Na trasie długiego i pełnego pułapek 11. etapu Rajdu Dakar załoga Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret starała się minimalizować ryzyko. Po wczorajszym wyjściu na prowadzenie w klasyfikacji generalnej, Peterhansel zaliczył czwarty czas etapowy i na dwa etapy przed końcem rajdu zachowuje 51 min i 55 sekund przewagi nad zawodnikiem zajmującym drugą pozycję w tabeli.
Także tym razem liderzy rajdu oraz ich PEUGEOT 2008 DKR mogli liczyć na trasie na „anioła stróża” – a nawet dwóch! Sébastien Loeb i Cyril Despres przez cały dzień trzymali się blisko Peterhansela, gotowi szybko przyjść z pomocą, gdyby zaszła potrzeba. Ostatecznie okazało się, że pomoc taka rzeczywiście się przydała, jednak załodze Loeb/Elena, która nie byłaby w stanie ukończyć etapu o własnych siłach, gdyby nie wsparcie kolegów z zespołu. Gdy Peugeot z numerem startowym 314 zatrzymał się na 2. km przed metą – z powodu uniemożliwiającej dalszą jazdę awarii w układzie napędowym – Despres i Castera podali hol i obydwa samochody przejechały końcowy odcinek razem. Co więcej, Loeb i Elena w ten nietypowy sposób zajęli w czwartkowym etapie drugie miejsce.
Stéphane Peterhansel (PEUGEOT 2008 DKR nr 302), 4. miejsce: „Ten dzień upłynął nam w wielkim napięciu. Etap był skomplikowany nawigacyjnie; trasa wielokrotnie zmieniała kierunek, a jazdę utrudniały strefy pełne fesh-feshu (bardzo drobnego pyłu, znajdującego się na nawierzchni, pogarszającego przyczepność, a po wzbiciu kołami w powietrze zmniejszającego widoczność). Jechaliśmy jako załoga otwierająca, przez co trudno nam było ocenić, czy nasze tempo jest właściwe. Postanowiliśmy oszczędzać mechanikę samochodu, szczególnie przez unikanie szarpnięć w chwilach odzyskiwania przyczepności, by nie narażać układu napędowego na uszkodzenie. Jednak wybierając tryb jazdy defensywnej nie wolno się ani na chwilę zdekoncentrować, bo na trasie jest pełno pułapek. Kiedy jedzie się za wolno, nie da się stale utrzymać pełnego skupienia, dlatego trzeba znaleźć złoty środek, co wcale nie jest łatwe. Od wczoraj staram się gospodarować wypracowaną przewagą. To też jest walka, ale nieco inna – chodzi w niej o to, by jak najmniej narażać samochód na awarie i uszkodzenia, zwiększając szanse dotarcia do mety”.
Sébastien Loeb (PEUGEOT 2008 DKR nr 314), 2. miejsce: „Dzisiejszy etap poszedł nam stosunkowo dobrze, choć trudności nie brakowało. Na początku męczyliśmy się w strudze kurzu, bo nieoczekiwanie dogoniliśmy Naniego Romę. Wyprzedziliśmy go, on się zrewanżował i na takim kilkukrotnym wzajemnym wyprzedzaniu się zużyliśmy dużo czasu. Na dwa kilometry przed metą nawaliła nam skrzynia biegów. Na szczęście akurat o kilometr wcześniej wyprzedziłem Cyrila, który zachował się solidarnie, podał hol i pociągnął nas do mety. To nas uratowało i pozwoliło nie stracić dobrego wyniku. Jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się zająć drugiego miejsca na trasie etapu, przejeżdżając linię mety na holu”.
Cyril Despres (PEUGEOT 2008 DKR nr 321), 8. miejsce: „Był to etap mocno wyczerpujący fizycznie – ponad pięć godzin jazdy z nieustanną, intensywną pracą kierownicą. Nie udało nam się wejść w dobry rytm. Na 20 km przed metą zerwaliśmy przewód zdalnego pompowania opon, ale nie było to uszkodzenie wymagające postoju. Gdy do mety pozostawały trzy kilometry, wyprzedził nas Sébastien. W chwilę później zobaczyliśmy go, jak stoi przy samochodzie z liną holowniczą w ręku: taki gest oznacza prośbę o pociągnięcie do mety”.
Nieoficjalna klasyfikacja 11. Etapu (La Rioja-San Juan)
1. Nasser Al-Attiyah (Katar)/Matthieu Baumel (Francja), Mini All 4 Racing, 4 h 49 min 16 s
2. Sébastien Loeb (Francja)/Daniel Elena (Monako), PEUGEOT 2008 DKR, +5:52
3. Mikko Hirvonen (Finlandia)/Michel Perin (Francja), Mini All 4 Racing, +7:01
4. Stéphane Peterhansel (Francja)/Jean-Paul Cottret (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, +8:05
5. Yazeed AlRajhi (Arabia Saud.)/Timo Gottschalk (Niemcy), Toyota Hilux, +11:57
…
8. Cyril Despres (Francja)/David Castera (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, +14:51
Nieoficjalna klasyfikacja generalna rajdu (po 11. etapie)
1. Stéphane Peterhansel (Francja)/Jean-Paul Cottret (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, 37 h 42 min 20
2. Nasser Al-Attiyah (Katar)/Matthieu Baumel (Francja), Mini All 4 Racing, +51:55
3. Giniel De Villiers (RPA)/Dirk Von Zitzewitz (Niemcy), Toyota Hilux, +1 h 17:24
4. Mikko Hirvonen (Finlandia)/Michel Perin (Francja), Mini All 4 Racing, +1 h 22:47
5. Leeroy Poulter (RPA)/Robert Howie (RPA), Toyota Hilux, +1 h 46:36
…
7. Cyril Despres (Francja)/David Castera (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, + 1 h 56:53
…
9. Sébastien Loeb (Francja)/Daniel Elena (Monako), PEUGEOT 2008 DKR, +2 h 25:18
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze