Nic więc dziwnego, że Grupa Renault postanowiła, że nowy Trafic, oczekiwany na rynku w roku 2014, produkowany będzie we francuskim Sandouville. Produkcja tego modelu zostanie zakończona zarówno w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, zaś zakłady w Sandouville już od dwóch lat przygotowywane są do produkcji nowego Trafic’a, co poniosło za sobą koszty inwestycyjne rzędu 230 milionów euro. Podobnie będzie także z innymi modelami gamy lekkich aut użytkowych – Francja będzie ich podstawowym miejscem produkcji. Kangoo powstaje powiem w Maubeuge, zaś Master w Batilly. W segmencie lekkich pojazdów użytkowych Renault jest europejskim liderem od roku 1998.
Inwestycje w Sandouville dobiegają już końca – za niespełna dwa miesiące ma być gotowa linia produkcyjna nowego Trafic’a, po czym rozpocznie się na niej produkcja pierwszych prototypów. Seryjne modele zjadą z tej taśmy mniej więcej rok później.
W Sandouville od lat buduje się samochody dla wymagających klientów. Fabrykę otwarto w 1964 roku, co oznacza, że nowy Trafic zacznie ją opuszczać w 50. rocznicę oddania zakładów. Z Sandouville wyjeżdżały takie modele, jak Renault 16 (ponad 1,4 miliona egzemplarzy), Renault 21, Renault 25, Renault Laguna, czy wreszcie Renault Espace. Z zakładów w Normandii wyjechało wiele aut, z których klienci byli bardzo zadowoleni.
W maju 2010 roku zapowiedziano jednak zmiany, w efekcie których, po doinwestowaniu fabryki, przestawiana jest na produkcję lekkich aut użytkowych. Popularny Trafic będzie z Sandouville wyjeżdżał za nieco ponad rok, ale bramy fabryki opuszczać będą także modele sygnowane markami Opel i Vauxhall – Francuzi produkować będą podwyższone wersje Vivaro.
Ale zmiany wprowadzano oczywiście sukcesywnie, by z jednej strony nie można było zatrzymać bieżącej produkcji, z drugiej zaś naglił czas. Dlatego w 2011 roku produkcję modelu Espace przeniesiono na taśmę, z której zjeżdżały dotychczas Laguny. Zwolnioną linię produkcyjną przekształcano więc sukcesywnie pod kątem produkcji aut użytkowych. Te dwie linie będą działać w Sandouville do roku 2015, kiedy to produkcja następców Laguny i Espace’a zostanie przeniesiona do Douai.
Ale wcześniej trzeba było dostosować linię do produkcji Trafica, który w nowej wersji będzie aż o 60 cm dłuższy od Renault Grand Espace. Będzie też od vana wyższy. Te prace prowadzili specjaliści z Villiers Saint-Frédéric (VSF), gdzie opracowywane i produkowane są narzędzia i procesy produkcyjne. Nową linię zainstalowano w czerwcu, a personel fabryki w Sandouville rozpoczął serię konfiguracji, dostrajania i szkoleń. Przeszło 100 projektów zostało zakończonych podczas 8-tygodniowej letniej przerwy produkcyjnej. Wciąż pracuje nad tym w pełnym wymiarze godzin ponad 200 pracowników, nie licząc osób od partnerów i podwykonawców.
Dla przykładu:
– w tłoczni zastosowano narzędzia i urządzenia z żelaza o masie 5.000 ton, czyli mniej więcej 3/4 masy stalowej konstrukcji Wieży Eiffla;
– w zakładzie nadwozi przeniesiono w ubiegłym roku 290 maszyn i urządzeń do hali o powierzchni niemal 20.000 m²; pracować będzie w nim 187 nowych robotów, które wykonają 5.000 łączeń blach w każdym nowym Trafic’u; pierwsze modele zostaną zmontowane jeszcze przed końcem br.;
– w lakierni podwyższono tunel kąpieli antykorozyjnej o 70 cm na wysokość, zaś stanowisko malowani wydłużono o 12 metrów; warto zauważyć, że w przypadku samochodów dostawczych lakierowania odbywają się w inny sposób, niż przy autach osobowych, bo w tych ostatnich szeroko stosuje się tapicerowanie wnętrza;
– w narzędziowni zainstalowano zupełnie nową linię specjalnie pod kątem aut użytkowych; testowano ją w wielu próbach z częściami prototypowymi; pierwszy montaż zaplanowany jest na początek 2013 roku.
Jak widać fabryka w Sandouville przeszła sporo zmian, by dostosować się do oczekiwań koncernu z jednej strony, a do wymogów ekologicznych z drugiej. Było trudniej, niż w przypadku nowszych zakładów, jak choćby tego w Kurytybie z roku 1990, czy najnowszego w Tangerze. Trudniej, bo przecież cały czas trwała bieżąca produkcja, a bramy fabryki opuszczało 200-250 samochodów dziennie. Ale wszystko się pięknie udało i wciągu 2-3 miesięcy z Sandouville wyjadą pierwsze, prototypowe modele nowego Trafic’a.
Thierry Bolloré, jeden z menadżerów odpowiedzialnych za przygotowanie produkcji i zaopatrzenia, powiedział: „Wszystkie instalacje są już na miejscu, gotowe do produkcji, za fabryka w Sandouville wkracza w nowy okres swojej historii. Produkcja przedseryjna nowego Trafic’a jest decydującym krokiem w przemianach przemysłowych zakładu, ale jest też ważnym dowodem dla pracowników, że firma dba o nich, o ich miejsca pracy i przyszłość”.
zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze