W akompaniamencie wysokich cen paliw wbrew pozorom nie musimy ograniczać się w realizacji wakacyjnych podróży, wystarczy odpowiednio oszczędny środek lokomocji. Na rynku wtórnym wybierać możemy między funkcjonalnymi VAN’ami czy kombi segmentu C i D. Do 30 tysięcy złotych wyszukamy Renault Scenica trzeciej generacji, Peugeota 308 II SW czy ostatnie wcielenie Laguny które pozytywnie zaskakuje trwałością.
Renault Scenic III – Praktyczny i wygodny
Przez długie lata kompaktowe vany w całej Europie cieszyły się dużą popularnością, wśród nich kolejne generacje Renault Scenica. Trzecia odsłona przeboju Renault produkowana była od 2009 do 2016 roku, ponownie w wersji krótkiej i wydłużonej Grand – w cenniku pojawiła się także uterenowiona odmiana XMOD. Wzorem poprzednika, Scenic III został doskonale zabezpieczony przed korozją, co stawia go ponad klasowymi rywalami. Ponownie model oparto na płycie podłogowej i mechanice pochodzącej z Megane trzeciej generacji.
W pierwszym i drugim rzędzie siedzeń w komfortowych warunkach ulokujemy pięć dorosłych osób – Scenic III wyposażony jest w cztery mocowania fotelików w systemie ISOFIX. Odmiana Grand skrywa w znacząco wydłużonej przestrzeni bagażowej, chowane w podłodze dwa niewielkie, awaryjne siedziska. Zastosowane tekstylia są przyjemne w dotyku i wytrzymałe, podobnie jak elementy plastikowe. Gross egzemplarzy przekonuje do siebie wysokim poziomem wyposażenia. Przeważnie mamy do dyspozycji automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, radio z CD i nawigację oraz szereg systemów wsparcia. Dodatkowo możemy liczyć na skórzaną tapicerkę, system nagłośnienia sygnowany przez Bose, panoramiczne okno dachowe. Jeśli liczymy na możliwie niskie spalanie i zasięg w długiej trasie powinniśmy skupić się na dieslach 1,5 dCi 110 KM lub nowszym 1.6 dCI o mocy 130 KM. W każdym przypadku osiągnięcie zużycia oleju napędowego poniżej 5 litrów na sto kilometrów nie wymaga żadnych wyrzeczeń w trasie.
Peugeot 308 SW II – kombi klasy kompaktowej
Niezmiennie, rzesza kierowców szukających funkcjonalnego samochodu idealnego do pokonywania długich dystansów sięga po kompaktowe kombi. Za 30 tysięcy złotych znajdziemy Peugeota 308 SW drugiej generacji z początkowych lat produkcji. 308 II produkowany był od 2013 do 2021 roku. Nowoczesny design mimo lat wciąż przyciąga wzrok licznymi detalami i przetoczeniami. Również funkcjonalne kombi – SW – zaprojektowano z zachowaniem lekkości i proporcji nadwozia. Wnętrze wyróżnia się niewielką kierownicą i analogowymi zegarami które obserwujemy ponad wieńcem.
Jakość zastosowanych materiałów prezentuje najwyższy poziom w klasie, także w poflotowych egzemplarzach tapicerka potrafi prezentować się doskonale. Przednie fotele, bazowe i opcjonalne, oferują skuteczne podparcie ciała w zakrętach, niską pozycję za kierownicą i niebywałą wygodę bez względu na wzrost. Na tylnej kanapie wygodnie podróżować będą dwie dorosłe osoby lub dwa dziecięce foteliki. Większość egzemplarzy, także tych z flotową historią, wyposażonych jest w rozbudowane multimedia z dotykowym ekranem, z jego poziomu sterujemy także ustawieniami klimatyzacji. Ograniczony budżet pozwoli na zakup najsłabszego diesla 1.6 HDi 92-120 KM. Zapewnia wystarczającą dynamikę, wysoką kulturę pracy i co najważniejsze ascetyczne zużycie oleju napędowego w trasie oscylujące wokół 4-4.5 litra.
Renault Laguna III – niedoceniony samochód klasy średniej z wieloma zaletami
Za 30 tysięcy złotych to budżet pozwalający na znalezienie utrzymanej w nienagannej kondycji Renault Laguny III z ostatnich lat produkcji. Laguna III produkowana od 2007 do 2015 roku otrzymała doskonałą ochronę antykorozyjną, wyraźniej mniejszą wytrzymałość przedstawiają elementy wykończeniowe wnętrza. Pod względem jakości zastosowanych tworzyw i tekstyliów wyraźnie odstaje od rynkowej konkurencji. Również w temacie przestronności kabiny Laguna III oferuje nieco mniej niż rywale. Nie oznacza to jednak, że średniak Renault ma się czego wstydzić. Wnętrze nadal w komfortowych warunkach mieści cztery osoby z pokaźnym bagażem.
Laguna nadrabia braki wysokim poziomem wyposażenia, do dyspozycji prawie zawsze mamy dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, nawigację czy nagłośnienie Bose. Dodatkowo serwowano także skórzaną tapicerkę, automatyczną skrzynię biegów czy szyberdach. Mimo prostego układu jezdnego z kolumnami McPhersona i belką skrętną Laguna III zachowuje się pewnie i przewidywalni w każdych warunkach, sytuację dodatkowo poprawia opcjonalny system czterech kół skrętnych 4Control. Zbiornik paliwa o pojemności blisko 70 litrów w połączeniu z oszczędnym dieslem 1.5 dCi 110 KM lub 2.0 dCi 130-173 KM gwarantuje imponujący zasięg.
Najnowsze komentarze