Rajd Katalonii, wielki klasyk WRC, jest jedyną w 100% asfaltową rundą w tegorocznym kalendarzu. Zarówno dla Sébastiena Loeba jak i dla Daniego Sordo jest ona szczególnym wydarzeniem. To właśnie tutaj obydwaj debiutowali w Rajdowych Mistrzostwach Świata: Loeb równo 10 lat temu, Sordo w 2003 r., w chwili, gdy jego starszy kolega walczył o swój pierwszy tytuł mistrzowski. Dla Marca Martí, doświadczonego pilota zespołu Citroëna, będzie to już 17. start na trasach Katalonii – po raz pierwszy Martí walczył tu w 1992 r.
Od 2006 r. Loeb, Sordo i ich piloci podtrzymują dobrą passę, zajmując na podium w Katalonii dwa pierwsze miejsca. W roku 2009 ich jedynym celem jest powtórzenie tego wyniku po raz kolejny.
Loeb, mając 5 punktów straty do Mikko Hirvonena w tabeli kierowców, musi wygrać dwa ostatnie rajdy sezonu, aby ocalić swoje szanse na nowy tytuł. „Nie mam innego wyjścia: do końca sezonu muszę jeździć perfekcyjnie. Tym razem bardziej niż kiedykolwiek liczymy na pracę zespołową i pomoc Daniego i Marca, bo dwukrotne zajęcie drugiego miejsca dałoby Hirvonenowi mistrzostwo. Zrobię wszystko, na co mnie stać, by wypełnić swoją część zadania i zobaczymy, co to da.”
Dani Sordo, choć marzy o wygranej przed własną publicznością, doskonale zdaje sobie sprawę ze strategii zespołu na ten rajd. „Moim celem będzie zajęcie drugiego miejsca, za Loebem. Taki wynik byłby idealny, a Citroën zdobyłby zespołowe mistrzostwo. Odnosiliśmy już podwójne wygrane w Hiszpanii i jesteśmy w stanie to powtórzyć. Jestem jednak ostrożny, bo Mikko zrobił ostatnio duże postępy na trasach asfaltowych i na pewno będzie groźnym rywalem. W ramach przygotowań do tego rajdu wykonaliśmy bardzo cenne testy, dzięki którym odzyskałem pewność siebie na nawierzchni tego typu. W końcu, jeśli uznać, że Rajd Irlandii nie jest rundą prawdziwie asfaltową, to od prawie roku nie jeździliśmy po asfalcie. Oesy tego rajdu są dość podobne do siebie, dość szerokie, szybkie, z gładką nawierzchnią.”
Dani Sordo pochodzi z Asturii, nie będzie więc w dosłownym sensie na własnym podwórku, ale i tak co roku niecierpliwie czeka na Katalonię. „Uwielbiam jeździć przed rodzimą publicznością. Na ten rajd czeka cała Hiszpania. Zawsze gromadzi on rzesze kibiców, tworzących wspaniałą atmosferę. Najgoręcej jest na agrafce El Molar – to wymarzone miejsce dla każdego miłośnika rajdów.”
Trzy pytania do Sébastiena Loeba
Wróćmy do kary otrzymanej po Rajdzie Australii. Jak patrzysz na to dzisiaj?
„W Australii miałem jeden, jedyny cel: zająć wyższe miejsce niż Mikko Hirvonen. Mikko spisywał się w tym terenie znakomicie; musiałem dać z siebie dosłownie wszystko, by go pokonać. Kiedy w parę godzin później dowiedziałem się o karze, byłem ogromnie przygnębiony. Nasz C4 WRC był zgodny z przepisami! Błąd, za który zapłaciliśmy stratą wygranej wywalczonej na trasie rajdu, był papierowy – popełniony na karcie homologacji. Nie oskarżam o to zespołu, bo błąd może się zdarzyć każdemu. Ja też popełniałem w tym sezonie błędy. Trudno nam było się z tym pogodzić, ale z perspektywy czasu widzę, że byłoby gorzej, gdybym przegrał z Mikko na oesach Australii, w samej walce. A kara? Spadła na nas w złej chwili, ale teraz wszystko to należy już do przeszłości.”
Przed wami Rajd Katalonii, którego cztery ostatnie edycje wygrałeś. Jakie tajemnice kryje ta runda?
„Efekty przynosi tam jazda dokładna i czysta jak na torze. Hamowanie późne, aż do samego cięcia, potem poszerzanie po starannie dobranej trajektorii. Od kiedy bazą rajdu jest Salou, znikł dawny zwyczaj, że każdy kolejny samochód ciął zakręty coraz głębiej. Większość dróg w regionie wyremontowano nakładając nową warstwę asfaltu na już istniejący, dlatego jezdnia kończy się wysokim uskokiem, z którego koło nie może spaść. Bardzo lubię te odcinki i ciągłą jazdę na limicie, jakiej one wymagają. Aby dobrze przygotować się do startu, zorganizowaliśmy trening właśnie w regionie Salou. Nasze C4 WRC są nieco zmodyfikowane w konfiguracji asfaltowej w stosunku do aut zeszłorocznych. Udało nam się wyeliminować drobne usterki zauważone w 2008 r.”
Na dwa rajdy przed końcem sezonu twoja strata do Mikko Hirvonena wynosi 5 pkt. Czy nadal wierzysz w swoje szanse na zdobycie po raz szósty tytułu Mistrza Świata?
„Nie mogę już w nie w pełni wierzyć, bo moje nawet idealne wyniki nie wystarczą do tego celu – muszę oprócz tego liczyć na czynniki zewnętrzne, na które sam nie mam wpływu. Nie chciałem znaleźć się w takiej sytuacji uzależnienia od innych. Nie lubię tego, ale teraz muszę sobie z tym radzić. Niemniej, zdobycie przez Citroëna podwójnego zwycięstwa w Hiszpanii wydaje się mniej trudne niż, na przykład, w Szwecji. Jeśli za tydzień Dani albo ktoś inny uplasuje się pomiędzy mną a Mikko, w tabeli będzie praktycznie remis i walka pomiędzy nami zacznie się na nowo. Od wyniku z Katalonii zależeć będzie, z jakim nastawieniem staniemy na starcie Rajdu Wielkiej Brytanii. Na razie skupiam się wyłącznie na tym, by wygrać w Hiszpanii.”
Rajd Katalonii od A do Z
* 45 Rajd RACC Katalonia – Costa Daurada (runda 11/12, 1-4 października 2009).
* Nawierzchnia: asfalt.
* Miejsce: Salou.
* Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe rozlokowano w nowych obiektach Convention Centre i PortAventura Resort. Także park serwisowy znajduje się przy Convention Centre. Pomiędzy Hiszpanią (GMT+2) a Francją nie ma różnicy czasu. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 2 października – słońce wzejdzie w Salou o godz. 7:49, a zajdzie o 19:33. Miejscową walutą jest Euro.
* Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki przewidziane na trzy ostatnie rundy sezonu, co oznacza, że mają one już za sobą Rajd Australii, a muszą jeszcze wystarczyć na Rajd Wlk. Brytanii.
* Opony: Każda załoga ma prawo wybrać 36 szt. opon Pirelli PZero (plus 6 szt. na odcinek testowy) spośród udostępnionych 30 szt. opon o twardej mieszance i 28 szt. opon o miękkiej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 29 i środę 30 września, w godz. od 8:00 do 19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasy wszystkich odcinków specjalnych dwukrotnie, z prędkościami do 90 km/h, z wyjątkiem miejsc, gdzie obowiązują niższe ograniczenia.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 1 października w godz. od 8:00 do 12:00, na odcinku długości 2,30 km, wytyczonym pomiędzy Riudecanyes a Vilanova d’Escornalbou, o 21,80 km od parku serwisowego. Odcinek testowy będzie identyczny, jak w edycji ubiegłorocznej.
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 1 października, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Trasa: o całkowitej długości 1299,13 km, w tym 18 odcinków specjalnych (9 różnych) o łącznym dystansie 353,62 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1 – piątek 2 października: 496,66 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 131,76 km. OS1: La Mussara 1 (20,48 km); OS2: Querol 1 (21,26 km); OS3: El Montmell 1 (24,14 km). Komasacja (12:23/15 min.). Serwis A (12:38/30 min.). OS4: La Mussara 2 (20,48 km); OS5: Querol 2 (21,26 km); OS6: El Montmell 2 (24,14 km). Serwis B (17:36/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.
Etap 2 – sobota 3 października: 437,58 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 127,98 km. Serwis C (8:00/15 min.). OS7: El Priorat/La Ribera d’Ebre 1 (38,27 km); OS8: Les Garrigues 1 (8,60 km); OS9: La Llena 1 (17,12 km). Komasacja (12:33/15 min.). Serwis D (12:48/30 min.). OS10: El Priorat/La Ribera d’Ebre 2 (38,27 km). OS11: Les Garrigues 2 (8,60 km). OS12: La Llena 2 (17,12 km). Serwis E (17:41/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.
Etap 3 – niedziela 4 października: 364,89 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 93,88 km. Serwis F (7:15/15 min.). OS13: Riudecanyes 1 (16,32 km); OS14: Santa Marina 1 (26,51 km); OS15: La Serra d’Almos A (4,11 km). Komasacja (10:48/30 min); OS16: Riudecanyes 2 (16,32 km); OS17: Santa Marina 2 (26,51 km); OS18: La Serra d’Almos 2 (4,11 km). Komasacja (14:44/3 min). Serwis H (14:47/10 min.). Meta o godz. 15:07.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 4 października, od godz. 15:07.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 4 października, w biurze prasowym rajdu.
* Trasa tegorocznej edycji Rajdu Katalonii jest ściśle identyczna jak w roku ubiegłym.
* Statystyki załóg przed Rajdem Katalonii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 123. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 52. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 69. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 135. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Katalonii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 10. Dotychczasowe wyniki: 1999 (Saxo Kit-Car; nie ukończ.); 2001 (Saxo S1600/ 15 m.); 2002 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2003 (Xsara WRC/ 2); 2004 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2005 (Xsara WRC/ 1); 2006 (Xsara WRC/ 1); 2007 (C4 WRC/ 1); 2008 (C4 WRC/ 1).
Dani Sordo: będzie to jego 7 start w Katalonii. Dotychczasowe wyniki: 2003 (Mitsubishi Lancer/ 18 m.); 2004 (C2 S1600/ 20) 2005 (C2 S1600/ 12) 2006 (Xsara WRC/ 2) 2007 (C4 WRC/ 2); 2008 (C4 WRC/ 2).
Marc Marti: stanie na starcie Rajdu Katalonii po raz 17. Poprzednie wyniki: 1992 (Peugeot 309/ 21 m.); 1993 (Peugeot 106/ 10); 1995 (Renault Clio/ 7); 1996 (Renault Mégane/ 8); 1997 (Seat Ibiza/ nie ukończ.); 1998 (Seat Ibiza/ 15); 1999 (Xsara Kit-Car/ nie ukończ.); 2000 (Xsara Kit-Car/ nie ukończ.); 2001 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2002 (Ford Focus/ nie ukończ.); 2003 (Xsara WRC/ 7); 2004 (Xsara WRC/ 3); 2005 (C2 S1600/ 12); 2006 (Xsara WRC/ 2); 2007 (C4 WRC/ 2); 2008 (C4 WRC/ 2).
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze