Renault Espace pojawił się na rynku w 1984 roku, ale historia jego powstania zaczęła się kilkanaście lat wcześniej. Co więcej, projekt mógł być uruchomiony nie przez Renault a przez koncern PSA. Espace miał więc szansę pojawić się na rynku jako Citroen lub Peugeot. Ale w tamtych czasach PSA odrzuciło projekt.
Zacznijmy od samej firmy Matra. Powstała we Francji w 1945 a jej nazwa pochodziło od słów Mécanique Aviation TRAction. Początkowo zajmowała się lotnictwem i współcześnie stała się składową wielkiego europejskiego koncernu EADS. Ale nas interesuje inna część, zajmujący się samochodami. Ta historia zaczęła się w latach sześćdziesiątych. Matra początkowo produkowała samochody sportowe, później została sprzedana do Chryslera. W tym czasie powstawał już Espace.
Koncepcja Espace została pierwotnie opracowana w 1970 roku przez brytyjskiego projektanta Fergusa Pollocka. Wśród wielu jego projektów są m.in. takie auta jak Jaguar XJS, Jaguar XJ6, Jaguar XK8 czy Jaguar XJ8. Pierwsze rysunki samochodu powstały w centrum projektowym w Whitley w Coventry. Espace miał wejść na na rynek jako Talbot, produkowany przez firmę Matra, która należała do Chryslera. Wczesne prototypy wykorzystywały też części Simca, a zatem miały kratkę z modelu Simca 1307. I tutaj historia zaczyna się komplikować.
W 1978 roku, sześć lat przed rozpoczęciem produkcji Espace, Chrysler i Simca zostały sprzedane francuskiej firmie PSA Peugeot Citroën. Markę Simca zlikwidowano z powodu spadku sprzedaży. Projekt Espace został przedstawiony kierownictwu koncernu, ale to uznało – jakże błędnie! – że Espace jest zbyt ryzykowny i zdecydowanie za drogi. Projekt wrócił więc do firmy Matra. Nazwano go Matra P23, a firma zmieniła właściciela – od PSA odkupiła go firma Lagardère Group. Projekt Espace został szybko przedstawiony w Renault.
I tutaj w końcu bardzo się spodobał. Być może dlatego, że Renault było państwowe a ryzyko podejmowania decyzji mniejsze. Przyjął kodową nazwę J11 a ze względu na przestronne nadwozie dostał nazwę Espace, co z francuska oznacza właśnie przestrzeń. Projekt obejmował nadwozie z włókna szklanego, zamontowane na ocynkowanej ogniowo stalowej ramie typu monocoque, przy użyciu tej samej techniki i linii montażowej w fabryce, co Talbot Matra Murena. Proces galwanizacji zwiększył sztywność skrętną o 60 procent i odporność na zginanie o 20 procent, kosztem przyrostu masy o 30 kg. W wersji benzynowej aż 62,9% masy znajdowało się na przednich kołach, tył pozostawał dość lekki.
Espace został wprowadzony na rynek w lipcu 1984 r. W pierwszym miesiącu kierownictwo projektu przeżyło zawał serca, bo sprzedano zaledwie 9 egzemplarzy. Potem ruszyła lawina. Wszystko za sprawą entuzjastycznych recenzji prasy. Kolejne generacje Espace były przed nami.
Espace jeździł m.in. Jan Paweł II.
Wiele lat później Matra opracowała model Avantime. Ale to już zupełnie inna historia…
Najnowsze komentarze