Zasadnicze ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 stanowi nadrzędny cel Renault. Renault znajduje się wśród trzech firm o najniższej średniej emisji CO2, a celem firmy jest zajęcie pozycji lidera w Europie. Renault opracowuje pojazdy o niskiej oraz zerowej emisji CO2, chcąc zaoferować szerszym rzeszom użytkowników najwyższe technologie za dostępną cenę. Prace nad projektami zespołów napędowych wpisują się w dwa kierunki działania:
Silniki „modularne” TCe o mocy od 90 KM do 115 KM
W związku z przyjęciem norm Euro 5 i Euro 6 zwiększy się atrakcyjność silników benzynowych. Nowa rodzina Renault TCe jest zapowiedzią tej ewolucji. Po wprowadzeniu na rynek w 2012 roku, jej udział w sprzedaży samochodów benzynowych Renault w 2015 roku powinien wynieść 85%. Te „modularne” silniki o pojemności od 0,9 l do 1,2 l będą oferowane w wersji 3- i 4-cylindrowej, a ich moc mieścić się będzie w przedziale od 65 kW do 85 kW (90 KM do 115 KM). Szereg samochodów wyposażonych w te silniki emitować będzie mniej niż 100 gramów CO2/km.
Planowany silnik 1.6 dCi 130
Planowany silnik o pojemności 1,6 l będzie posiadał w chwili wprowadzenia do oferty moc 96 kW (130 KM). Jest opracowywany w ramach Aliansu Renault-Nissan i wprowadzony zostanie w 2011 roku. Jego emisja CO2 zostanie obniżona o 25 g w porównaniu do obecnie stosowanego silnika diesla o pojemności 1.9 l.
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
Znajdzie się w ofercie w przyszłym roku i łączyć będzie płynną zmianę biegów z obniżoną emisją CO2. Zużycie paliwa pozostanie takie samo, jak w przypadku skrzyni mechanicznej.
Emisja CO2: pozycja lidera w Europie
Poszanowanie środowiska stanowi, zdaniem Renault, zasadnicze wyzwanie, które musi podjąć przemysł motoryzacyjny, jeśli chce zapewnić sobie przetrwanie. Należy bezwzględnie, drastycznie obniżyć zużycie paliwa przez pojazdy – dążąc jednocześnie do przejścia w jak najkrótszym czasie na pojazdy o zerowej emisji CO2. Renault uważa, że kwestią zasadniczą jest udostępnienie szerszym rzeszom klientów zaawansowanych technologii za przystępną cenę.
W 2008 roku Grupa Renault znalazła się pośród trzech najlepszych producentów europejskich wykazujących najniższą średnią emisję CO2. W porównaniu do 1995 roku, średnia emisja CO2 Renault zmniejszyła się o 25 %, mimo iż na przestrzeni ostatnich 14 lat sprzedawane samochody są cichsze i bezpieczniejsze. Renault zamierza zająć najwyższe miejsce wśród europejskich producentów samochodów, w zakresie niskiej emisji CO2. W tym celu Grupa podjęła wysiłki zmierzające w dwóch kierunkach:
Rzeczywisty przełom technologiczny
W porównaniu z rozwiązaniami technicznymi, które obniżają emisję CO2 o 10, 20 czy 30 g/km, firma Renault postawiła na rozwiązanie zapewniające mobilność, a jednocześnie stanowiące przełom w zakresie emisji CO2. Chodzi tu o projekt w 100% elektrycznego samochodu. Podczas użytkowania nie emituje on CO2, innych zanieczyszczeń, jak również nie powoduje uciążliwego hałasu. Celem Renault jest zajęcie pozycji lidera w masowej sprzedaży samochodów elektrycznych.
Pojazd w 100% elektryczny – niezastąpione rozwiązanie
Zaangażowanie Renault w samochód elektryczny wynika z szeregu czynników:
– świadomość ocieplenia klimatu związanego z emisją CO2;
– zaostrzenie przepisów dotyczących emisji CO2;
– strukturalny wzrost cen ropy;
– wzrost potrzeb transportowych w obrębie miast i duża wartość potencjalnego rynku w Europie, na który składają się m.in. klienci codziennie jeżdżący na trasie dom-praca, tzw. „commuters” – dojeżdżający do pracy w mieście, dla których samochód elektryczny stanowi racjonalne rozwiązanie;
– opanowanie technologii akumulatorów litowo-jonowych opracowanych w ramach Grupy Renault-Nissan przez Automotive Electric Supply Corp (AESC), spółkę joint-venture zawiązaną przez Nissan i NEC. Osiągnięto znaczący postęp w zakresie związanym z gęstością energetyczną, bezpieczeństwem, trwałością i obniżeniem kosztu. Warunki te umożliwiają zaoferowanie klientowi atrakcyjnego samochodu elektrycznego pod względem przyjemności z jazdy oraz zapewniającego wystarczający zasięg;
– opracowanie nowych modeli biznesowych (udostępnienie klientom w oparciu o ryczałt miesięczny, opłatę za usługę na życzenie, itp.) stosowanych już w innych branżach i możliwych do zastosowania w branży motoryzacyjnej.
Opracowanie pełnej gamy w 100% elektrycznych zespołów napędowych
Grupa Renault-Nissan opracowuje kompletną gamę w 100% elektrycznych zespołów napędowych, których moc mieścić się będzie w zakresie od 50 kW do 100 kW (70 KM do 140 KM). Przeznaczone będą do wszystkich klas samochodów: od miejskich po rodzinne, a także małych dostawczych i vanów. Pierwsze zespoły napędowe w 100% elektryczne znajdą się na wyposażeniu samochodu trójbryłowego oraz użytkowego typu Kangoo – począwszy od roku 2011.
Prace nad pojazdami elektrycznymi nie mają jednak na celu zastąpienia nimi całej gamy modelowej. Dzięki swojej uniwersalności oraz postępowi, który uzyskany zostanie w nadchodzących latach, silnik spalinowy pozostanie właściwym rozwiązaniem dla wielu klientów.
W celu znaczącego obniżenia emisji CO2, Renault pracuje równolegle nad:
– podstawowymi parametrami pojazdu, masą, aerodynamiką (współczynnik SCx), oporami toczenia;
– wykorzystaniem energii elektrycznej (ładowanie akumulatora podczas hamowania i zwalniania) i cieplnej (rozwiązania przyspieszające uzyskanie przez silnik właściwej temperatury pracy);
– technologiami uniwersalnymi, jak stop & start – automatycznie wyłączająca silnik w trakcie postoju;
– zastosowaniem na szerszą skalę downsizingu silników spalinowych (mniejszy silnik z doładowaniem przez turbosprężarkę osiąga lepszą sprawność), zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Warto zauważyć, że możliwości obniżenia emisji CO2 są obecnie dużo większe dla silnika benzynowego niż diesla;
– skrzyniami biegów o większej sprawności – mechanicznymi lub automatycznymi.
W odniesieniu do dwóch ostatnich punktów:
Przyszła gama silników „modularnych” Tce
Renault przyspiesza downsizing silników benzynowych
Przed silnikami benzynowymi stoi następujące wyzwanie: znacząco poprawić sprawność termiczną, szczególnie w cyklu miejskim. Downsizing i turbodoładowanie są tu doskonałym rozwiązaniem. Wprowadzony na rynek dwa lata temu, a jednocześnie będący pionierem w swojej klasie (pojemność 1.2 l), TCe 100 doskonale ilustruje rozwiązanie, o którym tu mowa. Wyposażone w ten silnik Clio wykazuje poziom emisji CO2 na jednym z najniższych poziomów w klasie silników benzynowych o mocy do 100 KM: 137 gramów (przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym 5,8 l/100 km). Aby zachować konkurencyjność gamy benzynowej Renault i zagwarantować znaczące obniżenie emisji CO2, Renault opracowuje rodzinę modularnych silników TCe.
„Modularna” rodzina: silniki TCe o mocy od 90 do 115 KM
Wraz z przyjęciem norm Euro 5 i Euro 6 zwiększy się jeszcze bardziej atrakcyjność silników benzynowych. Nowa rodzina 3- i 4-cylindrowych silników TCe jest zapowiedzią wspomnianej ewolucji. Silniki te będą miały pojemność od 0,9 l do 1,2 l i zastąpią silniki wolnossące o pojemności od 1.2 l do 1.6 l. Doładowane turbosprężarką o niskiej bezwładności, będą charakteryzować się mocą mieszczącą się w przedziale od 65 kW do 85 kW (90 KM do 115 KM). Renault będzie następnie opracowywać wersje o zwiększonej mocy. Konstrukcja silnika pozwala na zastosowanie bezpośredniego wtrysku i osiąganie jeszcze wyższych mocy jednostkowych. Emisja CO2 obniżona zostanie o 30 g do 40 g w stosunku do zastępowanych silników, przy czym w niektórych pojazdach – emisja CO2 będzie niższa od 100 g/km. Pierwsze wersje tych silników zostaną wprowadzone na rynek za dwa i pół roku. Renault ocenia, że w 2015 roku około 85% jego wolumenu sprzedaży pojazdów benzynowych będą zapewniały właśnie te silniki.
Mająca się ukazać w przyszłości rodzina silników modularnych opracowywana jest w ramach Aliansu Renault-Nissan. Takie działanie pozwala na dzielenie kosztów wprowadzenia na rynek, na oszczędności skali oraz na dostosowanie prac nad poszczególnymi podzespołami mechanicznymi do specyfiki danego regionu. Przyszłe silniki TCe będą pochodnymi silników wolnossących o pojemności 1.5 l i 1.6 l, już obecnie dostępnych w gamie Nissana.
Renault wykorzystuje swoją znajomość rynku europejskiego oraz doświadczenia z zakresu doładowania silników, aby rozwijać je w ramach Grupy.
Przyszła oferta dCi: całkowicie nowa jednostka
Atuty silników dCi
W przypadku samochodów osobowych rozwiązaniem, które obecnie cechuje się najwyższą sprawnością energetyczną jest 4-suwowy silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim common rail z doładowaniem za pomocą turbosprężarki. Samochód napędzany silnikiem diesla spala średnio o 20%-30% paliwa mniej niż auto z silnikiem benzynowym przy takim samie poziomie osiągów.
Silniki dCi dobrze się również prezentują pod względem emisji CO2. Na przykład:
– Renault Twingo dCi 85 emituje 104 g CO2/km
(przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 4,0 l/100 km)
– – Nowe Renault Megane emituje 118 g CO2/km
– (przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km)
– – Laguna dCi 110 – 130 g CO2/km
– (przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 4,9 l/100 km).
Konstruktorzy Renault w maksymalny sposób wykorzystali możliwości technologii dCi wprowadzając istotne zmiany, które miały na celu spełnienie wymagań przyszłych norm emisji i dalsze obniżenie zużycia paliwa. Silniki dCi nowej generacji pozwolą obniżyć poziom emisji CO2 w wielu samochodach poniżej progu 100 g CO2/km.
Silniki 1.5 dCi nowej generacji
Silnik 1.5 dCi (typ K9K) zajmuje szczególne miejsce w gamie silników wysokoprężnych. Jest to najlepiej sprzedający się silnik Renault. W 2008 roku został wyprodukowany w zakładach w Valladolid (Hiszpania) i w Bursie (Turcja) w ilości 900.000 sztuk. Oferowany w kilku wersjach o mocy od 65 KM do 110 KM jest dostępny w licznych modelach Renault (od Twingo po Lagunę) i Dacii. Dzięki prostej konstrukcji i niskiemu poziomowi tarcia jest to niezwykle atrakcyjny silnik pod względem stosunku osiągów do ceny.
W tym 4-cylindrowym silniku o pojemności 1,5 l zostaną wprowadzone liczne zmiany konstrukcyjne, dzięki którym poziom emisji CO2 zostanie ograniczony o ok. 20 g/km. Nowa jednostka pojawi się w 2012 roku.
Przyszły silnik 1.6 dCi 130
Całkowicie nowy silnik o pojemności 1,6 l będzie dostępny w momencie wprowadzenia w wersji o mocy 96 kW (130 KM). Oznacza to zmniejszenie pojemności o 16 % w stosunku do obecnego silnika 1.9 l przy utrzymaniu takiej samej mocy. W późniejszym okresie zostaną opracowane wersje o jeszcze wyższej mocy.
Poziom emisji CO2 zostanie zmniejszony o 25 g (również w porównaniu do silnika 1.9). Równolegle pojawią się zmiany konstrukcyjne w samych samochodach (aerodynamika, tarcie, masa pojazdu, itd.). Silnik będzie spełniał przyszłe normy Euro 6. Jednostka ta, w której wykorzystano ponad 15 nowo opatentowanych rozwiązań, będzie głównym filarem oferty Renault w segmencie C oraz kluczową jednostką w segmencie D oraz na rynku furgonów. Jej wprowadzenie jest planowane w 2011 roku. Projekt ten o roboczej nazwie R9M jest opracowywany w ramach Aliansu Renault-Nissan.
Silniki 2.0 dCi oraz większe
Silnik 2.0 dCi (typ M9R) nowej generacji będzie dostępny w 2012 roku. Do tego czasu Renault zastosuje politykę downsizingu do samochodów dostawczych zastępując obecne silniki 2.5 l wersją 2.3 dCi, opracowaną na bazie konstrukcji 2.0 dCi. Silnik V6 dCi (typ V9X) w dalszym ciągu będzie oferowany w modelach klasy wyższej.
Automatyczne skrzynie biegów
Skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem
W tradycyjnych skrzyniach automatycznych kładzie się raczej nacisk na komfort zmiany biegów niż na zużycie paliwa. Przy opracowywaniu nowych skrzyń automatycznych firma Renault wyznaczyła 2 cele:
– podniesienie sprawności mechanicznej w stosunku do tradycyjnych skrzyń automatycznych (ze sprzęgłem hydrokinetycznym) dzięki zastosowaniu rozwiązań stosowanych w skrzyniach mechanicznych,
– lepsze wykorzystanie potencjału automatyzacji skrzyń biegów, aby silnik mógł pracować w zakresie obrotów zapewniającym optymalną sprawność energetyczną, uzyskując identyczne spalanie jak w przypadku skrzyni mechanicznej.
Za rok Renault wprowadzi konstrukcję z podwójnym sprzęgłem. Pozwala ona na idealnie płynną zmianę biegów, ponieważ stale przenosi moment obrotowy silnika. Skrzynia ta łączy wysoki komfort obsługi (płynna zmiana biegów, stały napęd) z identyczną emisją CO2 jak w przypadku skrzyni mechanicznej, czyli o 15% niższą w stosunku do tradycyjnych skrzyń automatycznych.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze