Najtańszy samochód kompaktowy? Jeśli szukasz auta z dobrym wyposażeniem, komfortowego i ciekawego a przy tym niedrogiego w utrzymaniu, warto spojrzeć w stronę samochodów francuskich.
Rynek wtórny niezmiennie oferuje szeroki wybór samochodów w każdym budżecie. Zdaniem wielu, nie ma bardziej wszechstronnego segmentu niż popularna klasa kompaktów. Ów modele serwują nam funkcjonalność zarówno w ruchu typowo miejskim, jak i z ochotą wezmą udział w naszych wakacyjnych eskapadach. Za równowartość przyzwoitego laptopa kupimy Peugeota 306 i Renault Megane pierwszej generacji – swego czasu przeboje rynkowe.
Renault Mégane I
Niegdyś ogromną popularnością, także na polskim rynku cieszyła się pierwsza generacja Renault Megane. Następca modelu 19 produkowany był od 1995 do 2002 roku dla europejskich rynków. W cenniku serwowano pięciodrzwiowego hatchbacka, coupe, kabriolet z tekstylnym dachem, funkcjonalne kombi oraz sedana. Obła sylwetka była ogromnym przeskokiem względem poprzednika. Niestety, zwłaszcza dla egzemplarzy z pierwszych lat produkcji dużym problemem nadal jest korozja, rdza atakuje także egzemplarze bezwypadkowe.
Po modernizacji problem wyraźnie osłabł na sile, choć nadal ochrony antykorozyjnej nie można nazwać doskonałą. Na szczęście ewentualne naprawy blacharskie ułatwia dostępność tanich części zamiennych nowych i używanych. Wnętrze wykonano z twardych lecz trwałych plastików, tapicerka także dobrze znosi lata użytkowania. Megane I (z wyjątkiem wariantu coupe i kabrioletu) w komfortowych warunkach zabierze w podróż cztery dorosłe osoby. Czasem wśród używanych trafiają się egzemplarze przyzwoicie wyposażone – na liście dodatków Renault wymieniało klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, szyberdach, skórzaną tapicerkę, fabryczne radio czy automatyczną skrzynię biegów. W tak leciwym aucie bezpiecznym wyborem pozostają już tylko proste wolnossące silniki benzynowe.
Wybierać możemy między czterocylindrowymi 1.4 70-95 KM, 1.6 75-110 KM, 1.8 116 KM i 2.0 113-158 KM – wszystkie dysponują wielopunktowym wtryskiem paliwa, wzorowo współpracują z prostymi sekwencyjnymi instalacjami gazowymi. Jedynym benzynowym silnikiem którego należy unikać jest eksperymentalny 2.0 IDE o mocy 140 KM – wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, jest niezbyt dopracowaną konstrukcją, którą co gorsza mało który mechanik jest w stanie trafnie diagnozować. Silniki diesla są zbyt dużą niewiadomą po latach, ryzyko ich zakupu wydaje się nie warte korzyści jakie da nam stary diesel.
Zobacz oferty z Renault Mégane I
Peugeot 306
Cenową alternatywą dla pierwszej generacji Renault Megane wciąż na rynku pozostaje Peugeot 306, chociaż ofert jest mniej – kompakt który dzielnie walczył o klientów całe lata 90-te. Trafił do sprzedaży w 1993 roku będąc bliźniaczą konstrukcją Citroëna ZX zaprezentowanego dwa lata wcześniej. 306 pozostawał w ofercie w Europie aż do 2002 roku. Przez lata dostępny był trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, sedan i kabriolet do dziś chwytający za serce. W odróżnieniu od Megane I, 306 prezentuje wyższy poziom ochrony antykorozyjnej.
Wciąż łatwo o egzemplarz bezwypadkowy dla którego temat korozji raczej nie istnieje. Estetyczne nadwozie w ciekawy sposób łączy nowoczesność z charakterystycznym designem Peugeota z lat 80-tych. Wnętrze z dzisiejszej perspektywy jest oczywiście przestarzałe, plastiki potrafią trzeszczeć na nierównościach. Ergonomia miejsca pracy kierowcy jest w zupełności wystarczająca nawet na dłuższe trasy, wszelkie instrumenty mamy w zasięgu ręki. Na tylnej kanapie w większości odmian wygodnie usadowimy dwie dorosłe osoby.
Wśród dodatków wymienić możemy klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, radio czy skórzaną tapicerkę i ręcznie wpisywany PIN niezbędny do uruchomienia silnika. W przypadku 306 również warto skupić się na prostych silnikach benzynowych, ich ewentualne poważniejsze naprawy będą zdecydowanie prostsze i tańsze niż diesli. Rozglądajmy się wobec tego 1.1 60 KM, 1.4 75 KM, 1.6 89-98 KM, 1.8 103-112 KM i 2.0 123-167 KM – wiele z nich całe dekady pracuje bezproblemowo spalając gaz LPG.
Zobacz: oferty Peugeot 306
W jednym i drugim wypadku warto zwrócić uwagę na fakt, że są to już samochody mające swoje lata i mogą wymagać sporo inwestycji z uwagi na wiek. Każdorazowo warto sprawdzić dokładnie stan pojazdu, aby nie narazić się na duże koszty po zakupie.
Najnowsze komentarze