Potwierdzają się przewidywania z ubiegłorocznej jesieni – Grupa Renault postanowiła nie przedstawiać oferty publicznej na akcje Ampere, jej firmy stworzonej w celu rozwoju samochodów elektrycznych oraz oprogramowania.
Grupa Renault stworzyła firmę Ampere, jedynego europejskiego gracza zajmującego się wyłącznie pojazdami elektrycznymi i oprogramowaniem, mając jeden cel: demokratyzować pojazdy elektryczne w Europie szybciej niż konkurenci. Od samego początku strategiczne podejście Grupy Renault polegało na budowaniu Ampere jako odrębnej firmy z zespołem dedykowanym do rozwoju pojazdów elektrycznych i oprogramowania, aby zapewnić wyższą konkurencyjność, elastyczność i innowacyjność. Od 1. listopada 2023 roku Ampere funkcjonuje jako autonomiczna firma, a Grupa na co dzień mierzy korzyści operacyjne i przemysłowe tej organizacji.
W 2022 roku Grupa Renault ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej tego podmiotu. Najnowszy kalendarz dotyczył I półrocza 2024 roku, w zależności od warunków rynkowych. Grupa Renault uważa, że obecne warunki na rynku akcji nie są spełnione, aby optymalnie przeprowadzić proces pierwszej oferty publicznej w najlepszym interesie Grupy Renault, jej akcjonariuszy i Ampere.
Jak wcześniej ogłoszono, plan strategiczny Grupy Renault, Renaulution, jest samofinansujący, a wyniki opublikowane za 2023 rok potwierdzają zdolność Grupy do generowania trwałych przepływów pieniężnych w celu finansowania swojej przyszłości (w tym rozwoju Ampere). W ciągu ostatnich półroczy Grupa Renault znacznie poprawiła swoje wyniki, osiągając poziomy powyżej początkowych oczekiwań. Zapewnia to Grupie większą elastyczność i pełną swobodę działania, jakiej potrzebuje.
Dlatego też, biorąc pod uwagę zarówno obecną sytuację na rynku akcji, jak i większe generowanie środków pieniężnych, Grupa Renault podjęła decyzję o anulowaniu skierowania oferty publicznej w zakresie Ampere.
Cały zespół Ampere jest w pełni zaangażowany w realizację swojej strategii i budowanie swoich osiągnięć. Główny nacisk położony jest na:
– opracowany już jasny plan działania mający na celu drastyczne obniżenie kosztów pojazdów elektrycznych o 40% w ciągu jednej generacji (umożliwiający stopniową poprawę pozycjonowania cenowego pojazdów);
– solidny plan technologiczny pozwalający wyróżnić się za pomocą oprogramowania i rozwiązań AI (OpenR Link, Reno Avatar, Software-Defined-Vehicle…);
– najważniejsze nadchodzące premiery obejmujące Scenic’a, Renault 5, Renault 4, Twingo i 2 dodatkowe samochody;
– rozwój najbardziej kompaktowego i wydajnego ekosystemu pojazdów elektrycznych w Europie, w który już zainwestowano.
Grupa Renault będzie w dalszym ciągu finansować rozwój Ampere do momentu osiągnięcia przez Ampere progu rentowności w 2025 roku. Wszystkie cele ogłoszone podczas Ampere Capital Markets Day zostały potwierdzone. Ponadto decyzja ta nie ma wpływu na wytyczne finansowe Grupy Renault i jej strategię alokacji kapitału.
Sprawdź ofertę na samochody Renault dostępne w Polsce
„Jestem niezwykle dumny z naszych zespołów, które w niecałe 2 lata stworzyły najlepszą odpowiedź na rywalizację czołowych światowych graczy z Ampere. Zakładając działalność w 100% skupioną na pojazdach elektrycznych i oprogramowaniu, w rekordowym czasie zbudowaliśmy sprawną i konkurencyjną jednostkę. Mamy nastawienie start-upowe, które pozwala nam stale wprowadzać innowacje. To właśnie sprawi, że Ampere odniesie sukces w tym nowym, wymagającym środowisku. Dzisiaj podjęliśmy pragmatyczną decyzję. Wszyscy koncentrujemy się na realizacji naszej strategii i budowaniu naszych osiągnięć, aby tworzyć wartość dla wszystkich naszych interesariuszy” – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault i dyrektor generalny Ampere.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Mobilize / Grupa Renault
Najnowsze komentarze