatem był model Quasar. Gérard Welter zaprojektował nadwozie na podstawie szkicu Erica Bertheta. Futurystyczne wnętrze zaprojektował Paul Bracq. W samochodzie zastosowano silnik legendarnego Peugeot 205 Turbo 16. Moc zwiększono do 600 KM.
Peugeot Quasar, Oxia i Proxima – kosmiczna trójca
Kolejny model koncepcyjny był ściśle powiązany ze światem sportów motorowych. Podczas Festiwalu prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii, Peugeot zaprezentował model Proxima napędzany silnikiem V6 o mocy 680 KM. Taka samą jednostkę wykorzystano w kolejnym kosmicznym koncepcie: Oxia z 1988 roku, który na włoskim torze testowym Pista di Nardò osiągnął prędkości 350 km/h.
W 2010 roku szef designu, Gilles Vidal zapoczątkował nową erę języka stylistycznego Peugeota dzięki koncepcji SR1. Dwa lata później marka zaprezentowała model Onyx, w którym wykorzystano elementy wykonane z miedzi. Samochód prezentował również nową lokalizację logo lwa na grillu. Kolejnymi pięknymi modelami koncepcyjnymi był Peugeot 308 R Hybrid i 508 Peugeot Sport Engineered. Ten ostatni jest pionierem nadchodzącego modelu seryjnego, podobnie jak to miało miejsce w przypadku RC Z Concept.
Tworzenie samochodu koncepcyjnego
Projektanci Peugeota szukają nowych trendów w takich dziedzinach, jak architektura, moda, sztuka czy mobilność. Rezultat znajduje odzwierciedlenie zarówno designie wnętrza, doborze kolorów, jak i materiałów. Po ustaleniu podstawowego pomysłu, projektanci przedstawiają swoje sugestie dotyczące nowego samochodu koncepcyjnego. Po długim procesie decyzyjnym zwycięska koncepcja powstaje w skali 1:1. Następnie poszczególne elementy są wytwarzane przez dział modelowania i produkcji. Jednym z największych wyzwań podczas budowy samochodu koncepcyjnego jest limit czasu. Prototyp bardzo często jest prezentowany na targach motoryzacyjnych dlatego musi zostać ukończony na czas.
Pojazdy koncepcyjne oferują również możliwość współpracy z innymi firmami i twórcami. Na przykład dla Peugeot Exalt specjalnie stworzono zapach a drewniane wykończenie dla e-Legend zaprojektowały warsztaty sztuki i rzemiosła Hervet. Model Instinct powstał we współpracy z firmą Samsung, podczas gdy firma Focal opracowała system nagłośnieniowy dla koncepcji Le Bistrot du Lion i Fractal.
Pojazdy koncepcyjne były pionierami w dziedzinie technologii i designu, które pojawiły się w późniejszych modelach seryjnych. Przykładem może być Peugeot Touareg. Niewielki prototyp o wyglądzie buggy został zaprezentowany w 1996 roku. Posiadał silnik elektryczny oraz akumulatory, które umożliwiały cztery godziny pracy. Mały silnik spalinowy działał jako generator zwiększenia zasięgu.
Samochód koncepcyjny a seryjny
Peugeot Moonster i Peugeot 4002: Pomysły na te dwa prototypy powstały w wyniku międzynarodowych konkursów projektowych w 2000 i 2002 roku. Ze zwycięskich projektów Peugeot zbudował prawdziwe pojazdy.
Peugeot Sesame otrzymał zwiększony prześwit i elektrycznie przesuwane drzwi ułatwiające wejście do wnętrza. Pojazd stał się podstawą do opracowania modelu 1007.
Peugeot EX1: W 200. rocznicę powstania marki, elektryczny EX1 pobił trzy światowe rekordy przyspieszenia, m.in. na legendarnym torze wyścigowym Montlhery we Francji.
W 2010 roku Peugeot SR1 wprowadził nowe DNA designu marki spod znaku lwa. Prototyp był inspiracją dla elementów Peugeot 208 pierwszej generacji. SR1 był również pierwszym modelem, w którym zastosowano i-Cockpit.
Nadwozie pojazdu koncepcyjnego Onyx zostało wykonane z włókna węglowego i czystej miedzi. Zostało celowo utrzymane w stanie surowym. Wnętrze składa się z innowacyjnego i ekologicznego materiału o nazwie „Newspaper Wood“, które wykonano z gazet. Napęd pochodzi od silnika V8 HDi Hybrid4 o mocy 600 KM (+80 KM napędu elektrycznego), opracowanego przez Peugeot Sport dla modelu 908.
Sylwetkę i deskę rozdzielczą modelu Exalt można znaleźć w nowym 508. W wersji First Edition modelu kombi marka spod znaku lwa zastosowała drewnianą podłogę bagażnika z koncepcji Exalt. Pokrycie siedzeń było inspiracją dla tapicerki 3008.
To nie koniec inspiracji. Deskę rozdzielczą konceptu Quartz wykorzystano w Peugeot 3008 a zegary 3D są teraz oferowane w 208, podobnie jak jego charakterystyczna osłona chłodnicy. Sylwetka Peugeot Instinct miała wpływ na linię nadwozia nowego 508 SW.
Peugeot e-Legend jest wizją lwa przyszłości, która zapewnia, unikalny design i przyjemność autonomicznej jazdy. Logo prototypu ma zostać przekazane nowemu 308.
Najnowsze komentarze