IBRM Samar podsumował listopadowe wyniki sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Oczywiście w zestawieniu mamy też dane skumulowane od początku roku, czyli za jedenaście już miesięcy. Jak na tle konkurencji wypadają marki skupione w Grupie Renault i w Grupie PSA? Oto szczegóły.
Najwyżej w stawce spośród interesujących nas marek plasuje się Dacia. Zajmuje dziewiąte miejsce zarówno w wynikach listopada, jak i w sprzedaży skumulowanej od początku roku. W listopadzie zarejestrowano nad Wisłą 1.428 nowe Dacie, co oznacza przyrost w stosunku do października o 47,06% – największy w pierwszej dziesiątce. Z kolei w odniesieniu do listopada ubiegłego roku, kiedy to na polskie drogi wyjechało 2.471 Dacii, notujemy spadek o 42,21%, drugi największy w pierwszej dziesiątce (Tylko Škoda straciła więcej: -52,01%). W roku bieżącym z nowych Dacii cieszy się 17.202 kierowców. To mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, ale spadek jest nieznaczny – tylko o 6,15%. Aktualnie do Dacii należy 4,19% polskiego rynku nowych aut.
Drugą dziesiątkę w sprzedaży skumulowanej rozpoczyna Renault, które w tym roku trafiło do już 14.909 klientów. To wprawdzie wartość o 19,45% niższa, niż rok temu w analogicznym okresie, ale za to sukcesywnie widać wzrost sprzedaży. W listopadzie Renault było bowiem dziesiątą najchętniej wybieraną marką. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 1.329 nowych aut tej francuskiej marki. To o 11,04% mniej, niż w październiku i o 38,64% mniej, niż w listopadzie ubiegłego roku, ale w pierwszej dwudziestce tendencję rosnącą wykazały tu tylko trzy marki. Po jedenastu miesiącach bieżącego roku do Renault należy 3,63% polskiego rynku.
Na dwunastym miejscu znajduje się wchodzący w skład Grupy PSA Opel. W listopadzie na drogi wyjechało 1.226 nowych aut tej marki, o 13,84% mniej, niż w październiku i o 24,74% mniej, niż w listopadzie ubiegłego roku. Jednakże skumulowane wyniki za jedenaście miesięcy dowodzą, że Opel ma się coraz lepiej – sprzedano 14.003 samochody, a to o 488 (+3,61%), niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Do Opla aktualnie należy 3,41% polskiego rynku nowych aut.
Dość mocno w listopadzie wystrzeliła sprzedaż marki Peugeot. Marka w wynikach skumulowanych zajmuje piętnastą pozycję, ale pod względem sprzedaży listopadowej wspięła się na miejsce trzynaste rejestrując 1.033 samochody. W porównaniu z zaledwie 599 w październiku notujemy więc wzrost o 72,45%. Niestety w odniesieniu do listopada ubiegłego roku wciąż mamy spadek – o aż 33,31%. Również sprzedaż skumulowana jest niższa, niż rok temu. Teraz jest to wynik 9.757 aut, gdy rok temu było 10.348 (-5,71%). Rynkowy udział Peugeota wynosi aktualnie 2,38%.
Citroën sytuację ma nieco inną – w wynikach skumulowanych zajmuje miejsce dziewiętnaste, ale sprzedaż listopadowa (498 aut) tej pozycji nie poprawia – tu też mamy pozycję dziewiętnastą. Za to w porównaniu z wynikami z października jest wzrost – o jeden samochód, czyli 0,20%. Gorzej wygląda zestawienie aktualnych wyników ze sprzedażą w listopadzie ubiegłego roku – nastąpił spadek o aż 45,75%! Za to sprzedaż skumulowana jest na niemal takim samym poziomie, co rok wcześniej. Teraz mamy 7.096 aut, rok temu było 7.127, czyli notujemy spadek o 0,43%. Do Citroëna należy aktualnie 1,73% polskiego rynku nowych samochodów osobowych.
No i zostały nam dwie dość niszowe marki. Pierwszą z nich jest należąca do PSA DS Automobiles. Zajmuje miejsce 33. ze sprzedażą 340 aut, co oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 33,33%. W listopadzie wynik ten powiększył się o 41 samochodów, a to jest o 17,14% więcej, niż w październiku i o 36,67% więcej, niż w listopadzie ubiegłego roku. A należy pamiętać o tym, że marka wciąż ma niewielką rozpoznawalność, mocno ograniczoną sieć sprzedaży, a w mediach – poza Francuskie.pl – niemalże nie istnieje.
No i sportowe, wspaniałe Alpine. Wchodząca w skład Grupy Renault marka sprzedała w listopadzie dwa samochody, o 33,33% mniej, niż w październiku i o 100% więcej, niż rok temu. Skumulowana sprzedaż marki wynosi w tym roku 32 egzemplarze, a to o 128,57% więcej, niż rok temu w analogicznym okresie. Przekłada się to na udział w rynku na poziomie 0,01%.
DS Automobiles zajmuje jedenaste miejsce w rankingu obejmującym tylko marki premium. Alpine w tym zestawieniu jest na pozycji szesnastej.
na podstawie danych IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze