Renault zaprezentowano Alpine GTA pod koniec 1984 roku. Samochód przypominał swojego poprzednika zarówno sylwetką, jak i rozwiązaniami konstrukcyjnymi, był jednak od niego znacznie bardziej nowoczesny i zaawansowany technicznie. Jak wypadło w porównaniu do takich samochodów jak Audi Quattro 20V, Lancia Delta Integrale, Porsche Carrera i Lotus Esprit Turbo?
Renault Alpine GTA posiadało w pierwszej pierwszej wersji silnik V6 o pojemności 2,9 l (2849 cm³) i mocy 160 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 235 km/h. W 1985 roku pojawił się model V6 Turbo, którego napęd stanowił turbodoładowany silnik V6 o pojemności 2,5 l, rozwijający moc 200 KM. Dzięki niskiej masie pojazdu, wystarczało to do osiągnięcia prędkości 250 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Renault oferowało więc dynamikę porównywalną z konkurencją spod znaku Porsche, będąc od niej znacznie tańszym.
Zobacz: aktualności motoryzacyjne ze świata Renault. Codziennie nowe, ciekawe
W 1990 roku brytyjskie czasopismo Autocar & Motor porównało kilka samochodów sportowych. Jak je oceniło?
Renault Alpine GTA

Zbudowany przez Alpine GTA oferuje świetne przyspieszenie, doskonałą przyczepność i wspaniały wygląd – i to za cenę znacznie mniej zdolnego sportowego coupe. W przeciwieństwie do Porsche 911, jego tył nie został okiełznany i nadal wymagana jest ostrożność na mokrych rondach i śliskich zakrętach. Poza tym jest to nieskończenie satysfakcjonująca i wysoce indywidualna przyjemność
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów Renault. Opinie, spalanie, wady i zalety
Audi Quattro 20V
Może i jest stary, ale zwiększona moc jego 20-zaworowego silnika dała mu nowe życie. Jego osiągi są lepsze niż kiedykolwiek, a dzięki mechanizmowi różnicowemu Torsen jego przyczepność na drodze, mokrej lub suchej, jest groźniejsza niż kiedykolwiek. Ale jest bardzo drogi, ma nieprzyjemną deskę rozdzielczą, gumową i nierówną zmianę biegów i zaczyna pokazywać swój wiek.
Lancia Delta Integrale
Chociaż nie jest zauważalnie szybszy od ośmiozaworowej wersji, którą zastąpił, 16-zaworowy Integrale nadal jedzie jak rakieta. Zmieniony podział momentu obrotowego faworyzujący tylne koła oznacza, że prowadzenie jest jeszcze bardziej przyjemne niż wcześniej, ale wymaga też większego zaangażowania i umiejętności. Większe opony odbijają się na jeździe, ale przynajmniej ABS jest teraz standardem.
Lotus Esprit Turbo
Chociaż ostatnio przyćmiony przez swojego szybszego, bardziej muskularnego brata, Turbo SE – drugi Esprit Hethela, nadal jest niesamowicie szybkim samochodem. Układ z silnikiem umieszczonym centralnie zapewnia typowo zwinne reakcje, a szerokie opony Goodyear NCT zapewniają ogromną przyczepność boczną na suchej nawierzchni. Niestety, samochód cierpi na wyraźny brak widoczności we wszystkich kierunkach a do tego ma kiepską pozycję za kierownicą.
Porsche Carrera 4
Nieśmiertelne 911 Porsche otrzymuje napęd na cztery koła i po raz pierwszy nienaganne maniery. Carrera 4 to supersamochód na każdą pogodę, który łączy dobry silnik ze sportowym podwoziem, tworząc maszynę o niesamowitych możliwościach jezdnych. To wszystko jednak zwiększa ciężar auta i odbiera przewagę nad ostrymi jak brzytwa reakcjami tańszej Carrery 2.
Zobacz: nowe samochody Renault, promocje i wyprzedaże
źródło: Autocar & Motor, sierpień 1990
Najnowsze komentarze