poniedziałek, 8 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Renault Espace mógł być produkowany jako Citroen lub Peugeot, ale PSA odrzuciło ten projekt!

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2020-05-11
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
190 1
12
266
UDOSTĘPNIEŃ
547
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski

Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”

Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi

Renault Espace pojawił się na rynku w 1984 roku, ale historia jego powstania zaczęła się kilkanaście lat wcześniej. Co więcej, projekt mógł być uruchomiony nie przez Renault a przez koncern PSA. Espace miał więc szansę pojawić się na rynku jako Citroen lub Peugeot. Ale w tamtych czasach PSA odrzuciło projekt.

Zacznijmy od samej firmy Matra. Powstała we Francji w 1945 a jej nazwa pochodziło od słów Mécanique Aviation TRAction. Początkowo zajmowała się lotnictwem i współcześnie stała się składową wielkiego europejskiego koncernu EADS. Ale nas interesuje inna część, zajmujący się samochodami. Ta historia zaczęła się w latach sześćdziesiątych. Matra początkowo produkowała samochody sportowe, później została sprzedana do Chryslera. W tym czasie powstawał już Espace.

http://www.autogaleria.hu –

Koncepcja Espace została pierwotnie opracowana w 1970 roku przez brytyjskiego projektanta Fergusa Pollocka. Wśród wielu jego projektów są m.in. takie auta jak Jaguar XJS, Jaguar XJ6, Jaguar XK8 czy Jaguar XJ8. Pierwsze rysunki samochodu powstały w centrum projektowym w Whitley w Coventry. Espace miał wejść na na rynek jako Talbot, produkowany przez firmę Matra, która należała do Chryslera. Wczesne prototypy wykorzystywały też części Simca, a zatem miały kratkę z modelu Simca 1307. I tutaj historia zaczyna się komplikować.

Twórca Espace – Fergus Pollock

W 1978 roku, sześć lat przed rozpoczęciem produkcji Espace, Chrysler i Simca zostały sprzedane francuskiej firmie PSA Peugeot Citroën. Markę Simca zlikwidowano z powodu spadku sprzedaży. Projekt Espace został przedstawiony kierownictwu koncernu, ale to uznało – jakże błędnie! – że Espace jest zbyt ryzykowny i zdecydowanie za drogi. Projekt wrócił więc do firmy Matra. Nazwano go Matra P23, a firma zmieniła właściciela – od PSA odkupiła go firma Lagardère Group. Projekt Espace został szybko przedstawiony w Renault.

I tutaj w końcu bardzo się spodobał. Być może dlatego, że Renault było państwowe a ryzyko podejmowania decyzji mniejsze. Przyjął kodową nazwę J11 a ze względu na przestronne nadwozie dostał nazwę Espace, co z francuska oznacza właśnie przestrzeń. Projekt obejmował nadwozie z włókna szklanego, zamontowane na ocynkowanej ogniowo stalowej ramie typu monocoque, przy użyciu tej samej techniki i linii montażowej w fabryce, co Talbot Matra Murena. Proces galwanizacji zwiększył sztywność skrętną o 60 procent i odporność na zginanie o 20 procent, kosztem przyrostu masy o 30 kg. W wersji benzynowej aż 62,9% masy znajdowało się na przednich kołach, tył pozostawał dość lekki.

Espace został wprowadzony na rynek w lipcu 1984 r. W pierwszym miesiącu kierownictwo projektu przeżyło zawał serca, bo sprzedano zaledwie 9 egzemplarzy. Potem ruszyła lawina. Wszystko za sprawą entuzjastycznych recenzji prasy. Kolejne generacje Espace były przed nami.

Espace jeździł m.in. Jan Paweł II.

Wiele lat później Matra opracowała model Avantime. Ale to już zupełnie inna historia…

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: EspaceMatraPSARenault
Udostepnij168Tweet41Udostepnij11
Poprzedni

DS 7 Crossback kontra Audi Q5: porównanie SUV-ów premium

Następny

Komisja Europejska zdecyduje o losach fuzji PSA i Fiata

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Fiat

Komisja Europejska zdecyduje o losach fuzji PSA i Fiata

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 – jaki ma zasięg w warunkach rzeczywistych?

„Nieodpowiedzialna postawa CGT”

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
12 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Daniel - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Anonimowo - Stellantis trzecim najbardziej dochodowym producentem świata. Lepszy niż Toyota, Volkswagen i Hyundai
  • Zbyslav - Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Anonimowo - Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Tom - Dacia pozostanie przystępna cenowo. Tylko LPG i hybrydy, nie będzie żadnej elektryfikacji gamy
  • Tomasz O - Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Przemek - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Leszek - Citroën C6 to samochód dla ludzi niezwykłych. Wywiad z Tomkiem Nowakiem


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski
  • Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Dacia Sandero i Jogger z sukcesami w Irlandii
  • DS 4 wygrywa z Audi A3 w teście Auto Express
  • Uruchamianie używanego samochodu po wieloletnim postoju
  • Używana Dacia z salonu z gwarancją do 3 lat. Ceny już od 15 tysięcy zł
  • DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Nowe modele Renault z Rescue Code. Karta ratownicza fabrycznie


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
12
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.