Renault Fregate miało utorować drogę francuskiej marce do segmentu aut luksusowych po II wojnie światowej. Model zadebiutował na salonie samochodowym w Paryżu w 1951 roku. W tym roku kończy 70 lat.
Pomimo ciężkich warunków ekonomicznych, które panowały bezpośrednio po ukończeniu II wojny światowej, Renault nie koncentrowało się wyłącznie na pojazdach z podstawowej oferty. Mimo wszelkich trudności, można było przewidzieć, że pojawią się klienci, którzy lubią demonstrować swój dobrobyt poprzez wybór samochodu. Z tego względu, Pierre Lefaucheux, który został nowym szefem Renault pod koniec 1947 roku, powierzył swoim projektantom nowe zadanie. Zależało mu na opracowaniu samochodu znacznie większego i bardziej komfortowego niż oferowany w tamtym czasie 4CV, który umożliwiłby marce powrót do klasy wyższej i mógł konkurować z Citroenem Traction Avant.
Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
Droga do osiągnięcia celu była niezwykle trudna. W 1949 roku powstał „Project 108”, który podobnie jak 4CV miał silnik z tyłu, ale Lefaucheux odrzucił koncepcję. W ciągu dwóch kolejnych lat inżynierowie Renault zaprojektowali nowy samochód praktycznie od zera. Efekt końcowy zaprezentowano na salonie samochodowym w Parużu w 1951 roku pod nazwą Frégate.
Elegancka i przestronna konstrukcja inspirowana amerykańskimi samochodami miała niezależne zawieszenie wszystkich kół. Pod długą maską pracował 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 56 KM, który napędzał koła tylne. Skromne osiągi Frégate już wtedy były przedmiotem krytyki, dlatego Renault szybko zwiększyło moc do 65 KM, następnie do 77 KM, a w wersji automatycznej „Transfluide” nawet do 80 KM. W 1956 roku do gamy modelowej dodano wersję kombi „Domaine” z dzieloną klapą tylną. Pojawiła się nawet rozciągnięta wersja „Présidentielle” służąca jako samochód rządowy.
Zobacz także: Renault Prototype H – zapomniany projekt z silnikiem V8
Renault Fregate musiał zmierzyć się z bardzo silną konkurencją ze strony Citroena DS i Peugeot 403, które pojawiły się w 1955 roku. Produkcja zakończyła się w 1960 roku. W ciągu dziewięciu lat produkcji powstały 178.072 egzemplarze.
Renault Fregate: daty i faktky
- Debiut na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1951 roku
- Produkcja: 1951-1960
- Długość: 4,72 m; Szerokość: 1,72 m; Wysokość: 1,52 m
- Napęd: 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 56 KM (od 1953: 65 KM); od 1955 roku 2,1-litrowa jednostka o mocy 77 i 80 KM
- Prędkość maksymalna: 130 – 135 km/h
- Niezależne przednie i tylne zawieszenie
- Wersja kombi „Domaine” zadebiutowała w 1956 roku
- Liczba egzemplarzy: 178.072
Najnowsze komentarze