Z inicjatywy miasta Bordeaux oraz partnera technicznego, firmy Peugeot, między 28. listopada 2011, a 20. stycznia 2012 obywatele miasta Bordeaux zostali zaproszeni do zaprojektowania „idealnego roweru miejskiego”. W ubiegły piątek, 10. lutego 2012, doszło do prezentacji pomysłu Philippe’a Starcka, który – wraz z burmistrzem miasta, Alainem Juppe – pokazał wizualizację tego jednośladu.
Bordeaux podejmuje liczne inicjatywy na rzecz ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta, ale rozumiejąc potrzeby mobilne ludności proponuje szereg alternatywnych rozwiązań. Wśród nich są nowe linie tramwajowe wytyczane tam, gdzie ogranicza się ruch samochodowy, budowa ścieżek rowerowych i miejsc przyjaznych dla cyklistów, bowiem już przeszło 10% mieszkańców tego miasta porusza się rowerami! W efekcie to blisko dwustupięćdziesięciotysięczne miasto jest jedną ze światowych stolic rowerowych.
Teraz Bordeaux, siłami niezmordowanego w kwestiach cyklistyki burmistrza Alaina Juppe, znowu proponuje coś dla rowerzystów. Od kilku lat ten włodarz miasta promuje jazdę na rowerze, w czym pomóc może kolejny projekt. Jednoślad opracowany przez Philippe’a Starcka, dostosowany do seryjnej produkcji przez Peugeota, najprawdopodobniej zastąpi dotychczas stosowane w Bordeaux rowery przeznaczone do krótkoterminowego wynajmu. W wielu bowiem miastach Europy Zachodniej można na ulicy wynająć rower, przejechać tam, gdzie się potrzebuje, i odstawić go do specjalnego stojaka. Mnóstwo takich jednośladów jeździ np. po Frankfurcie nad Menem, mieście najważniejszych chyba targów motoryzacyjnych na Starym Kontynencie!
Bordeaux również ma tego typu propozycje dla mieszkańców i turystów. Być może jednak miejski park rowerowy zostanie wkrótce odświeżony, a szanse na to ma propozycja Philippe’a Starcka, którego projekt najbardziej spodobał się organizatorom konkursu.
Sam projektant tak mówi o swoim pomyśle: „To jest odpowiedź na zróżnicowane potrzeby mieszkańców naszego miasta. Specyfika Bordeaux kazała mi poszukać takiego rozwiązania, które będzie inteligentne, konstruktywne i zapewni wiele różnorodnych potrzeb. Sądzę, że mój projekt będzie dobrze współgrał z miejscami przeznaczonymi dla pieszych, wyłączonymi z ruchu kołowego”.
„Bordeaux jest miastem, w którym rower – we wszystkich jego formach – odgrywa coraz większą rolę. Wszyscy działamy dziś na rzecz rozwoju rozwiązań dla cyklistów. Zarówno projektanci, jak i przemysł, że o użytkownikach nawet nie wspomnę – jestem tym zachwycony! Musimy bowiem myśleć o przyszłości tego typu rozwiązań z uwagi na dbałość o środowisko naturalne i własną przyszłość. Ten rower wydaje się być znakomitym przyczynkiem do osiągnięcia tego celu” – dodał Alain Juppe.
„Cieszymy się, że jesteśmy związani z projektem zainicjowanym przez burmistrza Juppe” – powiedziała Sandrine Bouvier reprezentująca Peugeota. – „Ciągła innowacyjność w zakresie transportu miejskiego i mobilności w ogóle jest dla nas bardzo ważna, szczególnie od roku 2009, gdy we wrześniu rozpoczęliśmy pierwsze wdrożenia Mu by Peugeot. Jesteśmy gotowi wyprodukować dla miasta Bordeaux rowery według projektu biura projektowego Philippe’a Starcka”.
KG
zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze