Błyskawicznie po rozpoczęciu drugiego półrocza IBRM Samar nadesłał do naszej redakcji materiały podsumowujące rejestracje nowych samochodów w Polsce w półroczu pierwszym, które zakończyło się wczoraj. W ciągu tych pierwszych sześciu miesięcy roku zarejestrowano w Polsce 212.417 nowych samochodów, a to o 12,28% mniej, niż w pierwszym półroczu roku 2021. A jak na tym tle wypadły auta produkowane przez koncern Stellantis oraz Alians Renault-Nissan-Mitsubishi?
Najwyżej w rankingu plasuje się Dacia. Rumuńska marka należąca do Grupy Renault zajmuje ósme miejsce, bo znowu – minimalnie – wyprzedziła Forda. W pierwszym półroczu nad Wisłą zarejestrowano 9.884 Dacii i jest to wynik jedynie o 0,81% gorszym niż rezultat z pierwszego półrocza roku 2021. Dacia ma aktualnie 4,65% udziału polskiego rynku, gdy przed rokiem było to 4,12%. W czerwcu z nowych samochodów Dacii cieszyło się 2.508 kierowców. W porównaniu z majem marka zanotowała wzrost sprzedaży o aż 129,88%, a w odniesieniu do czerwca ubiegłego roku – o 4,67%. Dobre i to, skoro w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych marek aż trzynaście odnotowało spadki sprzedaży w analogicznym okresie.
Drugą dziesiątkę rankingu otwiera Renault. W czerwcu znalazło nabywców na 996 swoich aut, co oznacza spadek o 14,21% w porównaniu z majem i o aż 49,97% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku. Sprzedaż skumulowana Renault za sześć miesięcy wyniosła 7.184 samochody. To o 9,30% mniej, niż w analogicznym okresie roku 2021, ale jednocześnie jest to spadek mniejszy, niż całego rynku. W efekcie udział rynkowy Renault wynosi 3,38% i jest o 0,11 punktu procentowego wyższy, niż przed rokiem.
Na miejscu trzynastym plasuje się wchodzący w skład Grupy PSA Opel. Niemiecka marka odnotowała 848 rejestracji w czerwcu – to o 45,45% więcej, niż w maju, ale jednocześnie o 47,13% mniej, niż w czerwcu roku ubiegłego. Również w wynikach skumulowanych Opel nie ma powodów do radości, choć pewne ożywienie widać. W ciągu sześciu miesięcy marka znalazła w Polsce nabywców na 5.387 swoich samochodów. To spadek w porównaniu z pierwszym półroczem 2021 roku o 33,12%. W efekcie zmniejszył się też udział rynkowy Opla w Polsce z 3,33% do 2,54%.
Peugeot plasuje się w stawce tuż za Oplem, na pozycji czternastej. W czerwcu w Polsce zarejestrowano 755 nowych Peugeotów, a to o 16,11% mniej, niż w maju i o 24,20% mniej, niż w czerwcu roku 2021. Skumulowane wyniki za półrocze mówią o 5.257 rejestracjach aut tej marki. Oznacza to spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 20,63%. Stopniał też udział rynkowy Peugeota z 2,74% do 2,47%.
Współtworząca z Renault i Mitsubishi Alians marka Nissan zajmuje pozycję szesnastą. 765 zarejestrowanych w czerwcu aut, to wynik o 15,38% lepszy, niż w maju i o aż 54,55% lepszy od rezultatu z czerwca ubiegłego roku. niestety w wynikach całego półrocza Nissan uzyskał tylko 3.060 rejestracji – o 29,93% mniej, niż rok wcześniej. Nic dziwnego, że udział rynkowy japońskiej marki spadł z 1,80% do 1,44%.
Współtworzący koncern Stellantis Fiat plasuje się na pozycji siedemnastej. W czerwcu nowe samochody włoskiej firmy rejestrowano w Polsce 779 razy, co oznacza wzrost o 15,75% w porównaniu z majem, ale i spadek o 37,48% w odniesieniu do czerwca 2021 roku. Wynik łączny za sześć miesięcy wynosi 2.879 samochodów, o 22,71% mniej, niż rok temu. Rynkowy udział Fiata stopniał z 1,54% przed rokiem do 1,36% obecnie.
W pierwszej dwudziestce znajduje się jeszcze Citroën – na miejscu osiemnastym. Czerwiec zaowocował 683 rejestracjami aut sygnowanych szewronami, co oznacza wzrost w porównaniu z majem o aż 77,40%. Wynik jest lepszy także od rezultatu z czerwca 2021 roku – o 2,86%. Skumulowana sprzedaż za sześć miesięcy wynosi 2.645 aut, a to o aż 41,80% mniej, niż rok temu w tym samym okresie. Nic dziwnego, że udział rynkowy Citroëna zmniejszył się z 1,88% do 1,25%. Francuska marka i tak ma lepsze wyniki od dość mocno promowanego w motogazetkach Seata.
Jedną z marek współtworzących koncern Stellantis jest Jeep. W czerwcu odnotowano 225 rejestracji aut tej amerykańskiej marki, o 10,84% więcej, niż w maju, ale o 33,33% mniej, niż w czerwcu ubiegłego roku. W ciągu sześciu miesięcy na polskie drogi wyjechało 1.437 nowych Jeepów, o 6,69% mniej, aniżeli rok wcześniej w tym samym okresie. W efekcie z udziałem rynkowych 0,68% (+0,04 punktu procentowego) Jeep jest dwudziestą piątą najchętniej wybieraną marką samochodową w Polsce.
Włoska Alfa Romeo plasuje się w rankingu dwa oczka poniżej Jeepa. W czerwcu z pięknych samochodów tej marki zaczęło się cieszyć 181 kierowców – to o 14,56% więcej, niż w maju i o aż 57,39% więcej, niż w czerwcu ubiegłego roku. W ciągu sześciu miesięcy br. w Polsce zarejestrowano 905 aut tej marki, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021 o 29,47%. Nic dziwnego, że do poziomu 0,43% wzrósł rynkowy udział marki (rok temu było to 0,29%).
Pod koniec trzeciej dziesiątki, konkretnie na pozycji 29., znajduje się Mitsubishi. Japońska marka nie sprzedaje wielu aut w naszym kraju, ale ma zagorzałe grono fanów, zwłaszcza tych zainteresowanych rajdami. W czerwcu w Polsce zarejestrowano 203 auta japońskiej marki, a to wynik o 67,77% lepszy od rezultatu majowego. Jednocześnie w porównaniu do czerwca ubiegłego roku – taka mała ciekawostka – jest również o 67,77% lepszy. Niestety w wynikach skumulowanych dotyczących całego półrocza Mitsubishi może mówić tylko o 832 rejestracjach, a to oznacza spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 22,39%. Udział rynkowy marki wynosi aktualnie 0,39% (-0,04 p.p.).
Na 32. miejscu rankingu mamy markę DS Automobiles. Rośnie jej znajomość wśród klientów, a najnowszy model DS 4, naprawdę może się podobać. W czerwcu na polskie drogi wyjechało 94 samochody tej marki, co oznacza spadek o 4,08% w porównaniu z majem. Jednakże już w odniesieniu do ubiegłorocznego czerwca DS Automobiles zanotował wzrost o 154,05%. W przypadku sprzedaży za całe sześć miesięcy francuska marka premium notuje jeszcze większy wzrost – o 161,90% do poziomu 440 samochodów. W efekcie rynkowy udział marki wzrósł z 0,07 do 0,21%.
W rankingu mamy jeszcze markę Abarth (pozycja 36., wynik za pół roku – 68 aut), Maserati (miejsce 39., sprzedaż za pół roku – 35 samochodów) i Alpine (wynik 42., sprzedaż za pół roku – 15 aut).
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze