Niewiele akcentów w jakikolwiek sposób związanych z motoryzacją francuską znajdziemy na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. To zdjęcia Opla Astry (opel należy do PSA, a Astra bazuje na rozwiązaniach francuskiego koncernu) oraz Maserati GranTurismo produkowane przez koncern Stellantis, to wszystko, na co możemy liczyć.
AUTO ŚWIAT nr 40 (1349) z 10.X.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 6,65 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: DS Automobiles, Peugeot, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: DS 7, 508, Duster, Astra
Na początek jednak Alfa Romeo (także marka współtworząca koncern Stellantis) i model Tonale z silnikiem wysokoprężnym pod maską. Opisał go na stronie 7. Redaktor Borkowski. Silnik ma 130 KM i generuje 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ta moc kogoś przeraża? Niesłusznie, bo dieslem nie jeździ się „na mocy”, tylko właśnie na momencie. A tu Alfa Romeo (i Stellantis) mają sporo do zaoferowania – okazuje się, że choć w suchych danych diesle oferuje mniejszą dynamikę od bazowego benzyniaka o tej samej mocy, to jednak jeździ się nim przyjemniej, a podobna skrzynia (dwusprzęgłowa) ma jedno przełożenie mniej i to też wpływa na wrażenia z jazdy. Ostateczna nota dla tej wersji – 4,5 na 5 możliwych do zdobycia gwiazdek.
Kolejne auto marki wchodzącej w skład Stellantis pojawia się na stronach 8-9. To Maserati GranTurismo – jak zwykle piękne, jak zwykle dynamiczne, a do tego po raz pierwszy w historii modeluu – elektryczne. Ale nie tylko, jest też odmiana z silnikiem V6 generującym 490 KM albo – w wyższej wersji – 550 KM. Z kolei odmiana elektryczna Folgore poprzez trzy silniki dostarcza ok. 760 KM. Z ładowarki będzie w stanie przyjąć nawet 270 kW, a akumulatory mieszczą 92,5 kWh. Pierwsza setka w tej wersji – po 2,7 sekundy. Wyraźnie lepiej od odmian spalinowych.
Tylko 3,5 gwiazdki otrzymał DS 7 opisany na stronie 14. Poliftingowa wersja nazywana wcześniej DS 7 Crossback teraz może mieć nawet 360 KM pod maską – jeśli klient zamówi wersję napędową analogiczną do Peugeota 508 PSE i DS 9 E-Tense 360 4×4. AUTO ŚWIAT pisze, że ta odmiana jest obniżona o 15 mm względem standardu, a seryjnie jeździ na 21-calowych kołach i straciła mnóstwo komfortu. A wydawało mi się, że oni tam zawsze krytykują wszystko, co miękkie i chwalą sportowe cechy jazdy, nawet tam, gdzie nie chcieli tego konstruktorzy…
Stwierdzono, że uzyskana w topowej wersji DS 7 efektywność kompletnie nie współgra z flegmatycznym układem kierowniczym, a w ostro pokonywanych zakrętach pojawia się podsterowność. Ta wersja potrafi na samym prądzie rozpędzić DS 7 nawet do 190 km/h. Pochwalono wykończenie i jakość detali, a także system multimedialny, a skrytykowano wycofanie wszystkich jednostek spalinowych poza 130-konnym dieslem. Reszta to hybrydy. Auto ma niewielką pojemność baku.
Na stronie 16. AUTO ŚWIAT zaznaczył, że elektryczna wersja Nissana Townstara kosztuje w Polsce co najmniej 139.900 zł.
Kolejna strona przynosi podsumowanie rejestracji nowych aut w Polsce po trzech kwartałach br. Na ósmym miejscu Dacia, na piątym Duster.
Porównanie Opla Astry z Volkswagenem Golfem przygotowane przez niemiecki „Auto Bild” zamieszczono na stronach 18-23. AUTO ŚWIAT pokazuje wersje 130-konne z automatami. W teście wyszło im, że Golf jest wyraźnie mniej paliwożerny, a do tego kosztuje w Polsce o niemal 5.000 zł więcej (bez opcji), choć ma jeden cylinder mniej. Opel hamuje na krótszym dystansie na zimnych hamulcach, ale po rozgrzaniu o metr wydłuża drogę hamowania. Golf ją minimalnie skraca. OK, to możliwe, ale lata analiz motogazetkowych testów sprawiają, że robię się lekko podejrzliwy…
Wyraźnie dłuższa (o 9 cm) Astra oferuje też podobną ilość miejsca w środku, jedynie nad głowami jest go odrobinę mniej, ale Opel jest wyraźnie niższy. Tradycyjnie już dużo węższe nadwozie Volkswagena oferuje jakimś cudem więcej przestrzeni na szerokość we wnętrzu. Nie wiem, jak oni to mierzą… Opel za to bezapelacyjnie ma większy bagażnik i większą ładowność. Wyposażenie Opla jest lepsze, więc po doliczeniu opcji Volkswagen okazuje się o ponad 12.500 zł droższy.
Sprawdź aktualne ceny Opla Astry w Polsce
Mimo to Golf wygrywa. Nieznacznie, bo ledwie trzema punktami, ale wygrywa.
Peugeota 508 I generacji, oczywiście z rynku wtórnego, prześwietlono na stronach 51-53. AUTO ŚWIAT znalazł dwa ogłoszenia, jedno dotyczące samochodu napędzanego silnikiem 1.6 THP, a drugie 2.2 HDi. Okazało się, że ten pierwszy był w lepszym stanie, a i silnik sprawował się dobrze. Diesel był trochę złachany na skutek użytkowania, być może kogoś, kto niezbyt dbał o wygląd auta.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze