ETAP 10 | SALTA > BELÉN
Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret dojechali do mety dziesiątego etapu Rajdu Dakar z najlepszym czasem i dzięki tej wygranej awansowali na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Dokonali tego pomimo niekorzystnej, pierwszej pozycji startowej, na bardzo trudnej nawigacyjnie i technicznie trasie. Jako, że Carlos Sainz i Lucas Cruz pozostają liderami rajdu, na czele Rajdu Dakar 2018 znowu znajdują się dwa samochody PEUGEOT 3008DKR Maxi.
Na starcie 10. etapu Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret mieli 7 min. i 5 sek. straty do załogi zajmującej drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Zwycięzcom ubiegłorocznej edycji Rajdu Dakar nie przeszkodził fakt, że na trasę tego ciężkiego etapu wystartowali jako pierwsi. Od początku nawiązali niezwykle zacięty pojedynek ze swoimi bezpośrednimi konkurentami. Na pierwszym punkcie pomiarowym etapu dwie załogi walczące o drugie miejsce w tabeli rajdu uzyskały identyczny czas. Jednak to zawodnicy jadący PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 300 utrzymali wysokie tempo aż do mety, skuteczniej pokonali ekstremalne trudności trasy i odnieśli swoje trzecie zwycięstwo etapowe w tej edycji Rajdu Dakar. Wynik ten sprawia, że Peterhansel i Cottret awansują na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, a do prowadzącej załogi Sainz/Cruz tracą 50 min. i 35 sek.
Liderzy rajdu Carlos Sainz i Lucas Cruz zdecydowali się na ostrożną jazdę. W etapie obfitującym w trudności w zakresie nawigacji i techniki prowadzenia (liczne przejazdy przez skaliste koryta potoków) Hiszpanie postawili na minimalizowanie ryzyka. Dopiero w drugiej części trasy zwiększyli tempo i w efekcie zaliczyli doskonały trzeci czas dnia.
Załoga Cyril Despres / David Castera wykonała podjęte przez siebie zadanie eskortowania duetu Sainz/Cruz, towarzysząc liderom w pierwszej partii trasy odcinka specjalnego. Rola aniołów stróżów nie przeszkodziła Francuzom w uplasowaniu trzeciego PEUGEOT 3008DKR Maxi na siódmym miejscu we wtorkowym etapie.
KLASYFIKACJA 10. ETAPU:
1. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 4 godz. 43 min. 46 sek.
2. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +8 min. 46 sek.
3. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, +13 min. 7 sek.
4. Khalid Al Qassimi (ARE) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +19 min. 11 sek.
5. Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +22 min. 22 sek.
6. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +23 min. 42 sek.
7. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +24 min. 30 sek.
8. Orlando Terranova (ARG) / Bernardo Graue (ARG), Mini 4WD, +26 min. 59 sek.
9. Mikko Hirvonen (FIN) / Andreas Schulz (DEU), Mini 2WD, +27 min. 41 sek.
10. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +29 min. 16 sek.
KLASYFIKACJA PO 10. ETAPIE:
1. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, 32 godz. 10 min. 53 sek.
2. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +50 min. 35 sek.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 12 min. 46 sek.
4. Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 22 min. 15 sek.
5. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +1 godz. 22 min. 48 sek.
6. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +2 godz. 29 min. 11 sek.
7. Khalid Al Qassimi (ARE) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +2 godz. 51 min. 46 sek.
…
31. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +44 godz. 47 min. 28 sek.
POWIEDZIELI
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300). Zwycięstwo
w 10. etapie, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej
„To był wyjątkowo podstępny etap. Dna potoków roiły się od głazów. Podczas przedzierania się przez zarośla świeciły nam wszystkie kontrolki pracy amortyzatorów. Kolejne pułapki wiązały się z nawigacją. Na szczęście nie popełniliśmy żadnego większego błędu, co najwyżej do niektórych punktów kontrolnych docieraliśmy z lekkim nadłożeniem drogi zamiast po prostej. Wiedząc, że jedziemy jako pierwsi, starałem się utrzymywać maksymalną prędkość możliwą w tych warunkach. Skoro moją ambicją jest zwycięstwo, to nie mamy wiele do stracenia, dlatego jedziemy teraz w trybie zdecydowanie ofensywnym. Jedziemy naprawdę na sto procent możliwości”.
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303). 3. miejsce w 10. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Za nami bardzo ciężki dzień. Na całej długości etapu nawigacja była bardzo trudna. W niektórych miejscach trasa była ledwie przejezdna, bardzo wąska, do tego liczne potoki do pokonania w bród… w sumie, na całej trasie pełno pułapek. Myślę, że był to jeden z najtrudniejszych etapów, jakie kiedykolwiek widziałem w Rajdzie Dakar. W pierwszej partii odcinka zachowywałem dużą ostrożność, w drugiej przeszedłem do umiarkowanego ataku”.
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308). 7. miejsce w 8. etapie,
31. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Rajdy terenowe są właściwie sportem rozgrywanym indywidualnie, w którym załoga pokonuje trasę samodzielnie, walcząc o swój czas. My jednak trochę to zmieniamy i robimy coś w rodzaju przejazdu drużynowego siłami zespołu PEUGEOT. Wystartowaliśmy jako drudzy. Nasza strategia polegała na tym, by już na początku etapu przepuścić Carlosa i Lucasa. Następnie staraliśmy się jechać za nimi w zasięgu widoczności, by w razie potrzeby móc szybko przyjść im z pomocą. Na niektórych fragmentach drogi utrzymanie się za nimi z różnicą około 40 sekund było trudne lub nawet niemożliwe. W tych partiach trasy mieliśmy po prostu nadzieję, że nasi koledzy nie będą nas potrzebowali akurat tam. Rajd Dakar to olbrzymia praca zespołowa i dotyczy to wszystkich członków zespołu PEUGEOT Total. Przed sobą mamy jeszcze cztery dni, w które chcemy razem z Davidem wykonać nasze zadanie prawidłowo i do samego końca. Skoro musieliśmy zmienić nasze ambicje na ten Rajd Dakar, teraz zależy nam na wypełnieniu roli idealnych partnerów zespołowych”.
CZY WIECIE, ŻE…
Po udanym roku 2016, który zaznaczył się wzrostem sprzedaży o 20,80 proc., dynamika Grupy PSA na argentyńskim rynku potwierdzała się także w 2017 r. Grupa zanotowała wzrost o 21 proc.w stosunku do analogicznego okresu 2016 r. i przekroczyła próg 100.000 pojazdów sprzedanych w ciągu 11 pierwszych miesięcy ubiegłego roku.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 11. (środa 17 stycznia): BELÉN > CHILECITO, 746 km, w tym odcinek specjalny o długości 280 km
O kolejności startowej do etapu 11. decydują czasy zaliczone w dniu poprzednim. Dziesięć samochodów, które okazały się najszybsze w etapie 10., jak również dziesięć motocykli i pięć ciężarówek wyruszy w środę na trasę w kolejności według zaliczonych czasów – bez względu na reprezentowaną kategorię. W ten sposób, z przemieszaniem różnych pojazdów, zawodnicy zaatakują odcinek specjalny „Super Fiambala”, jeden z najbardziej osławionych w dziejach nowoczesnego Rajdu Dakar. Jego trasa wytyczona jest na piaszczystych terenach uznawanych za najtrudniejsze do jazdy w całej Argentynie. Podłoże piaskowe jest tam mniej sypkie, bardziej ubite niż na wcześniejszych odcinkach, natomiast dodatkową przeszkodą będą bardzo wysokie temperatury.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze