Renault było najchętniej sprowadzaną do Polski francuską marką samochodów, Peugeot znalazł się na drugim miejscu a Citroën na trzecim – wynika z zestawienia importu za marzec 2022 r. przygotowanego przez Samar. Co ciekawe, w zestawieniu nie ma marki Dacia.
Kryzys na rynku samochodowym trwa i przejawia się mniejszymi niż zazwyczaj ilościami sprowadzanych aut. Rok 2022 jest po tym względem rekordowo niski, od ośmiu lat nie było tak słabej podaży. W efekcie ceny używanych samochodów idą mocno w górę. W ciągu roku podrożały o blisko 50% a to jeszcze nie jest koniec. Niski import oznacza wzmocnienie tendencji drożenia.
W marcu 2022 roku do Polski sprowadzono 12.962 używanych samochodów Renault, 10.817 Peugeot oraz 9.385 Citroënów.
Marka |
Ilość sprowadzonych aut marzec 2022 r. |
Renault |
12.962 |
Peugeot |
10.817 |
Citroën |
9.385 |
Najpopularniejszym modelem, sprowadzanym do Polski, było Renault Clio, którego pojawiło się 2199 egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazło się Renault Mégane. Samar nie podał danych dla innych modeli francuskich co oznacza, że dany model sprowadzono w ilości mniejszej niż 1700 egzemplarzy bo taka była ilościowa granica zestawienia.
Marka i model |
Ilość sprowadzonych modeli marzec 2022 r. |
Renault Clio |
2.199 |
Renault Megane |
1.802 |
Posiadacze samochodów niechętnie je sprzedają i wydłużają życie swoich aut. Do tanich warsztatów nieautoryzowanych ustawiają się kolejki. Równocześnie, według informacji, które otrzymaliśmy w rozmowie z kilkoma właścicielami, zmniejsza się zakres napraw – ludzie zaczęli oszczędzać. Wymiana oleju, płynu chłodniczego, najważniejsze elementy eksploatacyjne i koniec – tak jak kiedyś właściciele bardziej dbali o swoje auta, tak teraz koncentrują się na tym, aby samochód jeździł. Tendencja ta, w opinii właścicieli warsztatów, wynika z rosnących kosztów serwisu i chęci oszczędzenia na eksploatacji.
Warto też zauważyć, że rośnie wiek sprowadzanych aut. Nie są już niczym dziwnym ściągane samochody 15-20 letnie, co niedawno jeszcze było raczej rzadkością. Te samochody pojawiają się na naszych ulicach coraz częściej. Im droższe staną się auta, tym wiek naszej polskiej floty będzie wyższy.
Co ciekawe, w zestawieniu Samaru nie ma marki Dacia – samochody te są mniej chętnie sprowadzane bo klienci prawdopodobnie nadal wolą wybrać nowe auto z salonu.
Najnowsze komentarze