Szukając samochodu klasy średniej z drugiej ręki z bardzo ograniczonym budżetem, część z nas zastanawia się nad modelami spod znaku lwa, słynącymi z pewnego prowadzenia, komfortu i przestronnych wnętrz. Po produkowanej przez dziesiątki lat, w różnych zakątkach świata 405-ce przyszła era Peugeot 406 – przez lata ulubieńca taksówkarzy. Dziś dokładając kilka tysięcy złotych kupimy już jego następcę, Peugeot 407. Pytanie tylko czy nowocześniejszy model faktycznie jest lepszy?
Peugeot 406 w Europie dostępny był od 1995 aż do 2004 roku, obok dystyngowanego sedana i przepastnego kombi z bagażnikiem o pojemności 526 litrów – serwowano także chwytające za serce coupe. Dwudrzwiowy wariant zaprojektowała włoska Pininfarina, tworząc wszystkie panele nadwozia od podstaw. Jeśli trafimy na bezwypadkowy egzemplarz – najnowsze mają przecież już 20 lat – możemy być pewni braku problemów z korozją. Swego czasu 407 cieszył się ogromną popularnością, stąd doskonała znajomość jego budowy przez mechaników i wciąż dobre zaplecze wszelkich części zamiennych.
Peugeot 508 SW GT plug-in hybryd. Hybrydowe kombi w praktyce – opinia właściciela
Peugeot 406- wybitny komfort jazdy
W odróżnieniu od poprzednika – 405 – dysponował większą przestrzenią dla pasażerów. Poza wersją coupe, cztery dorosłe osoby dostają zupełnie wystarczającą przestrzeń także do dalszych eskapad. Zastosowane materiały wykończeniowe oczywiście zdradzają słuszny wiek konstrukcji i rodowód lat 90-tych. Niemniej jednak tekstylne pokrycia siedzeń są wciąż miękkie i bardzo trwałe, zaś tworzywa dobrze spasowane i z rzadka trzeszczą na nierównościach. Biorąc pod uwagę cenę 5-8 tysięcy złotych dostajemy wręcz wybitny komfort jazdy, pod warunkiem że układ jezdny nie jest skrajnie zaniedbany.
O kontakt z nawierzchnią dbają kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu – różnica w zachowaniu na drodze względem poprzednika jest kolosalna. To właśnie zawieszenie i zestrojenie spowodowało ogromną popularność modelu wśród taksówkarzy. W kwestii wyposażenia dodatkowego śmiało możemy liczyć na automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, skórzaną tapicerkę, ABS czy kontrolę trakcji i fabryczne radio nawet z CD.
Jaki silnik wybrać?
Biorąc pod uwagę wiek, szukając używanego Peugeot 406 skupmy się na silnikach benzynowych. Zakup nawet pozornie zadbanego diesla w dłuższej perspektywie ma nikły sens – seria błahych napraw eksploatacyjnych z łatwością dwukrotnie przekroczy wartość samochodu.
Pośród silników benzynowych mamy do wyboru plejadę popularnych wolnossących jednostek: 1.6 8V 90 KM, 1.8 8V 90 KM, 1.8 16V 110-116 KM, 2.0 16V 132-135 KM i 2.2 16V 160 KM. Wszystkie korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa i rozrządu z paskiem w roli głównej – ceny części zamiennych są niskie. Jednostki 2.0 Turbo 150 KM i flagowy 3.0 V6 194-207 KM zostawmy dla entuzjastów modelu. W cenie chińskiego skutera kupimy faktycznie warto polecenia pojazd.
Używany Peugeot 508 I – wady, bolączki i problemy po dłuższej eksploatacji. Jak to wygląda?
Peugeot 407 zamiast 406-tki?
Z drugiej jednak strony do dna cenowego systematycznie zbliża się jego następca – Peugeot 407. 407 który miał szokować nowoczesnością, designem w praktyce rozczarowuje kierowców ceniących cechy takie jak funkcjonalność i niskie koszty obsługi. Model produkowano od 2004 do 2011 roku, ponownie w trzech wariantach. Oferowano sedana, kombi i przepiękne coupe – tym razem zaprojektowane przez rodzimych stylistów Peugeota.
Każda wersja wyróżnia się pokaźnych gabarytów grillem i nieproporcjonalnie długim przednim zwisem, który jest przyczyną wielu problemów w codziennym życiu. Wystający przedni zderzak w połączeniu z niskim prześwitem jest gwarancją problemów w mieście. Niezwykle łatwo o uszkodzenie samego zderzaka, jego zerwanie, połamanie osłon pod silnikiem – nawet pokonując progi zwalniające czy wjeżdżając do garaży podziemnych.
Kolejnym znamiennym aspektem jest wyraźnie gorszy poziom ochrony antykorozyjnej – w egzemplarzach eksploatowanych lata w naszym klimacie rdza staje się bardzo poważnym problemem. Egzemplarze importowane z południa Europy w tej materii są oczywiście perfekcyjne.
Praktyczny aspekt 407
Pozostańmy przy funkcjonalności, będącej kluczowym kryterium dla rzeszy kierowców. Warunki podróżowania na przednich fotelach są doskonałe. Fotele są obszerne, sztywne acz komfortowe i dobrze trzymają ciało z szybko pokonywanych zakrętach. Trwałość tapicerki i tworzyw należy ocenić co najmniej pozytywnie, plastiki są miękkie i należycie spasowane.
Używany Peugeot 407 2.0 16V i osiem lat na taxi. Następny też będzie 407 lub 508
Przejdźmy jednak do kolejnego punktu rozczarowań – tylnej kanapy. O ile w Peugeot 406 tylna kanapa zapewniała komfortowe warunki dla wysokich osób, o tyle w 407 jest zwyczajnie ciasno. Za wyższym kierowcą miejsca na nogi praktycznie nie pozostaje, w sedanie dodatkowo przestrzeń na głowę jest bardzo ograniczona. Kombi – SW – pod względem miejsca na głowę jest tylko symbolicznie lepszy, natomiast pojemnością bagażnika przegrywa z większością modeli kompaktowych. W segmencie D Peugeot 407 zapewnia najgorsze warunki podróżowania.
Nowszy model oczywiście nadrabia poziomem wyposażenia, bowiem znalezienie egzemplarza w dobrym stanie z kompletnym wyposażeniem jest znacząco prostsze. Z łatwością znajdziemy Peugeot 407 z dwustrefową klimatyzacją, tempomatem, skórzaną tapicerką, rozbudowanymi systemami bezpieczeństwa, automatyczną przekładnią i dopracowanym nagłośnieniem. Z punktu widzenia kierowcy francuski średniak cieszy, zwłaszcza na krętych odcinkach dróg.
Układ jezdny zarówno z przodu, jak i z tyłu stawia na zestaw wielowahaczowy, który serwuje udane połączenie komfortu i zadziorności. I to właśnie sprawność zawieszenia jest problemem większości egzemplarzy, gros użytkowników radykalnie oszczędza pomijając oczywiste oznaki zużycia. Niestety, same części zamienne do reanimacji zawieszenia to wydatek przynajmniej 1500 złotych, do czego musimy doliczyć honorarium serwisu – co w leciwym samochodzie o małej wartości stanowi istotny wydatek.
Silnik benzynowy – sprawdzony wybór
Warunkowo możemy rozważyć zakup diesla 2.0 HDI 136-163 KM, jest dobrym kompromisem między dynamiką i wstrzemięźliwością. Trzeba jednak wnikliwie zweryfikować jego aktualną kondycję, bowiem eksploatacyjna wymiana zużytych wtryskiwaczy, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego może mocno nadwyrężyć budżet. Niższe koszty utrzymania zapewnią silniki benzynowe, doskonale nam znane. Wybierać możemy między 1.8 16V 125 KM, 2.0 16V 140 KM i 2.2 16V 163 KM – są to te same jednostki sprawdzone w Peugeot 406.
Pomijając niższe walory praktyczne Peugeot 407, jest modelem bardziej wymagającym – droższym w bieżącej eksploatacji. Skomplikowane zawieszenie lata temu było jego ogromnym atutem, dziś najczęściej zaniedbane wymaga sporych nakładów tuż po zakupie.
Nowy Peugoet 5008 – ile kosztuje na polskim rynku?
Najnowsze komentarze