Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Dacia

Rumunia: kraj pięknych krajobrazów i królestwo marki Dacia

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-09-12
w Dacia, Europa, Wiadomości, Wyprawy
Czas czytania 6 minut
1.3k 41
A A
1
Dacia Logan, Rumunia

Warto przeczytać!

60 zł?! Absurdalna cena za przejazd autostradą A4 na trasie Katowice-Kraków

AKTUALIZACJA. Peugeot Type 3, rydwan Citroëna, Renault Twingo – Retromobile 2023. Jesteśmy w Paryżu, pierwsza relacja

Benzynowy silnik 1.2 PureTech. Dlaczego producent przestał stosować dodatek do paliwa przy przeglądach?

Benzynowy silnik 1.8 16V Turbo XU8T – gdy liczy się wygrana

Rumunia to niezwykły kraj, który urzeka spokojnymi miasteczkami, górskimi krajobrazami i ciekawym światem motoryzacyjnym, w którym dominuje rodzima marka Dacia. Zobaczymy zarówno samochody z nowej gamy modelowej, jak i ciekawostki sprzed lat.

Więcej zdjęć znajdziesz w galerii pod artykułem – warto je przejrzeć wszystkie! 

Rumunia była dla nas krajem tranzytowym, przez który biegła trasa do miejsca wakacyjnego wypoczynku znajdującego się w Bułgarii u wybrzeża Morza Czarnego. Chociaż stan dróg w kraju Dacii nie rozpieszcza kierowców, górskie widoki i senne, malownicze miasteczka, częściowo rekompensują trudy mozolnego pokonywania pozostawiającej wiele do życzenia nawierzchni. Osiedla domków z czerwonymi dachami, górujące nad nimi cerkwie i lokalne samochody tworzą tu specyficzny klimat, który sprawia, że podróż przez Rumunię z pewnością nie będzie nudna.

Loganowy raj

Dacia oczywiście nie jest jedyną marką samochodów w Rumunii, ale zarówno na podjazdach wiejskich posiadłości, jak i w większych miastach królowały rodzime pojazdy i to głównie Logan I i II generacji, Logan MCV, spotkaliśmy też mnóstwo wersji dostawczych i pick-upów. Niestety nie wszystkie pojazdy udało się sfotografować.

Zobacz także: tak mogłaby wyglądać nowa Dacia Jogger w wersji pick-up

Wyraźnie widać, że produkowana w Mioveni nowa generacja sedana również zaczyna cieszyć się popularnością. Przez dwa i pół dnia, które spędziliśmy na rumuńskich drogach widzieliśmy znacznie więcej egzemplarzy niż w Polsce od momentu debiutu. Logan służy taksówkarzom, straży granicznej i policji, chociaż jako radiowóz częściej spotykaliśmy Dustera.

O tym, że Logan ma dla rynku rumuńskiego duże znaczenie świadczy również bardziej rozbudowana oferta silnikowa III generacji, która pokrywa się z gamą Sandero. Na polskim rynku znajduje się tylko model ze 100-konną jednostką 1.0 z instalacją LPG, ale dobrze, że w ogóle jest. We Francji Dacia całkowicie zrezygnowała z Logana.

Test: Dacia Logan 1.0 TCe LPG; czy to paliwo kiedyś się skończy? Sprawdzamy zasięg

Jakie samochody kryją się w zaułkach?

Nasze oczy cieszyły przede wszystkim samochody, których w Polsce nie zobaczymy a przynajmniej mamy na to znacznie mniejsze szanse. W ruchu ulicznym przemykały modele 1300 i 1310, które Dacia produkowała na licencji Renault 12 a na poboczu dostrzegliśmy poprzednika Logana, model Solenza, który zjeżdżał z linii montażowych tylko od 2003 do 2005 roku.

W niektórych zaułkach można było dostrzec Dacię pick-up oraz SuperNova. Niestety nie udało nam się wypatrzeć nowego Joggera, jak sugerował Tomasz w jednym z artykułów, ale samochody transportujące nowe Sandero oraz Dustery z zakładów produkcyjnych w Mioveni owszem, i to całkiem licznie. Oprócz Dacii, po drogach jeździ mnóstwo modeli: Renault Thalia I generacji i to zarówno pod nazwą Thalia, Symbol, jak i Clio. Popularny jest też Symbol II generacji i Megane I.Dacia Solenza

Nowa Dacia Sandero Stepway 90 KM: ile naprawdę pali i jak jeździ? Godny konkurent takich aut jak Toyota Yaris czy Skoda Fabia

Obowiązkowy punkt: Trasa Transfogaraska

Punktem, którego nie wolno pominąć podczas odwiedzin w Rumunii jest licząca 151 km trasa Transfogaraska, nie bez powodu jest uznawana za jedną z najpiękniejszych dróg na świecie. Górskie krajobrazy, skaliste urwiska, specyficzny żółtawy kolor traw i serpentyny, które zdają się ciągnąć prawie w nieskończoność, urzekają swoim pięknem.Trasa Transfogarska

Asfaltowa i zaskakująco szeroka droga pozwala wyjechać na wysokość 2.042 m w okolice jeziora Balea. Stąd można wyruszyć wyżej (już tylko pieszo) na pobliskie szczyty lub odpocząć po długiej podróży napawając się widokami, popijając kawę i próbując lokalnych serów. W sezonie turystów nie brakuje, ale miejsc parkingowych jest całkiem sporo. Koszt pozostawienia samochodu wynosi 2 rumuńskie leje za godzinę (płatność tylko gotówką). Można też szukać szczęścia na bezpłatnym parkingu na poboczu.

Liczne zatoczki zachęcają do zatrzymania się co kawałek i obserwowania wspinających się w górę samochodów i motocykli oraz fotografowania zapierających dech w piersiach widoków. Wielu podróżnych wykorzystuje miejsca przy drodze na piknik, ale trzeba uważać, w górach Fogaraskich mogą czaić się dzikie zwierzęta. Podczas naszej podróży, poboczem kroczyły dwa niedźwiedzie, które zdawały nie przejmować się sznurem samochodów i oczami wpatrzonymi w niecodzienny widok.

Rumunia pozostawiła w naszej pamięci malownicze krajobrazy i tylko jedno rozczarowanie – byliśmy tam zdecydowanie zbyt krótko. Z pewnością tam wrócimy!


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Dacia SolenzaTrasa TransfogarskaTrasa TransfogarskaTrasa TransfogarskaBalea lakeTrasa TransfogarskaDacia Logan, Rumunia
5 7 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 1213001310ClioDaciaDusterLoganMeganeRenaultSymbolThalia
Udostepnij467Tweet292Udostepnij82
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more