Postanowiliśmy przybliżyć Wam pracę tych osób, które na co dzień zajmują się sprzedażą i serwisem marek francuskich w Polsce. Nie jest to zadanie łatwe, ale pełne wyzwań a niekiedy i przygód. W cyklu naszych artykułów poznacie ludzi i historie związane z poszczególnymi miastami.
Salon Renault w Gdyni mieści się przy ulicy Morskiej 517a. To bardzo dobra lokalizacja, gdyż jest to jedna z ważniejszych ulic w Trójmieście i dojazd do niej nie sprawia żadnych problemów. W środku salonu panuje miła atmosfera, którą generują zatrudnione tu w większości młode osoby. Jest to jeden z większych salonów Renault na Wybrzeżu, obok tych mieszczących się na ulicy Abrahama oraz na Miałki Szlaku.
Moim rozmówcą był Karol Kolasa, specjalista ds. sprzedaży w salonach Renault i Dacii:
Jaka jest specyfika lokalnego rynku samochodowego?
Na trójmiejskim rynku można zauważyć trend multidearów. Największe firmy tak jak nasza, oferują samochody kilku producentów, co umożliwia dotarcie do większej grupy klientów. Większe możliwości sprzedażowe umożliwiają zainwestowanie w marketing i stale być w świadomości klientów szukających nowego samochodu.
Czym Państwa salon rożni się od innych salonów samochodowych?
W naszym salonie pracują głównie młodzi ludzie, którzy dbają o atmosferę, dzięki czemu nasi klienci dobrze się czują. Często słyszę od swoich klientów że lubią do nas przyjeżdżać bo jest miło i profesjonalnie. Można usłyszeć, jak klienci żartują z obsługującym go pracownikiem. To świadczy o tym, że do naszej pracy podchodzimy bardzo profesjonalnie a oprócz tego jesteśmy obdarzeni ogromnym poczuciem humoru, który pomaga w pracy z klientem.
Jak się zmieniało Renault i Dacia na przestrzeni lat ?
Renault stało się bardziej niezawodne. Poprawiły się również na plus materiały użyte we wnętrzu, całość jest starannie wykonana. Pozostało natomiast to z czego zawsze Renault słynęło czyli komfort jazdy i bezpieczeństwo. Renault to piękne samochody, które wyznaczają trendy i zwracają na siebie uwagę. Model Clio IV jest tego doskonałym przykładem. Natomiast Dacia już zasłużyła by zerwać ze stereotypem awaryjnego, rumuńskiego samochodu. Model Duster pokazał że Dacia to ładny, solidny samochód a dodatkowo w niskiej cenie. Klienci cenią sobie je również za niskie koszty eksploatacji. Myślę że z czasem Dacia stanie się silnym konkurentem dla Skody, zwłaszcza ze gama Dacii stale się zwiększa.
Mówi się ze samochody francuskie nie są trwale , jak Pan się do tego ustosunkuje?
Moim zdaniem to już tylko stereotyp, wystarczy spojrzeć na popularne rankingi niezawodności, gdzie modele Renault są wysoko klasyfikowane. Jakby przeanalizować ostatnie poczynania to marki niemieckie i japońskie miały więcej spektakularnych usterek i akcji serwisowych. Samochody dostawcze Renault są od lat najlepiej sprzedającymi się w Europie, a tam niezawodność to podstawa i główny wyznacznik podczas wyboru samochodów. Mam klienta który ma Renault Megane II z silnikiem diesla, która jeździ w firmie z przebiegiem ponad 800 000 KM, a on sam Koleosem z którego jest bardzo zadowolony.
Najlepszy model Dacii i Renault?
To bardzo trudny wybór, bo obecnie obie marki mają kilka świetnych samochodów. W Dacii postawię na Duster bo to samochód godny pochwały. W Renault wybiorę Koleosa bo to model najbardziej niedoceniany na Polskim rynku. Komfort jazdy limuzyną, świetne właściwości terenowe zapewnione przez 4×4 od Nissana, połączone z niskim spalaniem które zawsze doceniają moi klienci którym go sprzedałem.
Co się lepiej sprzedaje Dacia czy Renault?
W Dacii bez wątpienia najlepiej sprzedaje się Duster, na którego wciąż mamy dużo zamówień. Zadowoleni klienci sami robią mu reklamę co w połączeniu z dobrą ofertą gwarantuje stałą sprzedaż. W Renault najlepiej sprzedaje się Clio i Megane, które są stale w kręgu zainteresowań osób szukających samochodów w tej klasie.
Czy można wynegocjować cenę przy kupnie samochodu? I jak duży może być rabat?
Jesteśmy dużą firmą i można u nas wynegocjować lepsze ceny, natomiast przede wszystkim staramy się nakłonić do zakupu w naszym salonie profesjonalną i miłą obsługą. Często przekonuje klientów że rabat nie świadczy o tym, która firma jest lepsza. Ja osobiście staram się w ramach zakupu proponować np. przedłużoną gwarancję lub akcesoria bo z tego można skorzystać bardziej niż rabatu o którym szybko zapomnimy.
Czy miał Pan do czynienia z trudnym klientem? I jaki to był klient?
Trudnych klientów nie brakuje, co świadczy o tym że każdy chce kupić jak najlepiej samochód. Często zanim dojdzie do zakupu trzeba kilku spotkań i negocjacji aby klient złożył zamówienie. Ja nauczyłem się już cierpliwości i zaangażowania w proces sprzedaży. Ci najtrudniejsi klienci często to doceniają. Najlepszą zapłatą jest wtedy stwierdzenie klienta: „Panie Karolu wiem że Pana męczyłem ale będę Pana chwalił”. I zdarza się że z polecenia od nich sprzedaję samochody ich znajomym lub rodzinie. Jest już kilka rodzin i znajomych z flotą Renault od Kolasy .
Renault i Dacia na tle innych marek ?
Renault to licząca się marka klasy średniej. Wyróżniają się swoim wyglądem, na tle konkurencji oferują bogate wyposażenie w rozsądnej cenie. Nowa stylistyka, którą zapoczątkowało nowe Clio IV jeszcze bardziej wyróżnia Renault z tłumu. Dacia natomiast idzie swoją drogą i powinna z czasem stać się liderem w segmencie tanich samochodów.
Jakie są aktualne promocje w Państwa salonie ?
W tej chwili mamy wyprzedaż rocznika. Wysokie rabaty cenowe łączą się z akcesoriami lub oponami zimowymi gratis, tak więc warto odwiedzić nasze salony i kupić samochód z 2012 w atrakcyjnej ofercie. O szczegóły warto pytać sprzedawców.
A ciekawostki z życia sprzedawcy jakieś śmieszne anegdotki, historie etc.
Przytoczę historię o panu Brunonie. Klient w wieku około 90 lat, jeździł dwuletnim Clio III z niewielkim przebiegiem. Przyjechał obejrzeć Clio Grandtour bo podobał się bardzo jego żonie. Bardzo sympatycznie nam się rozmawiało, nie naciskałem na sprzedaż, ale zadowolony z ofertą na nowy samochód i wyceną za swoje Clio pojechał do domu. Następnego dnia ku memu zaskoczeniu przyjechał uśmiechnięty ze skórzaną teczką pod pachą. Widząc że jestem zdziwiony powiedział:
„Myślałeś młody, że nie przyjadę co, ale mam kasę i jestem, podpisujemy”. Wszyscy w salonie znają i lubią Pana Brunona. Był ostatnio zmienić opony i jak zwykle przyszedł się przywitać i porozmawiać.
Rozmowa z kierownikiem serwisu Renault Tyberiuszem Kohnke:
Jak Długo pracuje Pan w Serwisie?
W serwisie pracuje od października 2007r. Swoją pracę rozpocząłem jako pracownik biura obsługi klienta serwisu co było dla mnie ogromnym wyzwaniem a jednocześnie niezapomnianym doświadczeniem. Charakter pracy w biurze obsługi klienta jest bardzo specyficzny i wymaga ogromnego zaangażowania w wykonywane obowiązki. Każdy pracownik tzw. BOK bierze na siebie odpowiedzialność za powierzony przez klienta samochód a także za bezpieczeństwo klienta oraz osób podróżujących jego samochodem. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Zawszę twierdzę, że pracownik biura obsługi klienta jest tak naprawdę motorem napędowym serwisu ponieważ to właśnie on jest w bezpośrednim kontakcie z klientem i w ogromnej mierze od niego zależy czy klient wyjedzie z serwisu zadowolony i co ważniejsze czy do niego wróci w przyszłości jeżeli będzie miał taką potrzebę.
W maju 2009r objąłem stanowisko specjalisty ds. gwarancji. Praca to polega na rozwiązywaniu trudnych problemów związanych z samochodami klientów serwisu. Od wystawionej opinii oraz formy przekazania jej klientowi zależy czy klient utraci zaufanie do marki czy też je wzmocni. Praca specjalisty ds. gwarancji to tak naprawdę poszukiwanie złotego środka pomiędzy uwagami klienta i ich zasadnością a decyzjami podjętymi przez producenta pojazdu. A od grudnia 2011 pracuje na stanowisku Kierownika Serwisu.
Czy samochody francuskie nadają się na polskie drogi?
Oczywiście, że tak a to głównie z powodu bardzo komfortowego zawieszenia, jakie stosowane jest w samochodach marki Renault. To właśnie dzięki niemu użytkownicy Renault nie odczuwają tak boleśnie stanu i jakości Polskich dróg. Poza tym są to samochody wszechstronne i niezawodne a w połączeniu z bardzo nowoczesną i agresywną stylistyką są atrakcyjną propozycją dla użytkowników Polskich dróg. Szczególnie modele od serii 3 (Clio 3, Megane 3, Laguna 3) posiadają bardzo trwałe i komfortowe zawieszenie.
Co się psuło kiedyś najczęściej w samochodach francuskich a co się psuje obecnie?
Bardzo trudno jest odpowiedzieć szczegółowo na to pytanie. Nie można jednoznacznie określić jakie elementy są najtrwalsze a jakie mniej trwałe w samochodach Renault. Renault od 2007 wkłada ogromny nakład pracy w poprawienie jakości swoich samochodów, co jest bardzo zauważalne w ilości pracy w Serwisach w porównaniu do lat sprzed 2007 roku. Obecnie serwisy najczęściej wykonują standardową obsługę pojazdu czyli wymianę płynów eksploatacyjnych czy też elementów układu hamulcowego , natomiast bardzo trudno jest mi wskazać element, który można by uznać jako wadliwy.
Jakaś śmieszna anegdota, ciekawostka z pracy?
Pewnego dnia do Naszego salonu wszedł klient, który poinformował wszystkich głośnym okrzykiem cyt. „Jestem Królem Świata” po czym opuścił salon wsiadł do swojego niemieckiego samochodu i rozbił dwa nowe samochody Renault stojące przed salonem po czym odjechał. Kilka dni później o tym Panu było już głośno w całym Trójmieście ponieważ jak się okazało zdążył odwiedzić kilka salonów. Wiem też, że został zatrzymany przez policję.
Tekst i zdjęcia: Filip Wieczorek
Opracowanie: Redakcja
Najnowsze komentarze