To były już ostatnie tegoroczne testy organizacji EuroNCAP. W gronie rozbitych aut znalazły się także dwa samochody francuskie – Renault Megane nowej generacji oraz zastępujący Lagunę Renault Talisman. Obie nowe konstrukcje Renault – co dziwić specjalnie nie powinno – uzyskały pięciogwiazdkowe wyniki w testach zderzeniowych. Wszak Renault, to marka przykładająca ogromną wagę do bezpieczeństwa osób podróżujących jej samochodami, ale także do bezpieczeństwa pieszych.
Oto garść szczegółów na ten temat.
Renault Megane
Organizacja EuroNCAP przetestowała wersję dCi z kierownicą z lewej strony, ale odniosła wyniki do całej gamy Megane IV. Samochód nie ma wprawdzie poduszki kolanowej, ale i tak wypadł nieźle w ocenie bezpieczeństwa kierowcy. W ocenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu uzyskał 33,8 punktu, czyli 88% możliwych do zdobycia. Podkreślono dobrą ochronę ludzi w zderzeniach czołowych bez względu na masę ich ciała, czy pozycję, w jakiej siedzą. Podczas zderzeń bocznych Megane również wykazało wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkich krytycznych obszarów ciała zdobywając maksymalną liczbę punktów. Jedynie w przypadku uderzeń bocznych w słup może dojść do pewnego zagrożenia dla obszarów klatki piersiowej, ale i tak poziom zabezpieczeń uznano za odpowiedni, a jest to drugi najlepszy poziom w EuroNCAP. Również ochronę kręgów szyjnych przez zagłówki uznano za bardzo dobrą, zarówno na fotelach przednich, jak i na kanapie. Tę ostatnią również określono jako zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerom.
W ocenie bezpieczeństwa dzieci również jest bardzo dobrze – Renault Megane IV uzyskało w tej kwestii 43 punkty, czyli 87% możliwych do zdobycia. Wprawdzie mocowania Isofix przewidziano tylko na zewnętrznych miejscach kanapy (nie ma ich np. na fotelu pasażera z przodu), za to instalowanie fotelików na wszystkich miejscach (czy to z wykorzystaniem systemu Isofix, czy też zwykłymi pasami) nie nastręcza najmniejszych problemów. Producent nie przewidział fabrycznych fotelików (wysuwanych z kanapy). EuroNCAP wysoko oceniła mocowanie fotelików praktycznie bez względu na ich „nośność” mierzoną masą ciała dziecka. W dziedzinie ochrony dzieci 1,5-rocznych i trzyletnich Megane uzyskało maksymalną notę punktową. Badano poziom bezpieczeństwa przy fotelikach zainstalowanych tyłem do kierunku jazdy. Podkreślono oczywistą możliwość wyłączenia przedniej poduszki powietrznej przy przewożeniu dziecka na fotelu pasażera z przodu. Kierowca oczywiście otrzymuje jasną informację o stanie tejże poduszki powietrznej.
Dobrze wypadło też bezpieczeństwo pieszych. Maksymalną notę EuroNCAP uzyskał zderzak za ochronę nóg pieszych. Dobrze i odpowiednio oceniono ochronę ciała pieszego, gdy uderzy on o maskę, gorsze wyniki pojawiły się tylko przy uderzeniu pieszego słupkami A. Łącznie przypadek kolizji z pieszym oceniono na 25,8 punktu, czyli 71% możliwych do uzyskania.
Również 71% (w liczbach było to 9,3 punktu) maksymalnej oceny Renault Megane V uzyskało za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Mamy tu m.in. (zależnie od wersji wyposażenia) ogranicznik prędkości, ESP, alarm niezamierzonego przekroczenia linii, czy „przypominacze” o niezapiętych pasach działające dla wszystkich pięciu miejsc. Opcjonalnie dostępny jest autonomiczny system hamowania awaryjnego, ale EuroNCAP spodziewa się, że będzie on w zbyt małej ilości sprzedawanych egzemplarzy, by kwalifikować się do oceny organizacji. Za to kamera odczytująca znaki i informująca kierowcę o obowiązujących w danym momencie limitach prędkości, choć też opcjonalna, dostępna będzie z pewnością w znacznej ilości wersji, co organizacja EuroNCAP uznała za dużą zaletę.
Renault Talisman
Organizacja EuroNCAP przetestowała w przypadku Talismana z czterodrzwiowym nadwoziem również – jak w Megane – wersję dCi z kierownicą z lewej strony, i także odniosła wyniki do całej gamy Talismana w wersji sedan. Tutaj także ine ma poduszki kolanowej, ale mimo to nowa broń Renault w klasie średniej wypadła bardzo dobrze. Talisman w ocenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu uzyskał 32,9 punktu, czyli 88% możliwych do zdobycia. Przedział pasażerski pozostał nienaruszony, a nogi (w tym uda) kierowcy i pasażera nie są narażone na uszkodzenia. Co ważne – poziom bezpieczeństwa jest niezależny od masy ciała człowieka, a także od pozycji, w jakiej siedzi w momencie zderzenia. Nieco gorzej oceniono ochronę klatki piersiowej pasażera przy zderzeniu czołowym całą szerokością samochodu, ale wynik i tak jest dobry. Z kolei ocena bezpieczeństwa w przypadku uderzeń bocznych ochrona okazała się dobra za wyjątkiem klatki piersiowej, która jest chroniona odpowiednio przy uderzeniu w bok samochodem, ale słabo w kolizjach ze słupem. Reszta ciała dorosłych jest w przypadku uderzeń bocznych chroniona dobrze. Również dobrze wypadła ocena siedzeń i zagłówków w przypadku uderzeń w tył Talismana.
W ocenie bezpieczeństwa dzieci w Talismanie również jest bardzo dobrze. Auto uzyskało 41,4 punktu, czyli 84% maksymalnej noty. Świetnie wypadła ocena przewozu dzieci 1,5-rocznych w foteliku instalowanym tyłem do kierunku jazdy (nota maksymalna), tylko odpowiednio 3-latków wożonych przodem do kierunku jazdy (głównie z uwagi na siły działające na kręgi szyjne takiego dziecka przy kolizji w takim ustawieniu). Mocowania Isofix również przewidziano tylko na zewnętrznych miejscach kanapy (nie ma ich np. na fotelu pasażera z przodu), za to instalowanie wszelkich dopuszczonych do użytku fotelików na wszystkich miejscach (czy to z wykorzystaniem systemu Isofix, czy też zwykłymi pasami) nie nastręcza najmniejszych problemów. Tak jak i w Megane EuroNCAP podkreśla oczywistą możliwość wyłączenia przedniej poduszki powietrznej przy przewożeniu dziecka na fotelu pasażera z przodu, a o stanie tejże poduszki kierowca otrzymuje jasną informację.
Dobrze wypadło również bezpieczeństwo pieszych. Maksymalną notę EuroNCAP uzyskał zderzak za ochronę nóg pieszych. Nieźle oceniono też ochronę okolicy biodrowej pieszego, acz w niektórych miejscach, głównie nad reflektorami samochodu, wypada ona słabo. Z kolei ochrona głowy jest dobra, ewentualnie wystarczająca, gorzej wypada to jedynie w okolicach bocznych krawędzi maski oraz przy słupkach A. W tej dziedzinie Talisman uzyskał 24,7 punktu, czyli 68% maksymalnej możliwej do uzyskania noty.
Zauważalnie lepiej wypadła ocena systemów wspomagających bezpieczeństwo. Mamy tu m.in. (w zależności od wersji) ESP, sygnalizację dopuszczalnej prędkości pobieraną z map nawigacyjnych i z kamery odczytującej znaki, ogranicznik prędkości „przypominacze” o niezapiętych pasach działające dla wszystkich pięciu miejsc, czy alarm niezamierzonego przekroczenia linii. Podobnie jak w Megane zwrócono uwagę na to, iż w Talismanie autonomiczny system hamowania awaryjnego będzie instalowany w zbyt małej ilości sprzedawanych egzemplarzy, by kwalifikować się do oceny przez EuroNCAP.
KG; zdjęcia i filmy: EuroNCAP
Najnowsze komentarze