Przeszukując rynek wtórny w poszukiwaniu ciekawych propozycji używanych aut w klasie średniej do 30 tysięcy złotych nie mamy zbyt wielkiego wyboru. Jest to kwota za którą kupimy doskonale zachowaną Renault Lagunę trzeciej generacji, Peugeota 508 czy Citroëna C5 które po pewnych inwestycjach będą nadawać się do eksploatacji. Możemy także sięgnąć po pomijanego Citroëna DS5, który ze względu na oryginalny design ma wierne grono entuzjastów.
W czasach gdy ceny nowych aut rosną jak szalone używany samochód klasy średniej to dobry wybór wielu osób dla swoich rodzin i codziennych podróży. Spora przestrzeń i dobre wyposażenie a przy tym rozsądny stosunek ceny do możliwości auta przyciągają wielu klientów.
Citroën DS5
Za 30 tysięcy złotych kupimy chociażby niedocenianego w czasach swojej kariery jak i dziś Citroëna DS 5, który uzupełniał gamę marki w klasie średniej – stanowiąc ciekawą alternatywę dla C5 X7. Kariera rynkowa DS 5 rozpoczęła się w 2011 roku. Co ciekawe, nie został oparty na rozwiązaniach innego modelu segmentu D z oferty koncernu PSA, w rzeczywistości bazuje na płycie podłogowej, układzie jezdnym rodzinnego VAN’a Peugeota 5008 I generacji.
Fenomenalny design pięciodrzwiowego hatchbacka skutecznie skrywa tą tajemnicę. Ciekawą firmę znajdziemy także w solidnie wykonanej kabinie, jakość zastosowanych materiałów faktycznie zasługuje na uznanie, podobnie jak ergonomia miejsca pracy kierowcy. Wrażenia z obcowania z DS5 wzmagają opcjonalne fotele z funkcją masażu. Z tyłu jest nieco ciaśniej niż w innych modelach segmentu D.
Na liście dodatków znajdziemy chociażby automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, proste multimedia znane z C5 czy 508, wyświetlacz HUD, systemy bezpieczeństwa i automatyczne skrzynie biegów. Z perspektywy czasu warte zakupu są tylko wersje z dieslem 2.0 HDI o mocy 163 KM. Słabszy diesel 1.6 HDI 112 KM łączony był najczęściej z zautomatyzowaną przekładnią manualną, której praca nigdy nie jest poprawna. Natomiast dostępne silniki benzynowe 1.6 THP w kilku wariantach mocy borykają się ze zbyt dużą liczbą defektów. Osobliwością w ogłoszeniach jest wersja hybrydowa, po latach niestety może być kosztownym problemem w poprawnej diagnostyce i naprawach.
Układ jezdny w większości DS5 to prostota w czystej postaci – kolumny McPhersona i belka skrętna, za to w wersji hybrydowej (nazywa się Hybrid4, to diesel + silnik elektryczny) znajdziemy świetnie pracujące zawieszenie wielowahaczowe i właśnie taką wersję warto polecić do zakupu jeśli cenicie komfort jazdy.
Ceny bezwypadkowych egzemplarzy zaczynają się od 31 tysięcy zł w górę.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży Citroëna DS 5
Peugeot 508 I generacji
Peugeot 508 I generacji cieszy się nieprzerwanie dobrą opinię na rynku, skutecznie rywalizując z konkurentami z Europy czy Azji. Ceniony jest za trwałą mechanikę i przestronne wnętrze. Istotnie pierwsza generacja produkowana od 2010 do 2018 roku w większości przypadków nie sprawia trudności właścicielowi, także pod względem perforacji nadwozia.
Elegancki design na zewnątrz skrywa przyjemne wnętrze skrojone dla czterech osób, przednie fotele nawet w bazowej formie są zupełnie wystarczające, zaś tylna kanapa rozsądnie usytuowana. Gross egzemplarzy wyposażonych jest w nawigację i multimedia sterowane joistickiem, skórzaną tapicerkę, panoramiczne okno dachowe w wersji SW, liczne systemy bezpieczeństwa i automatyczną przekładnię.
Układ jezdny z wyjątkiem topowej wersji GT (tutaj przy przedniej i tylnej osi pracuje układ wielowahaczowy) wykorzystuje komuny McPhersona i układ wielowahaczowy z tyłu, co bez wątpienia rzutuje na precyzję prowadzenia także z obciążeniem. 30 tysięcy złotych przy odrobinie szczęścia pozwoli na zakup dobrze rokującego egzemplarza z początku produkcji.
Na Peugeocie 508 zakończyła się era bezproblemowych silników benzynowych Peugeota, zniknęły wszystkie trwałe i cenione jednostki wolnossące. W ich miejsce pojawiły się silniki 1.6 VTI 120 KM, 1.6 THP 156 (po liftingu 165 KM) opracowane wspólnie z BMW – dyplomatycznie ujmując, ich trwałość jest tematem dyskusyjnym, chociaż w redakcji mamy od nowości Peugeot 3008 z 2017 roku 165 KM w benzynie który nie sprawia żadnych problemów.
Zgodnie polecane przez mechaników są za to diesle 2.0 HDI, przed liftingiem dostępne w wariantach 140 i 163 KM. Są oszczędne, trwałe i wystarczająco dynamiczne. W założonym budżecie znajdziemy jeszcze słabszą jednostkę 1.6 HDI, jest ona jednak nieco za słaba w tym przypadku – występuje najczęściej z przekładnią zautomatyzowaną, która wymaga od czasu do czasu adaptacji z uwagi na zużywające się sprzęgło.
Ceny używanego Peugeot 508 zaczynają się od 22 tysięcy zł
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży Peugeot 508 I generacji
Renault Laguna III
Za 30 tysięcy złotych zdecydowanie najbezpieczniejszy jest zakup właśnie trzeciej generacji Renault Laguny. Ostatnia z rodu produkowana była od 2007 do 2015 roku, wskazany budżet wystarczy już na egzemplarze po liftingu. W ofercie znalazł się liftback, kombi i stylowe coupe. Każdy wariant chwali się doskonałą ochroną antykorozyjną nadwozia, co nie jest tak oczywiste u konkurentów.
Wnętrze mimo że nie jest największe w segmencie D, w praktyce z powodzeniem mieści cztery dorosłe osoby w godnych warunkach – wyjątkiem jest oczywiście coupe.
Jakość użytych materiałów nieco odbiega od Peugeota 508, niemniej jednak Laguna wynagradza wszelkie braki często bardzo bogatym wyposażeniem. Bez większego wysiłku znajdziemy egzemplarze ze skórzaną tapicerką, systemem czterech kół skrętnych, nawigacją, szyberdachem i mnóstwem innych dodatków. Bazowy benzynowy silnik 1.6 16V jest nieco słaby, lecz trwały.
Należyte osiągi i wciąż wysoką trwałość gwarantują silniki 2.0 16V 140 KM, 2.0 Turbo 170-204 KM. Wśród diesli króluje oczywiście dobrze oceniany 2.0 dCI 130-173 KM, w jego przypadku ogromnym atutem jest faktycznie wytrzymały łańcuch rozrządu. Układ jezdny jest prosty – kolumny McPhersona i belka skrętna – mimo to gwarantuje wysoką precyzję prowadzenia, a z systemem 4Control prawdziwą radość z pokonywania zakrętów.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży Renault Laguna III generacji
Najnowsze komentarze