Zaprezentowany w 1904 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Peugeot Type 69 zwany Bébé wprowadził koncepcję samochodu ekonomicznego i jako pierwszy nosił logo francuskiej marki na osłonie chłodnicy.
120 lat temu, na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1904 roku, po raz pierwszy pojawił się Peugeot Type 69, pierwszy prawdziwy samochód, który wprowadził koncepcję automobilu popularnego, choć w rzeczywistości koszty budowy i ostateczna cena katalogowa były wysokie i w żaden sposób nie są porównywalne z obecnymi cenami małych samochodów odniesionymi do dochodów dzisiejszych Europejczyków. Była to jednak zdecydowanie tańsza propozycja w porównaniu do ówczesnych automobili.
Poznaj nieznane, niszowe, zapomniane automobilowe marki francuskie
Wkrótce nazwany „Bébé” ze względu na małe wymiary zewnętrzne (długość 2.700 mm, szerokość 1.400 mm), Peugeot Type 69 był dostępny w jednym, 2-miejscowym nadwoziu z otwartym dachem, z raczej kwadratowymi liniami i reflektorami bardzo wysuniętymi do tyłu, praktycznie na wysokości osi.
Automobil miał też małą demontowalną szybę przednią. Oczywiście silnik też był mały, pionowy, chłodzony wodą, jednocylindrowy typu AG, umieszczony z przodu. Miał pojemność skokową 652 cm³ i moc 7 KM, która jednak była w stanie rozpędzić Bébé do maksymalnej prędkości 44 km/h, co było wówczas całkiem dobrym wynikiem. Skrzynia biegów była typu kardana z 3 biegami do przodu i jednym biegiem wstecznym. Były trzy hamulce, dwa nożna uruchamiane pedałem i jeden sterowany dźwignią ręczną. Układ kierowniczy był zębatkowy.
Peugeot Type 69 Bébé był także pierwszym modelem marki, w którym po raz pierwszy zastosowano napis Peugeot na osłonie chłodnicy, aby lepiej wyróżnić samochody produkowane przez małą firmę sygnowaną lwem, kierowaną przez Roberta, Pierre’a i Julesa Peugeot, siostrzeńców Armanda, który po okresie produkcji rowerów, motocykli i narzędzi zajął się także automobilami.
W tym kontekście warto podkreślić, że w tamtym czasie przydomek Bébé nadano także 6-konnemu modelowi Type BP1, zaprezentowanemu na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 1912 roku, będącym efektem współpracy technicznej zainicjowanej przez Peugeota z Ettore Bugattim.
Chociaż był skierowany do tej samej grupy odbiorców, był to zupełnie inny samochód niż Type 69. Miał nowoczesne, dwumiejscowe, otwarte nadwozie z pojedynczymi drzwiami po lewej stronie dla kierowcy i pasażera oraz rzędowym silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 855 cm³. Silnik generował 10 KM i współpracował z 2-biegową skrzynią biegów (3-biegową w wersji B3P1). Tyoe BP1 osiągał maksymalną prędkość 60 km/h. Proponowany na rynku francuskim za cenę zaledwie 4.000 franków w porównaniu do 4.600 franków bezpośredniego konkurenta, miał potencjał, aby odnieść sukces komercyjny, co potwierdziło 3.095 egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1913-1916.
Sprawdź ofertę na aktualne modele Peugeot oferowane w Polsce
Dzięki alternatywnie składanym tylnym siedzeniom można było znacznie zwiększyć nośność. W rezultacie powstał samochód odpowiedni dla rodziny, zwłaszcza dużej, mogący zabrać pasażerów w dowolne miejsce, w pełnym komforcie.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot, Wikipedia
Najnowsze komentarze